1

Då man sitter & håller i en volvo 142 spindelled så börjar man fundera och ibland blir det tokigt .............Men så här tänker jag volvos spindelled är gjord för att hänga från undersida bärarm och diametern är lika som vw bay i bärarmen så den borde gå att pressa ditt sen är själva konan mycket smalare men den pallar ju med vikten från en 164a med raka gjutjärnssexan så den borde hålla.Så jag tänker att om man pluggar hålen i spindeln & fräser, donar & fixar lite med infästningen för spindelleden då sänker man rejält ca80mm och spårvidden ökar inte, men bromsskölden måste nog väck annars tar bärarmen i............. är jag helt fel ute  nu eller, hjälp mig att klura på det här medan jag ska börja dona med det här i praktiken i helgen kanske ICQ/ab  (som sagt jag kanske har otur när jag tänkte nu....)

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

2

låter som en sund tanke!!innom kitcar byggena, här i sverige typ "superseven" e just den leden omtyckt, då man där sätter en coilover dämpare mot den nedre bärarmen.. så bara kör på..  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tjena !

En intressant tanke med Volvospindlar.
Kompisen har en superseven och en Ford Rod 31:a (reggad med 440 Big block) , tror att bägge de bilarna har Volvospindlar.
Själv har jag "TransporterHausspindlar" som sänker 8.75 cm med bibehållen fjädringsväg, där sitter dessutom kulbultarna i motsatt håll mot original. De ska vara på min EH. Om ni behöver mätassistans så får ni hojta till.

\\Peter

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

4 Senaste redigerad av PerT (2013-01-21 22:02:24)

Heja heja!
Det här låter spännande.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

5

nää!! det blir inte volvo spindlar, det blir volvos spindelleder på bayens spindel då kan man sätta bärarmarna underifrån. så hade jag tänkt. Default/hmm
men fjädringsvägen blir lite kortare såg jag,gissar på ca 100mm total fjädringsväg vet inte om det räcker till??

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

6

Jag är nyfiken på vilken bilmodell/sorts leder de använder sig av på transporterhaus-spindlarna. Det finns massa dyra offroad grejer. Men förmodligen använder de väl samma som från någon "vanlig" bilmodell? Kanske volvo? Visste man så kunde man byggt egna. Jag tycker det är dyrt med 599pund+frakt

7

VisbyNiclas skrev:

Jag är nyfiken på vilken bilmodell/sorts leder de använder sig av på transporterhaus-spindlarna. Det finns massa dyra offroad grejer. Men förmodligen använder de väl samma som från någon "vanlig" bilmodell? Kanske volvo? Visste man så kunde man byggt egna. Jag tycker det är dyrt med 599pund+frakt

Transporterhaus spindlar är väl ombearbetade VW bayspindlar som är vända så att allt "hänger" i kulbultarna?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

Jag skulle alldrig lita på en spindelled som e monterad på fel sätt.. Men det e jag och mitt liv. ICQ/ad känns lite speciellt när man svarvar ett spår i leden och fräser upp ett likadant i bärarmen med en fjäder ring.. Håller troligen. ... Men vem vet om du kör i ett kälhål i gatan vad som händer. ICQ/ac
Kan hålla e inte i mitt tycke tillräckligt.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jo jag vet att det är bayspindlar som hänger i kulbulten och att det känns lite halvfarligt:) men det funkar ju tydligen för många kör med sådana. De har provpressats med 15ton utan att hoppa ur. Men som sagt min fråga var vad för kulbult används?

10

michaelth skrev:

Jag skulle alldrig lita på en spindelled som e monterad på fel sätt.. Men det e jag och mitt liv. ICQ/ad känns lite speciellt när man svarvar ett spår i leden och fräser upp ett likadant i bärarmen med en fjäder ring.. Håller troligen. ... Men vem vet om du kör i ett kälhål i gatan vad som händer. ICQ/ac
Kan hålla e inte i mitt tycke tillräckligt.

x2 ICQ/an

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

11 Senaste redigerad av hjoggböle (2013-01-22 17:07:27)

Om man tänker så här, bussen väger ca1500kg du kör i 70kmh på ett gupp modell ordentligt så att kullederna bottnar eller att en eventuellt genomslags gummi tar smällen,vad blir den kinetiska energin?? jag kan inte räkna ut exakt men en gissning är att det är bra många ton belastning då ICQ/an volvos kulleder är iaf gjorda för att monteras på detta vis ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

12 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-01-22 17:15:21)

På bubblans kulledsframvagn är ju ena kulleden uppåt och andra neråt? Hur sitter dom fast? Är dom ändå båda pressade in underifrån eller hur är dom? Har inte koll på så nya framvagnar själv... ICQ/ae

Edit: Svarar mej själv.

Övre ser ut såhär. (uppochner på bild)
http://hotcars.net/Prod/pict-o/big/4187-1.jpg

Nedre såhär:(rätt väg på bilden)
http://hotcars.net/Prod/pict-o/big/4187-2.jpg

Utgående från detta ser man ju att båda har en krans som kommer på undersida av bärarmen så dom inte halkar ur bärarmen. Undre bör ju dessutom vara designad för att kulan inte ska ploppa ur så lätt heller?

Typ-2 ser både övre och nedre ut såhär:

http://hotcars.net/Prod/pict-o/big/4187-3.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

13 Senaste redigerad av hjoggböle (2013-01-22 17:57:30)

för övrigt så måste man borra ut länk armen på bay för att kunna pressa i volvos kulled bay=48mm & volvo=50mm http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0474_zpsed1ed6fc.jpghttp://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0476_zps20b8c783.jpghttp://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/IMAG0477_zpsb1eaca76.jpg ja vet att det är en vänster spindel & en höger bärarm ICQ/ab nä nog nu för en stund, jag går ut i speedshopen en stund och sänker en bay...............

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

14

Trevligt med bilder! ICQ/ab  är det Volvo 140 som du pressat i? Det ser ju mycket säkrare ut med den kragen än en låsring i spår inuti. Hade varit spännande att provpressa och se hur många ton en sån tål.

15 Senaste redigerad av C.Frisk (2013-01-22 18:16:40)

Mycket intressant läsning, väntar med spänning på resultatet!

Räcker gänglängden för att fylla hela muttern?
Man ser ju inget överskott iaf.

16

känns som du kan ha en marknad.. vad vill du ha för att fräsa upp 4 länkarmar och pressa i nya volvo leder.. så skickar jag ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Vet inte vem som har, innovate, don't duplicate,
Men, det bordevara du!!

Känns som du fått upp ångan riktigt bra. Har en känsla av att ett stort ok lossnat från dina axlar, kanske har det varit mycket på jobbet, å plötsligt har det infunnit sig ro i att pilla med Bay? Vad vet jag, kul att du kommer med nya nybanande idéer iallafall!!
Kör hårt!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

18

VisbyNiclas skrev:

Trevligt med bilder! ICQ/ab  är det Volvo 140 som du pressat i? Det ser ju mycket säkrare ut med den kragen än en låsring i spår inuti. Hade varit spännande att provpressa och se hur många ton en sån tål.

Som jag skrev i början av tråden den håller för att bära all vikt av en volvo 164 med gjutlärnsexan fram , så jag gissar bara.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

19

Jag återkommer med mer kommentarer sen i kväll, tvärvarbarainåpissa ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

20

Tur att du finns Hjoggböle!  :-D

Under julledigheten så stod jag och mina gamle far och mekarnentor och kom fram till samma sak ' hade man bara en annan spindelled så borde man bara kunna flytta upp spindeln.. ' och nu kommer du med lösningen på vilken och hur !  :-)

Skönt med en egen speedshop att testa sej fram i och ser väldigt mycket framemot slutprodukten. Lycka till!

You´ll never know...

21

Danne: jo jobbet krävde en hel del i höst jobbade dagtid som arbetsledare & kvällstid ute på verkstan ca 100 timmar övertid/månad, tror jag var nog nära den där väggen Default/hmm
Michaelth: jag ska försöka få ihop en till mig själv som jag tror på vad gäller säkerhet, sen hoppas jag att jag kommer ihåg att fota & skriva lika utförligt & bra som du då kanske dom flesta fixar det här själv ICQ/ab
Helsing: Tack! det är nog tur att alla här på forumet skriver & inspirerar varann annars skulle man ju inte ligga sömnlös & fundera på sånt här ICQ/ag

En positiv sak med den här modellen är 1:ingen ökad spårvidd 2:det är ingen risk att nånting tar i fälgen, byggmåttet på höjden blir det samma 3:man behöver inte få ihop 4st spindlar för att få ett par sänkspindlar. allt detta under förutsättning att det funkar som jag har tänkt.

Kom gärna med ideer eller tips om ni ser  ett problem med detta, för om än man är en (stolt) farfar vill man ju inte lämna in än & inte heller orsaka någon annans frånfälle heller Default/hmm

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

22

Bra tänkt och jobbat! Det är inte ofta man ser nya lösningar inom Vw världen.

23

Helt klart bättre lösning än vad engelsmännen sysslar med, bra jobbat !
Sen var det där med stommen som får för dålig markfrigång,men det är ju lätt åtgärdat  ICQ/ab

24 Senaste redigerad av Demian (2013-01-23 12:09:24)

Det finns ju lite plats ovanför framvagen, så nu borde du fram en ny gavel som flyttar upp hela framvagnen precis så mycket så man slipper kapa i ramen. Det borde ju gå att få upp den 15mm. Sedan flyttar man ihop framvagnsrören 15mm, så har man ju vips fått 30mm mer markfrigång. Hjoggböles spindellösning på det, så har man ju en billig enkel lösning.

25 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-23 11:36:13)

Skitkul att någon tänker "utanför lådan".
Det enda uppenbara problemet är således att modda spindlarnas konade hål så att de passar Volvons kulled.
Hur mycket är det som skiljer?
I detta fallet är det väl bara att borra ut konan så att man får ett rakt hål och brotcha, svarva en hylsa med krage och rätt dimension på det konade hålet och pressa i från utsidan. Iom kragen så kommer inte bussningen någonstans efter montering av kulled. När det gället excenterhylsan för justering av camber borde man kunna göra samma sak, eller kanske ännu hellre svarva en helt ny.

Ett annat alternativ är väl att helt enkelt svetsa igen hålen och borra om dem till rätt dimension direkt.

Hur är det med längden på Volvons kulbult, är den lika lång som bayens?
Hur mycket vinkel klarar Volvons jämfört med VW innan det bottnar?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!