1

Är lamellen boven i dramat?

Allt startade med att jag skulle ta ut bilen för en liten tur, i med ett ny laddat batteri och vrider om nyckeln. Inga problem förrän jag ska lägga i växel. Det bara skrapar vilken växel jag än ska lägga i. Default/yikes

River ut motor och upptäcker att lamellen sitter fast i svänghjulet. Putsar av ytorna och tvättar med bräcklin. Byter lamell till en http://dalhems.se/Product.aspx?guid=af7 … b25054bdba
Hinkar i grejerna i bilen igen och ut för en provtur. Lamellen slirar på 2:an och 3:an. 1:an och backen funkar fint.

Har jag inte lyckats få till kopplingsvajern rätt?
Funderar på om den nya lamellen är för "hård" jämfört med den gamla som var fjädrar.

Växellådan är från 65 och motor är en lätt trimmad 1600.
Tryckplattan är den gamla med tre armar. När denna är ur monterad hur ska det tre skruvarna med låsmuttrar vara? Lösa eller fasta?

2

Skruvarna ska sitta fast, det är det muttrarna ska se till. Lamellen kan kärva på splinsen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Skruvarna ska sitta fast, det är det muttrarna ska se till. Lamellen kan kärva på splinsen.

Det ska även sitta fast när den är monterad på svänghjulet med?
Lite fett på splinsen är det rätt medicin?

Kan vajern har något med slirande lamell att göra?

4

Tycker det låter antingen som att tryckplattan är kass eller att kopplings vajern är alldeles för spänd, var tar kopplingen när du "ska köra iväg" långt upp eller långt ner?
Alltid kopparpasta på splinsen.

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.