1

Hallåj. Igår hämtade jag bilen (Typ 1 -62) från mekanikern som hade bytt koppling åt mig.
Åkte direkt från honom till garaget, 5-6 km, och allt gick bra. Bromsade när det behövdes, och inga problem.

Kommer till garaget, som har en nedförsbacke innan porten. Bromsar innan porten, lägger i handbromsen och går ut och låser upp. Sätter mig i bilen, släpper handbromsen och rullar in. Då har jag plötsligt ingen broms längre. Bromspedalen går i botten, helt utan motstånd, och bilen bromsar inte.
Eftersom vi var på väg till jobbet hade jag inte tid att kolla något mer, och har inte varit i garaget sedan igår.

Mina kunskaper ligger fortfarande på nybörjar-stadiet.
Var skulle ni, mer erfarna, rekomendera att jag börjar kolla? Alla tips, tankar och råd är välkomna  ICQ/ab

Mvh
Micke

2

Kolla efter läckage vid huvudbromscylindern , samt att du har bromvätska i behållaren.
Samt att det inte är blött vid hjulcylindrarna.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

kisavw skrev:

Kolla efter läckage vid huvudbromscylindern , samt att du har bromvätska i behållaren.

Om du har läckage från huvudcylindern så brukar vätskan komma ut i damasken där stången från pedalen går in..

4

stickan skrev:
kisavw skrev:

Om du har läckage från huvudcylindern så brukar vätskan komma ut i damasken där stången från pedalen går in..

Så hela mattan dränks med bromsvätska.  ICQ/ac

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Tackar för svaren   ICQ/ab 
Hoppas jag hinner ner i garaget imorgon, så jag får se om jag kan klura ut vad som har hänt.
Sedan kan ni räkna med att jag återkommer med fler frågor, angående hur jag ska bära mig åt
för att åtgärda problemet ICQ/ad

Mvh
Micke

6

Hallåj igen. Idag var jag i garaget för att kolla lite på bromsproblemet. Hittade då en "metall-plupp", liggande bakom gaspedalen. Den kan väl närmast beskrivas som en 2-3 cm lång bult utan gängor. Hittade även ett passande hål genom bromspedalens arm och vidare till cylindern(?).

Stoppade i metall-pluppen i hålet, så att cylinder och arm återigen håller ihop med varandra, och tog en försiktig runda i garaget. Det visade sig tydligen att det var det som var felet, för nu funkade det toppen att bromsa. Dock återstår ett par frågetecken innan jag ger mig ut i trafik med bilen.

* När jag tryckte in "metall-pluppen" i hålet var det ett visst motstånd, och det knäppte till när den var på plats. Ska jag räkna med att den sitter som den ska då, och var det ok att återanvända den, eller är det en förbruknings-sak, som man bör köpa ny när den en gång har lossnat? Vad är det i såfall saken heter? Jag misstänker att "metall-plupp" inte är den korekta benämningen om man söker i en reservdels-katalog ICQ/ad

Mvh
Micke

7 Senaste redigerad av Johan W (2013-01-19 22:59:33)

Det var nog låsningen du hörde, det ska va ett plåtbleck som håller den på plats, på dom äldre är det en saxpinne iaf Default/hmm

Om den ser ut som fotot så knack till den och känn med skruvmejsel så att den sitter fast Default/hmm

Ser den ut som sprängskissen så ska inte tappen va lös Default/hmm

Post's attachments

832154.jpg, 112.67 kb, 640 x 480
832154.jpg 112.67 kb, 220 downloads since 2013-01-19 

pedal_cluster_LHD.jpg, 14.15 kb, 475 x 300
pedal_cluster_LHD.jpg 14.15 kb, 205 downloads since 2013-01-19 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Det där hände mig för många år sen när jag skulle bromsa in för ett rödljus... Handbromsen drogs till baksätet då.. Default/yikes

9

Tack Johan. Då tror jag att ha jag lite mer koll på läget nu  ICQ/ag