1

Hej, Nu har jag testat starta bilen med ett batteri från min fars Saab v4 som används och startar på det batteriet. men den går bara runt och tänder inte, Start motorn hoppar om man har växel i och startar med växel i. och den startade först med ett nyladdat batteri men sen inte... och nu inte med v4.an batteri heller. börjar bli irriterad och är inte så bra med allt el. så tänkte kolla om det finns någon här som har något bra förslag på vad jag börde göra eller testa eller något. Tacksam för svar.

2

Får den gnista och bensin?

3

Är ditt problem startmotorn eller nåtonting med motorn (gnista och bensin?)

Max1300 skrev:

Start motorn hoppar om man har växel i och startar med växel i.

Sitter startmotorn fast ordentligt? två bultar en av dem är samma som motorbulten och den andra är på undersidan. Startmotorn ska inte hoppa alls.

Snurrar startmotorn alls om du försöker start med nyckel utan växel men börjar snurra om du lagt i en växel? Kan du ha nåt jordfel? om den inte sitter fastskruvad så kanske den inte heller jordar ordentligt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

David, Luleå skrev:

Max1300 skrev:

Sitter startmotorn fast ordentligt? två bultar en av dem är samma som motorbulten och den andra är på undersidan. Startmotorn ska inte hoppa alls.

Snurrar startmotorn alls om du försöker start med nyckel utan växel men börjar snurra om du lagt i en växel? Kan du ha nåt jordfel? om den inte sitter fastskruvad så kanske den inte heller jordar ordentligt.

Vad jag menade med att den hoppa är att om man startar med växel i fast utan koppling så "hoppar" bilen framåt.

5

Max1300 skrev:
David, Luleå skrev:

Max1300 skrev:

Vad jag menade med att den hoppa är att om man startar med växel i fast utan koppling så "hoppar" bilen framåt.

Aha. det är inte något fel, så gör alla bilar med manuell växellåda oavsett märke och modell. Det är lite av funktionen med växellåda och koppling.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

6

Calle skrev:

Bensin kommer i alla fall fram till förgasaren, Men vet ej om den får gnista, dum fråga men hur kollar man det. har inte meckat med bilar speciellt länge.

7

David, Luleå skrev:
Max1300 skrev:
David, Luleå skrev:

Aha. det är inte något fel, så gör alla bilar med manuell växellåda oavsett märke och modell. Det är lite av funktionen med växellåda och koppling.

jo jag vet, la till det för att det visar att start motor iaf gör något har jag hört. för helt utan start motor så borde den inte göra något då? eller har jag hört helt fel?

8

Max1300 skrev:
Calle skrev:

Bensin kommer i alla fall fram till förgasaren, Men vet ej om den får gnista, dum fråga men hur kollar man det. har inte meckat med bilar speciellt länge.

Typ såhär! Du behöver såklart en hjälpande hand.
http://www.youtube.com/watch?v=mUOmsGiirTU

Är ju en gräsklipparmotor iofs, men en bubblamotor är ju som en "stor" gräsklipparmotor. ICQ/ad
Som han säger så passa dig för att få en stöt.

9

Tack för all hjälp, nu är det löst ICQ/ab bytte fördelarlock och rotor. och så funkade den perfekt

10

Max1300 skrev:

Tack för all hjälp, nu är det löst ICQ/ab bytte fördelarlock och rotor. och så funkade den perfekt

Skönt! ICQ/ab Ja såna grunddelar är oftast bästa att gå igenom först så man kan utesluta mer och mer. ICQ/ad

11

Calle skrev:
Max1300 skrev:

Skönt! ICQ/ab Ja såna grunddelar är oftast bästa att gå igenom först så man kan utesluta mer och mer. ICQ/ad

jo men dom såg ut att vara i bra skick. därför gjorde jag inget åt dom först. men sedan fick jag delar av min far i Födelsedags present ICQ/ab