26

märkte på jobbet där vi betar av rostfria detaljer.. blir vanligt stål rostigt som f.. av ångorna.. som förövrigt inte luktar violer.. har just nu inte koll på vad betbastan e för syra  men använder täckande klädsel handskar (disk) och skyddsglosögon  ICQ/af 
föresten .. vad kan man använda för att luta av färg från "alufälgar".. dvs som inte angriper metallen?? tja förutom ett stort kar med "tinner" eller "bromsvätska" har varken det ena eller det andra i parti o minut... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

27

"...citronsyra så kan man med fördel blanda det med lite tapetklister..."

Någon som vet hur man bäst gör när citronsyran fått verka färdigt? Torkar man bara bort med en trasa och lägger på grundfärg?

Tillbaka i ny förpackning...

28

nobody skrev:

"...citronsyra så kan man med fördel blanda det med lite tapetklister..."

Någon som vet hur man bäst gör när citronsyran fått verka färdigt? Torkar man bara bort med en trasa och lägger på grundfärg?


Jag har bara sköljt av med vatten och torkat av med förtunning, sen grund.
Har funkat för mig. Om man använt sig av tapetklister får man nog vara noggrannare.

29

Jag är förespråkare av fosforsyra. Den enda fördelen som jag ser det med citronsyra är att det är billigt och lätt att få tag i (kan tipsa om att många ÖB har citronsyra på 1,2 kg burk på kryddhyllan för ca 50-60 kr något). Problemen med citronsyra och andra syror, (salt- och svavelsyra framförallt) är att även om de är bra på att avrosta, lämnar en yta som är känslig för att rosta och att syrarester kan bli kvar i metallens porer trots spolning. Detta gör att det finns liten risk för underrostning och att färgen sitter dåligt hur noga man än är. Till lite grövre saker använder jag faktiskt citronsyra fortfarande, jag brukar då ändå efterbehandla med fosforsyra enligt "bad 2" nedan (fast lite längre tid). Att kladda med citronsyra och tapetklister på en kaross tycker jag är lite onödigt. Mitt tips är att hellre lägga en 100 på en flaska turtle rostätare.. den grå sörjan (inte rosa om den finns kvar) som bara skall torkas av.

Fosforsyra då?
Som det redan har sagts om fosforsyra avrostar det inte bara, utan lämnar dessutom efteråt ett tunnt, men tätt, skikt av järnfosfater som både ger ett bra fäste för färgen och ger ett visst skydd mot vidare rostbildning. Alltså tvärt om andra syror!

Bäst fungerar den i ett 2 badssystem. Första badet skall vara åtminstånde 10-15% för att avrosta effektivt. Därefter spolas delarna av med vatten innan de får ligga några minuter i det andra badet, som skall vara betydligt svagare, runt 2%. Det är detta, det andra badet som ger de skyddande järnfosfaterna. Har man möjlighet så kan man gärna värma baden upp till 80 grader (även om nackdelen då är att det dunstar) så verkar det inte bara snabbare utan delarna torkar snabbt. Till smådelar fungerar en gammal kaffeplatta super! Har man ren fosforsyra behöver delarna inte spolas av efter sista badet, men skall gärna torkas snabbt.

Sedan kan det vara lite kivigt att få tag på i ren form. Avkalkningsmedel, klinkerrent mm brukar innehålla fosforsyra, bäst är koncentrerade proffs prylar som ofta kan innehålla 30% eller mer. Kalkosan är tyvärr inte vidare ekonomiskt, när jag började experimentera med det här stod det på flaskan hur många % det var och jag nu sviker minnet, men jag tror det var 5-10%. (dessutom innehåller den citronsyra som förtar fördelen med det hela) Kör jag med något "avkalkningsmedel" som inte är ren fosforsyra, spolar jag av delarna efteråt.


http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/fredtel032.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/fredtel036.jpg

30

Elektrolysbad är bäst tycker jag personligen, om än lite krångligare än citronsyrabad. Sen luktar det skit, bildar vätgas.. så gör det där du har bra ventilation.

Anod består av bitar järn man offrar (kopplas på pluspol)

Katod är det man vill avrosta (kopplas på minuspol)

1-2msk kaustiksoda / 5 L vatten.

Koppla inte fel bara, för offeranoden rostar som fan. Se till att ha rejäla kablar och koppla på dem ovan ytan på offeranoden, man kan med fördel seriekoppla offeranoder och placera runtom det man vill avrosta.

http://opelsportclub.net/FAQ/Kaross/elektrolys/elektrolys12.JPG