1 Senaste redigerad av karpis (2013-01-06 10:35:10)

Tänkte höra om det är någon som vet vad det ska vara för inspänningsmått samt fjädertryck till mitt concept.
mina toppar är 044 artikel 1449 på CB:s sida med 42/37.5  ventiler,chromoly retainers ,topparna kom med dubbla ventilfjädrar,vet ej om dom fjädrarna är bra till kamaxelvalet jag ska köra med,jag kommer att köra med Engle W120 och 1.25 vippor,ska varva ca 7000
Jag har ventilfjädertryck mätare så jag kan kolla upp fjädrarna som kom med.
Man vill ju inte köra med för onödigt hårda fjädrar,onödig slitage bara.

2

40-42mm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

40-42 går inte att få till om inte man fräser ner fjäderbrunnarna, jag mätte med ventil monterad med testfjäder och min måttet mellan fjäderbotten till retainer underkant är 39mm.

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-09 08:45:13)

Tjänare det är ofta det problemet att man måste fräsa i toppen
Det finns olika höjder på fjäder brickorna så kan du komma till 40mm
När du är igång sätt fjärden i skruvstycket skruva ihop lyfthöjden kolla med ett blad mått var du har i mellan fjädervarven  så den inte bottnar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Måttet är utan fjäderbrickor, så ska jag komma till måttet 40 måste jag fräsa. Vart får  man tag i en sånt verktyg.
Jodå jag aka kolla så att inte fjädrarna bottnar.

6

Gene berg  Dalhems har
Är det ingen i sunsvall som ligger på ett sådant ???
Kolla med roman om han har kvar några prylar
Jag har oxa men det går att skicka
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

39mm är väl "original" inspänningsmått, och kollar man data på köpefjädrar brukar det måttet finnas som referens.
Om man fräser ned till 42mm, blir väl fjädertrycket ca 8 kg mindre (?), men man kanske tjänar (effekt?) och att de stänger som de skall ändå - MIcke ?

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-09 17:42:06)

39,5mm
kanse det är så bra att ha en fjäder som skall klara av 13mm lyfthöjd och man lyfter 11mm?
Jag tänker på sätena hur dom serut efter en sommar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Jag spännde in fjädern till 39 mm inspänningsmått då visade fjädermätaren 80kg, är inte det ganska mycket i innspänningstryck, det är med dubbla fjädrar.  Testade även bara med dom yttre och då vart det 50kg

10

Det blir Super  ICQ/ab

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Det blir Super  ICQ/ab

Så det blir bra med 80kg

12

Mekade upp en våg och kikade lite på mina fjädrar, får också de till ca 50kg på 39mm om jag kör med de yttre fjädrarna från de dubbla som satt på toppen. När jag kollar de andra så är de ca 35kg vid 39mm

Vad ligger vanliga standard på?

13

MrIcka skrev:

Mekade upp en våg och kikade lite på mina fjädrar, får också de till ca 50kg på 39mm om jag kör med de yttre fjädrarna från de dubbla som satt på toppen. När jag kollar de andra så är de ca 35kg vid 39mm

Vad ligger vanliga standard på?

28kg@ 40mm /29@39mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Låt topparna vara som dom är med dubbla fjädrar! Det kommer att behövas... ICQ/ad