1 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-30 10:26:12)

Jaha.
Det är väl dags att sluta hänga i kulissen.

Många kanske känner till min hemsida och att den inte uppdaterats speciellt ofta det senaste åren, eller ja, öhhh, inte alls faktiskt sedan 10 maj 2004. Shame on me  ICQ/ac
Alla som skapat en hemsida vet hur fantaktiskt roligt det är att bygga den. Att uppdatera den kontinuerligt år efter år är inte lika skoj...

Gjorde faktiskt ett seriöst försök att till sajtens 10 årsjubileum (23/1-2010) göra en uppdatering bara för att stöta på patrull när jag skulle logga på servern. Icke sa nicke. Hade dessutom problem med FTP-programmet jag skulle använda (3 datorer efter den senaste uppdateringen). Är ingen hacker och tydligen skall det finnas enklare sätt idag för filöverföring. Hur som som helst, jag lade ner det projektet.

Snabbspolning till 2013.

Har efter ett antal datorbyten under årens lopp dock fått med mig en del bilder från ovan nämnda projekt, så jag tänkte att det kanske kunde vara skoj för andra att beskåda mitt "evighetsprojekt" som aldrig tycktes bli klart.

För de som inte vet vad jag svamlar om för bil och sajt så finns det lite att läsa på http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/min67.html

Skall försöka lägga upp bilder och text i något så när kronologisk ordning, men det är ganska stökigt i mitt bildbibliotek, så ha lite överseende.

Skall försöka ta vid där min hemsida slutade, men börjar med några bilder som visar slutlig rostlagning av karossen som visade sig vara kexigare än beräknat.

Hösten 2001.
Chassit är renoverat och karossen har fått de rostiga värmekanalerna bortkapade. Här sker inpassning av värmekanaler från IGP. Passformen var allt annat än bra...

Post's attachments

100-0001_IMG.JPG, 159.89 kb, 800 x 600
100-0001_IMG.JPG 159.89 kb, 342 downloads since 2013-01-24 

100-0009_IMG.JPG, 142.46 kb, 800 x 600
100-0009_IMG.JPG 142.46 kb, 366 downloads since 2013-01-24 

100-0011_IMG.JPG, 159.15 kb, 800 x 600
100-0011_IMG.JPG 159.15 kb, 322 downloads since 2013-01-24 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Oooh nu är det bara förbereda hushållsrullen och tvålen, för jäkla porrig bil detta!

3 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-30 10:29:55)

Hösten 2001
Ytterligen ett par tre veckor senare är karossen blästad. Förutom några skärminfästningar bestod merparten av plåtjobbet i att byta värmekanalerna. De nya skärminfästningarna donerades faktiskt från en slaktad typ 1 67:a, så risken för avstötning torde vara minimal ICQ/ab

De nya värmekanalerna blästrades de också och har här provmonterats temporärt för att kolla passform mot bottenplatta. skruvhålen stämde inte alls, framför allt på passagerarsidan. Det hade fasen varit bättre om dessa kanalerna levererades med bottenplåten med mutterstyckena löst så att man kunde passa in detta själv, svetsa ihop och klippa rent.

Vidare fick jag även svetsa igen hålen för Eberspächern som satt i bilen. Stosarna för anslutning av slangen mellan värmekammarna och karossen togs även de bort och hålet svetsades igen då bilen inte kommer att ha något värmesystem.

Post's attachments

100-0002_IMG.JPG, 124.45 kb, 800 x 600
100-0002_IMG.JPG 124.45 kb, 363 downloads since 2013-01-24 

100-0003_IMG.JPG, 137.19 kb, 800 x 600
100-0003_IMG.JPG 137.19 kb, 354 downloads since 2013-01-24 

100-0004_IMG.JPG, 83.02 kb, 800 x 600
100-0004_IMG.JPG 83.02 kb, 332 downloads since 2013-01-24 

100-0006_IMG.JPG, 140.82 kb, 800 x 600
100-0006_IMG.JPG 140.82 kb, 344 downloads since 2013-01-24 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-30 10:34:12)

Januari 2003
Lite osäker på var vi är tidsmässigt, men enligt infon på bilderna är de från januari 2003. Skit samma.
Det har alltså gått lite tid sedan bilderna i tidigare inlägg, men det har säkert kommit annat emellan. (Edit: en 50:a split kom emellan och gjordes iordning under 2002, se http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/min50.html)
Att det kommit saker emellan är något som det för övrigt har haft en förmåga att göra under detta bygge Default/hmm

Här är värmekanalerna hur som helst insvetsade och hjulhuset i bakkant lagat. Det sistnämnda var ett jäkla pusslande då det ligger dubbelplåt som tycks komma från alla håll och i alla vinklar. Eftersom jag är som jag är ville jag att det skulle se ut precis som original, så det var lite pyssel.

Post's attachments

bild2.jpg, 117.88 kb, 1632 x 1232
bild2.jpg 117.88 kb, 363 downloads since 2013-01-24 

bild3.JPG, 118.18 kb, 1632 x 1232
bild3.JPG 118.18 kb, 354 downloads since 2013-01-24 

bild4.JPG, 97.3 kb, 1632 x 1232
bild4.JPG 97.3 kb, 368 downloads since 2013-01-24 

bild5.JPG, 98.41 kb, 1632 x 1232
bild5.JPG 98.41 kb, 361 downloads since 2013-01-24 

bild6.JPG, 116.39 kb, 1632 x 1232
bild6.JPG 116.39 kb, 324 downloads since 2013-01-24 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-24 17:09:22)

Fick även byta plåtremsorna som håller tätningslisten för framhuven för att komma åt den sprängrost som frodades under listerna. Efter blästring målades plåten mellan list och kaross med weld-through-primer innan listen svetsades på plats med punktsvetstång.

Hålet för antenn har också lagts igen. Skall inte ha radio i bilen. Har annat att lyssna på  ICQ/ag

Inpassningen av fotstegen innebar även den lite plåtjobb. Fick flytta hålen/urtagen för skruven 20mm för att det skulle passa mot värmekanalens mutterstycken!!
Här har även gummit klätts av de tyska fotstegen då jag ville blästra och pulverlackera dem för bättre tålighet.

Då bilen ursprungligen hade en Eberspächer monterad så fick jag jaga fatt i en tank utan hål för matning till värmare. Den var förvisso buckelfri, men visade sig efter invärtes rengöring och utvändig blästring ha hål i botten.
Ny plåt svetsades i tillsammans med en 1/4" gängad anslutning som hårdlöddes fast. Var lite osäker på om det skulle bli tätt, men det bidde det  ICQ/ab

Post's attachments

bild11.JPG, 101.75 kb, 1632 x 1232
bild11.JPG 101.75 kb, 371 downloads since 2013-01-24 

bild8.JPG, 83.63 kb, 1632 x 1232
bild8.JPG 83.63 kb, 358 downloads since 2013-01-24 

bild9.JPG, 102.09 kb, 1632 x 1232
bild9.JPG 102.09 kb, 340 downloads since 2013-01-24 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

http://www.smilies.4-user.de/include/Huepfen/smilie_hops_017.gif

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-30 10:44:03)

Skall man bygga en callooker så måste den ha cab-lucka!

Då just 67 cab-luckor inte växer på träd (one year only) beslutade jag mig för att bygga en egen. Tricket med 67 cab-luckorna är att man tar gallren från en (tror jag) 70:a vars form och position stämmer till 100% med en cab-lucka från 1967.

Dessa bilder förställer cab-lucka nr. 2 som jag byggt till bilen. Den första byggdes och monterades innan bilen revs hade luftintagen isvetsade som två rektanglar. Det blev väl okej, men inte perfekt.

Till lucka nr. 2 var jag mer radikal och borrade bort punktsvetsarna som håller balken (med gångjärnen) på baksidan och tog bort nämnda balk. Sågade sedan bort hela överstycket och motsvarande från 70:a luckan och svetsade ihop.

Det var inte så bara då krummet på 70:a luckan inte stämmer med 67:ans. Det blev en hel del knäckande och provande innan de bägge bitarna stämde och försiktigt kunde svetsas ihop med varandra.

Balken tog jag bort för att komma åt att svetsa och rikta "luckskinnet" efter helsvetsning innan den svetsades tillbaka igen. Här är ingreppet klart och inpassat mot karossen. För att få luckans krum att stämma mot karossen provmonterades lucka och fjäder att antal gånger och fick stukas till ganska bryskt innan det blev bra.

Att bilen i slutänden inte begåvades med denna lucka trots allt jobb tar vi lite senare...

Post's attachments

bild1.jpg, 109.77 kb, 1632 x 1232
bild1.jpg 109.77 kb, 365 downloads since 2013-01-24 

bild7.JPG, 101.09 kb, 1632 x 1232
bild7.JPG 101.09 kb, 335 downloads since 2013-01-24 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

o den övre delen av luckan kommer från denna om jag minns rätt. Default/hmm  -skitkul att du blev klar och att det blev så bra!

Post's attachments

bugrun006-vi.jpg, 86.9 kb, 576 x 436
bugrun006-vi.jpg 86.9 kb, 2230 downloads since 2013-01-24 

9

Kul att du gör en tråd om det här projektet, vilken grym callook det blev, helt optimal!
Misstänker att den slutliga cabluckan kommer från min cab ICQ/ab

10

Trevligt... ser fram mot mer bilder och text....

11

Som stort fan av årsmodell -67 så är detta en tråd som jag kommer följa med stort intresse!
Kul!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12

Kul tråd ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Ge oss mer!! Mer mer mer!

vw typ-1 1967

14

Tobias J skrev:

o den övre delen av luckan kommer från denna om jag minns rätt. Default/hmm  -skitkul att du blev klar och att det blev så bra!

Det hade jag inte aaaaaaning om. Ville starkt minnas att donatorluckan köptes på en marknad i Falun.
Hur som helst, den offrades helt klart för ett högre syfte, precis som resten av bilen som luckan kom ifrån som det verkar  ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-26 00:50:30)

December 2003

Det mesta i detta projekt har gjort om minst en gång och framskärmarna var inget undantag.

Ville bygga en US spec. 67:a vilket tarvar one-year-only framskärmar. Dessa har de stående lysena (som kom först 1968 på bilar sålda i sverige) och tutgaller. Normal har 68- skärmarna slitsar för bärjärnen där gallren sitter.

Saxat direkt från min sajt:

Ursprungligen hade jag tänkt använda ett set IGP framskärmar som i det stora hela var av hygglig kvalitet. Ganska snabbt märkte jag dock att hålet för tutgallret inte satt riktigt rakt. När jag provmonterade gallren pekade ribborna kl.01.00 och kl. 11.00 på den andra skärmen! När jag väl lugnat mer mig startades svetsen åter igen upp och hålen satt efter några timmar rakt.

Vad värre är att jag efter allt detta jobb fick veta att om jag skall bygga en helt korrekt USA specad 67:a, så satt mina galler i helt fel läge. Efter lite bläddrande i VW tidningar kunde jag konstatera att den vakne kamraten (?) som påpekat detta hade rätt. Mina tuthål satt ca 40mm för långt ut på skärmen och dessutom ca 20mm för långt ned! Nu lessnade jag totalt och ville inte fortsätta med de mödosamt tillfixade IGP-skärmarna, utan insåg att det var samma jobb att bygga om ett par VW original 68- skärmar.

Jag hade tur och fick en höger VW original 68- skärm gratis av kamrat Landelius (som inte vill ta i VW-plåt nyare än 1967) så jakten fortsatte på en fräsch vänster. Det visade sig inte svårt att hitta dem, men att hitta just en VW original och dessutom med rätt pressning tog sin tid. Pressningarna skiljer sig nämligen främst i hur lågt lyktpottan sitter så skärmarna får olika höga "ögonbryn" ovanför lyktringen. Till slut hade jag hittat en korrekt fin och till sist kunde de båda skärmarna fixas till, bärjärnsslitsarna svetsas igen samt tutgallerhålen sågas upp i korrekt position.

Till min stora förvåning passade de nytillverkade bakskärmarna från IGP förvånansvärt bra. De krävde dock lite fix innan jag var nöjd. Bl.a. fick jag svetsa igen ett extra hål för skärmfästet i underkant i framkanten. Jag fick också flytta hålet för infästning mot fotstegen. Dessutom visade det sig när jag kollade bakljusens läge mot mina muggiga originalskärmar att de satt fel. Ljusen satt både för lågt och för mycket isär, så det blev till att starta upp svetsen igen. Jag fick även "räta upp" de avlånga hål i vilka bärjärnen för stötfångarna går igenom. De pekade mer åt kl.01:00 än 12:00, så det fick också fixas. Nåja, efter några kvällars jobb så blev det till slut bra.

Post's attachments

framskarmarna.jpg, 209.38 kb, 800 x 600
framskarmarna.jpg 209.38 kb, 341 downloads since 2013-01-25 

inpassningavskarmar.jpg, 230.15 kb, 800 x 600
inpassningavskarmar.jpg 230.15 kb, 352 downloads since 2013-01-25 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

16

ICQ/ag Meeeeer ICQ/ag

Post's attachments

popcorn.gif, 2.88 kb, 35 x 35
popcorn.gif 2.88 kb, 392 downloads since 2013-01-26 

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

17

Härlig läsning. Sjukt snygg bil, US 67'or är en favvo!

18

Härlig läsning Peter, kan bara hålla med övriga, MER!

Medlem i Halmstad Luftkühlers

19 Senaste redigerad av Kjellgren (2013-01-27 10:47:05)

Banco säljer nos vänster US-67 framskärmar i delar tråden ICQ/ab

20

Kjellgren skrev:

Banco säljer nos vänster US-67 framskärmar i delar tråden ICQ/ab

Öhh.... Du vet väl att bilen som byggs i tråden vann callook klassen på BRC 2012?
Mao så behöver han inga skärmar till den bilen... ,)

21

rogga skrev:
Kjellgren skrev:

Banco säljer nos vänster US-67 framskärmar i delar tråden ICQ/ab

Öhh.... Du vet väl att bilen som byggs i tråden vann callook klassen på BRC 2012?
Mao så behöver han inga skärmar till den bilen... ,)


visste han det skulle han nog inte tipsat om dom.  ICQ/ad   ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

22

Så noga hade jag läst tråden ICQ/ag

23 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-28 15:37:24)

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så begåvades inte bilen med den luckan jag byggde på bilderna ovan (lucka nr 2).
Anledning ser ni nedan.

Ibland skall man ha tur.
Av en slump fick jag nys på en 67:a cab-kaross som enligt uppgift skulle ha varit mer eller mindre slängd i skogen direkt på marken då man slaktat bilen för ett trike-bygge Default/yikes

Bilden togs när jag var och kikade på den 2004. Luckan var väl det som i mina ögon var mest intressant då resten av karossen var sopslut. Luckan var inte till salu då killen ville bli av med allthop.

Jag åkte hem och mer eller mindre glömde bort luckan. Ödet ville dock annorlunda. Ett tag senare fick jag höra att karossen hamnat hos Woffe och tog kontakt med honom.
Hans planer för bilen var att renovera och bygga den som en 64-65 cab vilket gjorde att luckan var till salu (han är som bekant självförsörjande på cab-luckor). Efter lite byteaffärer så var luckan äntligen min.

Woffe sålde senare hela karossen till en viss filur från Gävle som nu håller på att renovera den ICQ/ad
Se http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7323 för projekttråden här på BV.

Nu kanske bilderna ljuger. Den ser inte så himla risig ut, men var duktigt bulig överallt med ribbor i gallren som var sneda och vinda plus att hela underkanten var som en tesil. Att få ordning på den skulle innebära en hel del jobb.

Post's attachments

Bild 028_liten.jpg, 121.2 kb, 800 x 600
Bild 028_liten.jpg 121.2 kb, 348 downloads since 2013-01-28 

Bild 029_liten.jpg, 112.47 kb, 800 x 600
Bild 029_liten.jpg 112.47 kb, 319 downloads since 2013-01-28 

Bild 030_liten.jpg, 121.73 kb, 800 x 600
Bild 030_liten.jpg 121.73 kb, 339 downloads since 2013-01-28 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

24

Meeeeen.... vad du håller oss på halster... mer bilder å text...  ICQ/ag

25

Kul att se en bild på den och luckan, om du har några fler bilder på den vore det intressant att se.
Kanske den satt ihop som en hel kaross på den tiden? Väntar med spänning på en ny callook
uppdatering ICQ/ab