1

Halloj vänner.

Jag är lite ny på det här, så jag ställer en fråga istället för att göra om mina fix senare.

Jag körde "otstegen på framkofångaren (Bay -71) i elektrolysbad
och det blev ju helt fantastiskt tokbra resultat.

Det är dock lite smågropar här och där efter 40 års misshandlande.
Jag tänker mig att dessa steg är nåt som kommer att få en del stryk även i framtiden,
så hur hade ni gjort för att få det som snyggast?

Nåt slags spackel? Tenn? Nåt annat?

Tacksam för svar - för jag är ledig idag ICQ/ab

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

2

Har du någon grundfärg på dem?

Things to do:
58 typ1

3

Vad är "otstegen" för något?

När det gäller finish kan man ju inte förespråka det ena före det andra, då det ju handlar om smak. Men min åsikt är att om du kommer bruka bussen är stötisen den del som är minst värd en hög finish om den ska göra sitt jobb. Jag lyckades knacka ut mina till en nästan osmaklig rakhet när jag gjorde iordning bussen 2005 och de är buckliga och repiga till den ringa grad att det knappt syns att jag varit där i första taget.  ICQ/ad

Men det är klart, du kanske har mycket sämre utgångsobjekt, det vet jag ju inget om.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Jag gissar på att det ska stå "fotstegen".... ICQ/ab

5

Hej på er..
Fotsteg skulle det vara, ledsen för ios-stavningen.
Elektrolysbadet tog bort även grundfärgen, så allt jag gjorde var att spruta på nån zinkgrund och sen grå grundfärg på det - mest för att den nu ligger på en hylla i väntan på nåt slags beslut från mig. De är väl i helt ok skick, men lite repor här ock där. Några grövre "porer", smågropar också - men de hamnar ändå under gummit sen.

Bakkofångaren som också ska skönas till är i betydligt sämre skick - och svårare att få rak.
Kanske bara drar på färg som det är nu då..

Kee - var detta när din pickis var grå?

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

6

grova porer brukar jag svetsa igen. ett trix som inte är rätt men som funkar är att spruta på body och slipa det jämnt. funkar som sprutspackel...

7

Jag låter dem nog ligga grundade ett tag i väntan på hur övriga bussen blir, så att säga.
Ibland när man läser om folks projekt här inne blir man både inspirerad, men samtidigt lite uppgiven. Alla verkar så jäkla duktiga och målmedvetna, och många har så djupa kunskaper om våra vw:s att man får mindervärdeskomplex.

"Skulle man ens våga visa sin buss? Räcker ens ringa kunskaper till? Hur ful blir bussen när jag gjort så bra jag kan?"

Å andra sidan sett så köpte jag den för att den är snygg och attdn får mig att skrattat varje gång jag kör den eller pillar med den. Det kanske är okej att man inte kan allt direkt - det är ju sånt man säger till barn, och inom detta är jag ju ett barn.

Det får väl ta tid då, så får det bli som det blir. Och så får man göra om det senare.
"Läropengar" som det brukar kallas. Och tid? Tja, vad betyder den så länge man lär sig och tycker att det är roligt...

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld

8 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2013-02-01 16:59:33)

PerT...

Jag känner oerhört väl mig i det du beskriver. "Alla andra kan så mycket.... Hur ska jag våga visa mig med bussen,,,, Tänk om det bara blir skit av det jag försöker..."

Men... så kommer den andra rösten fram, den som uppmuntrar mig. Det finns ju en del talesätt att luta sig mot:

* Att misslyckas är den handlingskraftiges privilegium
* Bättre lyss' till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

Och inte minst detta, som är min favorit:
* Fortune bolds the brave!

Alla har gjort allting en första gång, och kunde de lära sig så kan väl jag. Iallafall tänker jag försöka  ICQ/ae

Bättre att göra det jag kan med min buss än att inte göra något alls. Jag får ju den genom besiktningen
år efter år...

Slut på morgonens filosofistund.

ICQ/af

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

9

ICQ/ab Tacj Hans-Örjan.
Allt pepp hjälper, såhär i snörusket.

Nämen, så att...

Vinröd T3 DH -87
Blå T3 EH *såld