1

Hejsan...

såg på mina senaste inlägg att jag inte varit inloggad på ett år här....
Tiden flyger iväg....

skit samma. Nu till saken..

Tänkte köra in och mappa min motor som sugis. innan turbo montering .Frågan är hur viktigt det är för mappningen att man har ett bra avstämmt avgassystem?

Då det ej finns avsssystem att köpa så blir det till att göra ett eget vilket kan bli hursomhellst flödesmässigt?...

Nån som vet?

2

Du kommer ju endå behöva mappa den efter turbomonteringen. Har du turbo-grenröret klart? Kör på det isåfall utan turbon där då.

Mera känd som jb...

3

Du kan väl bara släppa ut allt laddtryck eller mappa med minimalt och hålla dig upp till 100kpa. Du har väl mapsensor och inte luftmassemätare?

4

Nej har inget grenrör klart. Frågan var ju igentligen om avgassystemet utformning kan påverka mappningen?
Vill ju få motorn att gå så bra som möjligt

5

Ja, avgassystemet påverkar i allra högsta grad mappningen, kanske inte spelar så stor roll i en startmapp.. Men nu gäller det dessutom en överladdad motor, då man tar hänsyn till mottryck etc i just grenrör, downpipe och avgassystem.

Rätta mig gärna om jag har fel..

6

Då känns det bra att mappa med turbogrenrör utan turbo.....ju bättre motorn går utan aggregat desto lättare blir det att få skithögen att gå bra med turbo sen...vet att jag är omständig.  dock känns det bättre att göra allt EN gång ordentligt istället för att kasta upp bilen i en bromsbänk så fort man tror det är klart

7

Är ju inga problem att få till en mappning med turbo direkt heller. Så länge allt är schhysst,fixar ju mapparen det.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

8

Det börjar bli ont om tid plus att jag bytte bil lite oplanera så turbon åker på med en gång för att försöka
få den klar tills i sommar...