1

skulle vilja få min buss laglig att ta med mej passagerare i bak.
antar att den reggbes år ett måste då men vad krävs av baksätena, dom är nu hemmasnickrade.
bussen är nu reggad som husbil.

2 Senaste redigerad av Kalle (2011-05-11 14:22:01)

Om bussen är reggad som husbil innan 2006 så kan du har fler passagerare bak än det står i regbeviset. Se länk:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … ssagerare/

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

3

grymt då slapp jag ju det.... tack så mycket.....

4

Gäller detta alltså obältade passagerare också? Jag har också hemmasnickrade soffor bak i min early som är registrerad som lätt lastbil med "INREDNING MED BORD SITTPLATSER OCH FÖRVARINGSUTRYMME". Man får plats två personer i vardera soffa så om jag inte missförstår det hela, jag kan köra med sammanlagt fem passagerare?

5

Vad ska man ta sig till om man vill regbesikta om sin buss med campinginredning bak nu då? Går det att få säten bak godkända för passagerare trots att de ej är original?

6

Jacob skrev:

Vad ska man ta sig till om man vill regbesikta om sin buss med campinginredning bak nu då? Går det att få säten bak godkända för passagerare trots att de ej är original?

någon som vet? var kan man läsa på?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

7

Jag registreringsbesiktigade en 76a i samband med import och fick alla platser godkända fast det var hemmabygda säten. Bälte var givetvis krav och nackstöd om sätena är baklänges. Detta var förra året.

8

@4 Bälteskravet i bak för lätt lastbil kom först 86.
Ni som funderar på att regga om till "husbil", har ni bussen reggad som lätt lastbil utan några extra passagerare bak? Tilläggsinfon brukar ofta ha med något om säte, själv har jag "får förses med säte för 3 i lastutrymmet". Eftersom det inte behöver vara orginalsäten och ej behövs bälten kan man ju bygga nästan hur man vill. En liten notis (som jag missat tidigare) är att om man har bälten i passagerarsätet fram (eller någon annan stans) skall detta användas. Det går inte att åka med tomt bältesplats och låta polaren sitta/ slagga/ blanda groggar där bak.

9

Frederik skrev:

En liten notis (som jag missat tidigare) är att om man har bälten i passagerarsätet fram (eller någon annan stans) skall detta användas. Det går inte att åka med tomt bältesplats och låta polaren sitta/ slagga/ blanda groggar där bak.

Jag har många gånger tänkt på just den här klausulen och undrat hur herr konstapeln skulle ställa sig till det. Det beror ju såklart mycket på omständigheterna, men om man kör med ngn ursäkt som att man skulle gå bak och "breda en macka" kanske man klarar sig med en tillsägelse? Det är ju säkerligen en gråzon här och detaljkunskaper jag inte tror gemene konstapel besitter utan vidare utredning. Men vad vet jag? Det vore intressant att veta hur resonemanget lyder här.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Å ja har en annan variant..
Fordonskategori: Lastbil
Karosseri: 22 Skåp - Bostadsinredning
Antal sittplatser inkl förarplatsen: 8

Eftersom de krångla lite för mej i somras att få den genom besiktningen så vart den kollad 2 ggr av olika besiktningsmän på olika stationer. Å vid ett tillfälle hade ja 5st sittplatser totalt och vid de andra hade ja 2st. Tillsaken hör att de är rutor i bussen också så ja vet inte varför den räknas som skåp. Kanske för att den haft en vägg mellan skåpet och kupen..

11

Skåp blir karosseribetäckningen när den är lastbilsreggad, oavsett om den har rutor. 22 skåp - bostadsinredning var den gamla benämningen för "husbil".

Det där med sittplatser och passagerare verkar inte vara särskillt konsekvent. Om man ser till just den gamla "22 skåp -bostadsinredning" så brukar antalet passagerare (passagerarplatser), förutom i hytten, vid registreringen bli max samma som antalet sovplatser. I en folkabuss borde det innebära max 3? Men man får självklart ha fler sittplatser i sin bostadsinredning och enligt undantaget som nämts tidigare får man då ha fler passagerare med sig än det står i registreringsbeviset. Känns lite som de slår knut på sig själva. Nu borde ju antalet sittplatser ändå begränsas av utrymmet, då man har vissa andra krav på tex kök i en husbilsreggad buss.. Att få till 8 (6 där bak?) sittplatser var faktiskt lite mäktigt! ICQ/ad

12

Numera går "husbil" in under personbil "klass 2", dvs reglerna för säten och bälten m.m. blir (vad jag förstår) som för personbil. Vilka regler som gäller för säten, bälten mm finns på VVFS 2002:22. Men tex kom ju bälteskravet bak för personbil redan 71.

För att klassas som husbil skall man ha ett permanent bostadutrymme med minst
1) Fast monterade sittplatser
2) Fast monterade sovplatser/ sittplatser som görs om till sovplatser
3) Fast monterad utrustning för matlagning och lagring
4) Bord
(Lag 2001:559)

Detta är ju lite tolkningsbart, men vad jag förstått gäller (om någon har andra/ senare uppgifter fyll i): Lika många sovplatser (minst) som sittplatser. 1 Sovplats räknas som minst 180x60cm även en barnsäng 160x40cm får inräknas (lite osäker om jag minns måtten rätt). Fast monterad utrustning för matlagning är lite luddigt, men vad jag förstått är det fast monterad spis och kyl (minst) som ska gå att komma åt innifrån samt lite skåpsutrymme för kastruller och kläder. Bordet får vara löstagbart.

Har man bussen registerad som lastbil med säten i lastutrymmet (vilket de flesta bussar har) ser jag inte riktigt varför man ska registrera om till "husbil" (personbil klass2). Jag hade själv de funderingarna tidigare, men blir ju bara krångligare och mer regler. Man kan ju bygga bostadsinredning ändå, som förankrad last så klart ICQ/ad och då får man ju ha löst kök och kompressorkylbox (som verkar mkt vettigare). Undantaget med att få förse lastutrymmet med sätet togs bort någon gång på 80-talet tror jag. Fördelarna med husbils reg gäller mer nya bilar som jag ser det med lägre försäkring osv.. sedan har vi det där med lastgaller/ lastförskjutningsskydd. Husbil slipper det. Jag blir inte riktigt klok på vad som egentligen gäller för våra gamla lastbilsreggade bussar. Jag har aldrig haft något och aldrig fått det påpekat på sbp.

13

Tack för att du delar med dig av vad du kommit fram till/vet om Fredrik! Min fråga ovan var fortfarande ett mysterium för mig och visst låter det utmärkt att ha bostnadsinredningen som fast föränkrad last då! Om jag förstår rätt då så ska man kunna få ha så många passagerare som det står på reg-beviset eller är det utifrån hur sittplatserna i den fast förankrade inredningen som avgör? Jag skulle nog få plats med två i färdriktningen och två med ryggen mot färdriktningen (men utan nackstöd). Rimligt är väl dock att jag max får plats med 3 sovande i bussen. är det då 3 st som är maxantalet för passagerare eller var det endast för husbilen? ICQ/ab Nu blev det här virrigt igen

14

Har precis pratat med Transportstyrelsen och de själva verkar inte ha någon större koll på vad som gäller husbil klassad som personbil.
Det som jag fått fram är att man får inte åka fler passagerar än vad den är registrerad för om det inte är barn som ska med.
Då är frågan vad är ett barn? Enligt transportstyrelsen så är ett barn ca 10-12 år. ICQ/ab Detta barn kan få följa med i bilen om den sätts fast på ett säkert sätt med rätt skyddsanordning. Jag frågade vad är rätt skyddsanordning? svaret blev bilkudde eller liknandn godkänd produkt som går att sätta fast. Har man då inte plats i soffan i tex westfalia så undrar jag var kan man spänna fast denna bilkudde? Jag var oseriös när jag sa att bilkudden kunde spännas fast på taket med genomgående bult.
Någon som har pratat med tex bilprovning om vad som är rätt?

Här är text direkt från Transportstyrelsen:

Antalet passagerare
Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.

Undantag från regeln gäller i vissa fall:

•Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
•Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.
•Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

15

Alltså undantaget från att ta med fler passagerare än den är reggad för gäller bara den äldre "lastbil med bostadsinredning" idag  reggas husbilarna in som personbil. Har man en lasbilsreggad buss utan bostadsinredning i reg papprena gäller självklart inte heller undantaget, även om man bygger en bostadsinredning i sitt lastutrymme. Vad jag ville belysa är att många av de lastbilsreggade bussarna har undantag och får ha passagerare i lastutrymmet och då verkar det vara onödigt att registrera om till husbil. Då kan man ju ändå bygga inredning (ej regga för detta) och ta med sig så många passagerare som finns i undantaget och som man har säten i sin inredning. I ditt fall Jacob, om det är "GZW" bussen du tänker på, får du ju ha säte för 6st i lastutrymmet.

16

Står det "passagerare får färdas i lastutrymme" så är det kanonpapper som är reggade senast i mitten på åttiotalet. Den nyaste bilen med denna text jag har stött på är en Toyota Hi-ace från 84-85 och det var någonstans där som möjligheten att regga på detta sätt försvann. Lastväggen måste finnas kvar någonstans, företrädesvis bakom den sista sätesraden, annars kan en nitisk besiktningsman, om han är på det humöret, med två knapptryckningar förelägga om fullständig registreringsbesiktning och då är det ajöss med dina guldpapper.

Projekt ska man ha, många och stora.

17

Härlig info. Tack Frederik! Det är den bussen du nämner och det innebär i stort sett att jag kan ta fler passagerare än jag får plats med  Default/lol

Vore guld med länkar till samtliga källor ni använt er av för denna info så att man har något att hänvisa till/skriva ut och ha med sig ifall någon frågvis polis stoppar en eller dylikt.

18

BussTomas skrev:

Står det "passagerare får färdas i lastutrymme" så är det kanonpapper som är reggade senast i mitten på åttiotalet. Den nyaste bilen med denna text jag har stött på är en Toyota Hi-ace från 84-85 och det var någonstans där som möjligheten att regga på detta sätt försvann. Lastväggen måste finnas kvar någonstans, företrädesvis bakom den sista sätesraden, annars kan en nitisk besiktningsman, om han är på det humöret, med två knapptryckningar förelägga om fullständig registreringsbesiktning och då är det ajöss med dina guldpapper.

Det här var ju ett intressant inlägg. Jag har nämligen nämnda undantagsklausul inskrivet i mina papper. Vid första besiktningen (måste varit ca 2004) påpekades det att det saknades lastförskjutningsskydd, medan jag envist hävdade att jag ville se var i deras regelverk det stod så. Han gav med sig utan diskussion efter det och sedan dess har jag besiktat utan att detta nämnts en enda gång. Nu har min buss förvisso en original campinginredning av fabrikat westfalia, men är ingen "äkta" westfalia och papprena härrör säkert från nämnda period på åttiotalet då bussen hade en annan inredning. Ej heller då med komplett lastförskjutningsvägg, men en modell som gick upp till taket, men med en gång i mitten. Idag finns bara själva "karrosdelen" av lastförskjutningsskyddet kvar, dvs bakom respektive stol, upp till sätesryggen.

Följaktligen, det vore intressant att veta hur en original Westafalia är reggad?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

En orginal westfalia borde ju vara ladtbilsreggad med bostadsinredning, då behövs ej lastförskjutningsskydd. En westfalia som reggas in idag går under personbil "husbil" och då faller lastskyddskravet också per automatik bort.

Om någon vet exakt vad som gäller för lastförskjutningsskydd så fyll gärna i. Jag gjorde en djupdykning och fick fram att reglerna med galler som täcker hela tvärsnittet inte infördes förrens i början på 70-talet något.. Men där tog det stopp! La ner säkert 3 timmar att läsa gamla författningar för att leta reda på de äldre reglerna men gav upp. Jag utgår numera ifrån att om det inte skall täcka hela tvärsnittet räknas plåten bakom stolarna som lastförskjutningsskydd. Men det är min egna tolkning ICQ/ad

Jag har heller aldrig fått påpekat om lastförskjutningsskydd på besiktningen, kollade i regelverket för vilka punkter som skall kollas på besiktning/ flygande besiktning och om jag minns rätt skall inte bilar före 79 kollas.. Kan minnas årtalet fel.

Idag går det dessutom rykten om att de slutat kolla helt på alla bilar pga några anpassade EU regler, men det har jag inte kollat upp så det kan vara humbug.

20

@Jacob: Med registreringsbeviset kommer ett papper om undantaget för säten i lastutrymmet. Du kan ta med detta.. Annars står det ju om man gör en sökning på bilen, så det är inget nödvändigt att ha med sig. Sen skall man nog inte ta med fler än det finns platser åt, går nog knappast att knöka ner 6 polare och påstå att rock'n'roll soffan är 6 sittsig när farbror blå står och rullar ögonbryn ICQ/ad

21

kee skrev:

Följaktligen, det vore intressant att veta hur en original Westafalia är reggad?

Min är reggad som personbil och fem passagerare. Dom kallar den, kombi/kleinbuss i regbeviset. Inte någonting om husbil eller dyl.

22

Krav på lastgaller försvann 29e april 2009. Hittar inte länk till Transportstyrelsen men hittar till andra forum där det diskuterats. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … action=new
Många regler är det...