niklasg skrev:Bänkades 2012 på Bugrun till 98,7hk 5200rpm med std bestyckning på gasarna,
så det sket sig med 100hk-målet.
Planen är att ha kvar blocket 1806cc.
Byta kolvringar
Öka kompet till 1/9-9,5.
Fixa till förbränningsrummet.
Du har säkert redan tänkt på det och jäg såg även dina vita stift på en av dina bilder. Men rätt bestyckning är massor av effekt.
Vi gjorde ett test i en bromsbänk med en 1600 motor, utväxlade vippor, lätt maserade toppar, 270 graders trimkam och dubbla IDF 40
Med "originalbestyckning" dvs räknat enligt tabeller haslring x4= huvud m.m. så lämnade motorn 64hk och hade vita stift. Upp en storlek i huvud så hade vi 73hp och lite brunare men fortfarande för ljusa stift. Upp mera i huvud och vi landade på 84hp och snygg färg på stiften. 31% effektökning med att bara bestycka rätt.
Lite krasst kan man ju säga att om du hade bestyckat dina gasare rätt skulle samma effektökning kunnat ge dig 129hp... Nu är det ju inte så, alla motorer är ju individuella, Men det jag vill säga är att det ligger mycket bortglömd effekt i korrekt förgasarlängkagegeometri, synkronisering samt bestyckning.
Man vet inte att man inte kan innan man provat.