51

freiman skrev:

Riktigt tuff, med risk för att verka korkad men var det en std pendel vxl låda? Förutom diff o drivaxlar då..

Japp. Helt standard pendel.. Måste ha fått ett mycket bra exemplar! (onsdagsexemplar??  ICQ/ag )

52

Svwerker skrev:

Om jag utgår från utväxlarna verkan lådan ha innehåll från senare IRS, 1 o 2, och en tätare 3 o 4. Rätta mig om jag har fel.

Kul att se de gamla filmerna, Skans. Du var rätt startsnabb!  ICQ/ab

Jag minns faktist inte utväxlingarna i låda. Betydligt längre etta än i standardlådan minns jag.

Gamla filmer är alltid skoj, skall se om jag kan rota fram lite fler i gömmorna sen.

53

Impad att lådan håller, fast det krävs nog att man har koll på chassit då? Inga däckstuts osv? Stack iväg som en kula på filmerna  ICQ/ab

54

stefanskans skrev:
Svwerker skrev:

Om jag utgår från utväxlarna verkan lådan ha innehåll från senare IRS, 1 o 2, och en tätare 3 o 4. Rätta mig om jag har fel.

Jag minns faktist inte utväxlingarna i låda. Betydligt längre etta än i standardlådan minns jag.

Gamla filmer är alltid skoj, skall se om jag kan rota fram lite fler i gömmorna sen.

Jag utgick från detta inlägg. Vet inte om det är samma låda som du hade då Skans men jag tror att Landelius byggt denna.

C.Frisk skrev:

Låda:
Superdiff
Slutväxel 3.88
1:a 3.78
2:a 2.06
3:a 1.36
4:a 1.04
5" kortare CSP drivaxlar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

55

Svwerker skrev:
stefanskans skrev:
Svwerker skrev:

Jag utgick från detta inlägg. Vet inte om det är samma låda som du hade då Skans men jag tror att Landelius byggt denna.

C.Frisk skrev:

Låda:
Superdiff
Slutväxel 3.88
1:a 3.78
2:a 2.06
3:a 1.36
4:a 1.04
5" kortare CSP drivaxlar.

Nej, det är inte samma låda. Min gamla växellåda sålde jag till Max i Uppsala. Drivaxlarna är nog dom samma. Men var det verkligen CSP? Skall se om jag har kvitto kvar...

56

Drivaxlarna har C.Frisk köpt av mig. Jag bytte till 3" kortat på mitt nya projekt.

57

Niklas skrev:

Drivaxlarna har C.Frisk köpt av mig. Jag bytte till 3" kortat på mitt nya projekt.

Japp, köpte nya axlar utav Niklas. De gamla finns kvar som reserv men spadarna har tagit stryk efter många års användande.

58

får väl inflika att motor och lustgas finns kvar i min ägo..
kördes ett tag i min svarta notch  (dock utan gas..)

numera lite isärplockat för översyn..   och står och samlar damm pga massa andra projekt..
men ska hamna i nån bil igen snart förhoppningsvis..

59

Jag har scannat reportagen från Wheels och Total VW. Men kan inte ladda upp dem här.. Tips på hur jag skall göra? 2 PDF filer på 12MB och 24 MB.

60

stefanskans skrev:

Jag har scannat reportagen från Wheels och Total VW. Men kan inte ladda upp dem här.. Tips på hur jag skall göra? 2 PDF filer på 12MB och 24 MB.

Datorer är inte min melodi så jag vet inte hur du lägger upp dem på nätet. Du kan däremot få maila dem till mig om du vill.

61

Visst. Vad har du för E-post adress?

62

Nu tror jag att jag har lyckats att lägga ut det på nätet för nerladdning.

http://speedy.sh/S2daj/Wheels.pdf

Prova denna så får vi se om det funkar, i så fall så lägger jag ut en till sen.

63

Det funkar bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

64

Här kommer nästa.. En sida vart upp och ner tyvärr, men det går ju att snurra i Adobe.  ICQ/ab

http://speedy.sh/a8awR/Total-VW.pdf

65

http://speedy.sh/S2daj/Wheels.pdf

70:a Cab, Gazzer, Variant

66

Kunde tyvärr inte kolla repotegen. Men kommer i håg att det finns i någon bilsport en jävulskt cool bild framifrån från tullinge när det är vinkstart på Skants och en Ac Cobra. Vilken blir ifrån körd. Men till cobrans försvar så var det ganska halt och mycket motor men suset i publiken och ståpälsen man fick kommer jag aldrig glömma. Ska finnas på VHS i vårat garage någonstan.

/Johan

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

67

Kunde tyvärr inte kolla repotegen. Men kommer i håg att det finns i någon bilsport en jävulskt cool bild framifrån från tullinge när det är vinkstart på Skants och en Ac Cobra. Vilken blir ifrån körd. Men till cobrans försvar så var det ganska halt och mycket motor men suset i publiken och ståpälsen man fick kommer jag aldrig glömma. Ska finnas på VHS i vårat garage någonstan.

/Johan

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

68

Tänkte ni ville se en bild på bilen från 80-talet. Denna är tagen 1989. Det är jag som mekar med mitt chassie (det blev en en röd 56:a med Fuchs som finns i Eskilstuna i dag). I bakgrunden min garagegrannes kaross, som sedemera kom att hamna på bilen i den här tråden (Chassiet vandrade åt ett annat håll och sitter under en mattsvart 57:a soltakare i Västerås numer). Garagegrannen håller på med andra bilar i dag som teknisk chef på Polestar engineering, men han har fortfarande kvar ett par bubblor, en 61:a och en 75:a.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1015103.jpg

Det var förövrigt jag som skrev och fotade artikeln i Total VW om Skans bil. Allt är på dia och jag har dessvärre inget scannat just nu.

69

Hittade ett utkast till artikeln i datorn:

The ultimate sleeper

Is it possible to build an aircooled VW that runs high elevens on a tight budget? We think that Stefan Skans, a laid back guy from the club of Västerås Aircoolers in Sweden, might have the answer.

OK, Stefan has not run an eleven with his grey street driven 1955 yet, but with 12.025 @ 118 mph it is very close. He has had a successful summer with the victory of the (in)famous "fastest in town" race in Stockholm being the highlight of the season. Despite being only 25 years old he has a lot of hard earned street experience.

Stefan's street racing career began with a top-chopped beetle sporting a turbocharged 1915cc engine, which was also his first car. This vehicle kept him busy to say the least. At each race there was always something breaking down, and as Stefan liked to race a lot that meant plenty of hands-on experience.

But the attention getting graphiced top-chopped car was not very practical in the kind of races Stefan used to enter. In 1995 he started to build a more discreet street/strip car based around the remains of a 1955 type 1.

A key ingredient in this project was how to build a high power type 1 engine on a low budget. The solution for Stefan was to buy an old rally cross engine. It was in bad shape, but the type 1 based 2332cc engine had Okrasa 84mm crank, Super Flo heads, Porsche rods, Weber IDA48's and some other good stuff. It required a total overhaul, but as the price tag was very reasonable it was not that big of a deal.

The engine was mated to a stock mid 60's transmission equipped with a Bug Pack super diff and Bug Pack's 5" shorter drive shafts. Before this package went in to the car Stefan did spend a lot of time on the chassi. The rear suspension was modified to accommodate the shorter drive shafts and in the process the transmission was mounted some 50 mm up in the body. By using the shorter rear torsion bars from 60's beetles together with spring plates for VW's with longer torsion bars it was possible for Stefan to achieve this shortening without spending too much money. The ideas came from the late VW hot rodder Robban Larsson, a man who inspired a lot of VW and Porsche people during his all too short life.

The front suspension was shortened 175 mm to be able to get the 55 really low. To reinforce the discreet look Stefan mounted 66-67 flat hubcaps with chrome decoration rings on the wheels. In the rear the hubcaps are mounted on very long bolts in an attempt to hide the true depth of the very wide wheels.

The car was finished late 1997 and Stefan experimented a lot with different turbo installations. An attempt to force feed the IDA48's with a turbo initially resulted in 0-63mph times of 3.9 seconds, but the high pressure soon made the 48's floating bowls assume the shape of prunes. Other turbo attempts, as sucking through a horizontal Weber, also got him in to a lot of reliability problems.

Late 1998 Stefan had enough of all the problems. He wanted the 55 to be a racecar, which could still be street driven with not too many worries. The conclusion was that the turbo had to go. With the IDA48's (new float bowls were required…) he managed to run an impressive 12.79 @ 103 mph. The most impressive achievement this season was a second place at the nightly Power street race in Västerås against heavy V8 artillery from all over the country.

To the 2000 season he added a bottle of nitrous, which improved the results to the earlier mentioned 12.025 @ 118 mph. What is even more amazing is that this result was achieved with a standard 1964 VW 1200 gearbox using a Bug Pack super diff and no external reinforcements whatsoever! During all this time Stefan had two stock VW1200 gearboxes which he alternated. When the crown wheel broke in one box he exchanged the tranny to the other and repaired the crown wheel on the first one.

But, the laws of physics also apply to Stefan Skans, during a nightly battle in the city of Eskilstuna the old gearbox said goodbye for the last time. To improve the reliability he decided to walk away from the cost effective, but labour intense, strategy of alternating two stock transmissions. This time he bought a used close ratio box that was supposed to be well built. Stefan is still not sure what gear ratios it has, but so far he thinks it works good. When installing the new transmission he also replaced the 1 5/8" exhaust system to a much-needed 2" Gene Berg system that, according to Stefan, made a big difference.

The interior is very business like for being a street driven car, with a full roll cage, competition type seats, lexan windows and aluminium door skins. But, despite a little noise and a slight feeling of claustrophobia it is a nice car to cruise around in. The driveability is  important in the world of street racing as there is a lot of transportation involved in the bigger street race tournaments, due to unwanted attention from certain authorities. In the "fastest in town" race the transportation between the different "strips" in the Stockholm area was more than 150 miles during one night, and the rules does not permit a trailer.

To the next season Stefan intends to set up his IDA48's with the help of a dyno. Up until now the jetting is only pot luck, Stefan claims that: "I looked around in the box until I found four main jets that were alike, that is the only jetting I have ever done". With the new improvements it looks like Stefan will have the eleven he longs for as soon as the asphalt in Västerås, Sweden dries up after the winter.

Car: 1955 Volkswagen type 113
Owner: Stefan Skans
Club: Aircoolers Västerås
Occupation: Mechanic
Owned since: 1995
Price then: £110
Front suspension: 175 mm shortened and lowered
Rear suspension: Shortened 5" per side, transmission moved 50 mm up
Brakes: type 1 rotors in front, type 3 drums in the back
Transmission: Close ratio with Super diff ("I don't know any gear ratios, I needed a gearbox fast and bought this without knowing too much about it" Stefan Skans)
Drive shafts: Bug Pack pro stock (5" shorter than original)
Engine: 2332cc type 1:
•    Okrasa 84 mm crank
•    94 mm cylinders
•    Porsche con rods
•    Super Flo heads, ported, with 48X38 valves
•    Autocraft 1,4:1 needle bearing rocker arms
•    Engle FK10 camshaft
•    MSD 6AL two step module, MSD timing control, MSD coil,
•    NOS fogger +100hp nitrous system
•    2" Gene Berg exhaust with stinger
Stefan wants to give a big thanks to Kristian Nordström who helps him at every race.

Written by Tobias Lindbäck 2000-11-11

70

Tack för infon Tobias!

Tyvärr så är bilen såld sedan ett par timmar  ICQ/an
Nytta får gå före nöje vilket i mitt fall innebär nytt kök i huset.
Jag får vara nöjd med att under en kort tid ägt den i mina ögon råaste gatreggade bubblan som rullat i Sverige till dags datum!

Over and out.......

71

varför har jag inte sett den annonsen, den ville jag köpa.

72

Hade en bild från bugrun . Blev lite fundersam på flippfronten och buren, men men det är väl samma bil?
http://i45.tinypic.com/30d89yh.jpg
sorry för ot!

73

58ghia skrev:

Hade en bild från bugrun . Blev lite fundersam på flippfronten och buren, men men det är väl samma bil?
sorry för ot!

Det är inte samma bil, Magnus som renoverade 55:an byggde även en kopia som han kör på strippen. Skiljer i små detaljer såsom flipp, bakljus, bur mm. Kan väl även ha hänt att han "lånade" skyltarna från 55:an ibland  ICQ/ag

74

58ghia skrev:

sorry för ot!

Nä inte samma bil, gick på samma nit en gång....men samma ägare...

Stolt medlem av Das Auspuff

75

Dello skrev:
58ghia skrev:

sorry för ot!

Nä inte samma bil, gick på samma nit en gång....men samma ägare...

Då är jag med ICQ/ab.  Bilen fick mig att byta till ovalruta och lacka min gamla 62 grå.
Riktigt fin bubbla det där.