26

Jag har tvåradig på hojen...

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

27

Satt och läste på Wikipedia o hittade detta

Wikipedia skrev:

Fordon som inte har plats för en skylt av normal storlek (framförallt amerikanska bilmodeller) kan få en mindre typ av skylt. Den lilla skylten går inte att få med EU-symbol. Skyltar av tvåradigt format förekommer på vissa äldre fordon men kan sedan 1995 inte längre beställas. MC och EU-Mopeder har fortfarande 2-radig skylt.8

28

Sådär går det när man "skummar igenom" texter, man missar helt enkelt. Men då var min magkänsla inte så fel trots allt. 1995 it is!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

29

Om man skulle kasta in en fråga till här i tråden, passar motorn från en fläktkyld fyrkantspickis (-81/-82 nånting) till en -76 baypickis som har 2L insprut? Kan det rentav vara samma motortyp?

30

Det är samma motortyp, men du måste flytta över kylplåtarna från originalmotorn då kylsystemet ser annorlunda ut. Småsaker som avgasportarnas form skiljer också, så man kan inte flytta agiset rakt över. Men har du idag två kompletta motorer ska du nog kunna få ihop en som fungerar i bussen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

31

Kan iallafall berätta att strålkastarglas till Typ 1 -71 passar utmärkt på 68 early bay. Funkar lika bra på sen också antar jag? ICQ/ab

32

kee skrev:

Det är samma motortyp, men du måste flytta över kylplåtarna från originalmotorn då kylsystemet ser annorlunda ut. Småsaker som avgasportarnas form skiljer också, så man kan inte flytta agiset rakt över. Men har du idag två kompletta motorer ska du nog kunna få ihop en som fungerar i bussen.

Robert K har gjort denna operation. Generatorfäste och oljepåfyllning skiljer också.

När det gäller värmekammarens anslutning modifierade jag en äldre värmekammare (72-78) att passa på 79:an genom att helt enkelt kapa av stosen så det blev en plan anslutning för packning. Efter lite filande och matchportning blev det perfekt.

[

33

En bra tråd besvarar många frågor.

Kan även tillägga att latebay fick en krocksäkrare konstruktion efter dom tidigare bayarna fått hård kritik.
Se bild

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p?t=103567

34

71:an har OYO bromsok och skivor...

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld