1

Hej...
satt och kollade på en film på tuben och såg en split pickup som hade "safafi rutor " runt om fram+bakrutan
nu till min fråga är det nån som har gjort denna modd eller funderat på att göra den?

2

Om du specifikt är ute efter att göra en själv, så har jag inte mycket hjälp att komma med, annat än att en klubbmedlem gjorde egna till framrutan för ett gäng år sen, så det är såklart görbart. Men att köpa ett kit är ju inte särskilt svårt, finns flera som säljer bland annat Creative engineering: http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26

I mitt tycke är en öppningsbar bakruta ett långt vettigare alternativ än öppningsbara framrutor. Framförallt i en campingbuss, men även hos en pickup.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Riktigt snyggt är de också!

Post's attachments

005-3.jpg, 185.72 kb, 800 x 600
005-3.jpg 185.72 kb, 177 downloads since 2013-01-13 

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

4

tänk på att avgaserna sugs in i kupén om man kör med bakrutan öppen på en buss

Panel -53, 911 -71

5

Ja den främsta funktionen är ju för att vädra efter att man först vaknar i en varm buss med betongkepsen på. Men har man någon sovandes på övre plan kan man sparka till denne och säga till att öppna fönstren i popupen, då blir det svalt på en gång!  ICQ/ag

Visst kan man öppna hela bakluckan, men då finns det ju risk för kuddras efter den vilda natten i bussens bakre regioner.  ICQ/ae

Men om man har vädringsfönstren i framdörrarna öppna borde det ju bli övertryck i kupén och avgaserna smiter inte in så lätt? Jag tänker mig om man rullar en kortare sträcka efter att ha stått parkerad och luften är alldeles kvav inuti.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Tyvärr så hade inte http://www.creative-engineering.com något kit till bay pickup. ICQ/ac
men har mailat dom igen och skall försöka att få måtten på rutorna som är till spliten och se hur mycket det diffar...

7

hej.

Ni som har en split pickup  skulle ni vilja mäta bakrutans  höjd X längd..?
det hade varit bra om nån med buss också kunde mäta bakrutan ?
även nån med Baybuss.

mvh Simon.

8

Ingen  ICQ/ac

9

Både split/bay buss bakrutan och splitpickisbakrutan är raka i överkant. Det tillåter att man använder pianogångjärn. Baypickupen har en bakruta som går i båge i överkant och där måste man ha en annan gångjärnslösning. Det går även att göra ny ruta med hål för gångjärn. Eller du tänkte kanske operera in en annan ruta?

[

10

får man med ny rute eller bruker man den som sitter i bussen?

Better late then never