1

Jag har en fundering rörande framvagnen på en splitbuss, 65a.

Jag tänkte byta gavlar, men inte korta.
Går det att lossa "hylsan" längst ut på rören? eller sitter den fast?
Jag måste ju ha loss det för att kunna trä på gavlarna. Jag vill slippa att kapa isär rören, det känns ju onödigt att kapa rören när jag endå inte ska korta.

Är "hylsan" lika djup som bärarmarna, dvs sitter bärarmarnas lagerlägen i hylsan eller i framvagnsröret?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Jag har aldrig riktigt tänkt på hur det ser 64-67 framvagnarna men jag tror att dom bara är påkrympta, ev kan dom vara punktsvetsade på insidan.
Du skulle kunna testa att värma på en hylsa och se om den släpper ,jag hade dock hellre delat framvagnen några cm från mitten och även passar på att pressa ur och svarva ner mittklumparna.
När jag byggt okortade framvagnar har jag sågat isär dom med bågfil för att få ett smalt snitt, då brukar framvagnen bara bli 1mm kortare efter svets.

3

Tack för infon Franke.
Jag provar lite och ser om det går att lossa. Går det inte bra så får jag väl kapa rören. Det kan ju som sagt vara bra att svarva frigång i mittklumparna endå ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

4

Tala gärna om hur det går då jag ska göra liknande operation

Nytt mob nr...

5

Finns  ju 0.8mm tjocka kapskivor.. Men e nästan för tunnt för att få en vettig svets. Men med bra fogberedning så.... Intressant detta med vägra smalna av framvagnar.. Har man bara rätt ofsett och plats. ? Varför inte.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Vadå vägra? Måste man smalna av för att man har rostiga gavlar?
Jag tycker inte det är snyggt med avsmalnad framvagn, och jag har inga som helst planer på att åka så lågt att det behövs.

Tomas - du ska få reda på hur det går.

Buss 65
Ghia 57

7

Tack.   Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

8

michaelth skrev:

Finns  ju 0.8mm tjocka kapskivor.. Men e nästan för tunnt för att få en vettig svets. Men med bra fogberedning så.... Intressant detta med vägra smalna av framvagnar.. Har man bara rätt ofsett och plats. ? Varför inte.

Varför inte vägra uppfattade jag det sista som  ICQ/ab ??

Det är faktiskt snyggt med okortat och lagom lågt!!  ICQ/ad

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

9

Ja jag menade många kortar av för"man ska" det för stukets skull ICQ/ad
Men jag personligen gillar inte fordon som ser 3 hjuliga ut.. så behöver man inte korta av, så bör man inte det..
Dvs om man har plats, och svängrum för sina hjul.. tex mina Teledials e dum ofsett på= måste korta.. ICQ/am jag vet själv förvållat..
Men vaför inte handla fälgar med rätt ofsett..jodå det gå om man prioriterar det..
mao inget illa menat.
Jag e inte  ute efter att djävlas med tråd skaparen! har själv varit inne i dom banorna.dvs att inte korta utan bara montera sänksats och nya gavlar.. har man en tidig splitt framvagn kan man korta av den utan att kapa rören i mitten, men då måste man lossa fett nipplarna och knacka in dom indre lagerhylsorna med en  lämplig svarvad hylsa.detta efter att dom yttre lagren drivits it med en lång stång. det går sedan att korta av i ytterkanten.. såg en how to någonstans..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av Demian (2013-01-16 22:39:31)

Lasslo, ursäkta OT

Jag tycker inte att det handlar om att smalna eller inte, utan mer om att hjulen ska sitta på ett visst ställe i hjulhuset, så det går inte att generalisera och bara säga att man inte tycker om det ena eller andra.

Kör man tex med alu sprintstars och maxkortat, så hamnar ju hjulen nästan på samma ställe som en original plåtfälg. Så då har man ju samma spårvidd som original.

Fast jag förstår vad ni menar egentligen  ICQ/ab

Personligen tycker jag att det ser lika illa ut att köra okortat med en alufälg som breddar för mycket utåt, som det är att köra kortat och original plåtfälg.

11

Ni behöver inte ursäkta OT i mina trådar, det är bara att skriva... Jag är glad att det skrivs och att forumet är aktivt.

Jag har redan löst min ursprungsfråga. Hylsorna är bara trädda utanpå röret och svetsade. Så det vara bara att slipa bort svetsen och knacka ut hylsorna  ICQ/ab  sen när gavelbytet är klart så är det bara att värma dit dom igen, och punkta fast.

Nu har jag ett annat problem. Gavlarna jag köpte av nån här på BV förra året är 58mm i diam i framvagns rörhålen, och rören är nästan 59mm.... Så det gick inget vidare när jag skulle mockup montera idag  ICQ/ab
Jag år hitta på nått sätt att slipa upp hålen 1mm.

Angående påståendet om att jag tycker det är fult med avsmalnade framvagnar så får jag kanske omformulera lite. Kortningen i sig är ju inte ful, även om jag tror att många kortar bara för att "man ska" och att det är tufft   ICQ/ad
Det jag inte gillar är när man har hjulen långt in i hjulhusen, det ser bara konstigt ut enl mig.. Har man sen breda fälgar eller fälgar med annan offset så att hjulen kommer på "rätt" ställe så är det ju en annan sak..

Det är trots allt tur att vi har olika smak, tänk er att åka på vw träff och alla bilar såg likadana ut  ICQ/ab  det hade inte varit så spännande ...

Buss 65
Ghia 57

12

En turbinslip är kanske ett bra garage alternativ om du inte har tillgång till en fräs som har ett ställbart skär ICQ/an
kortad framvagn är inget jag heller gillar men det är ju upp till var & en, jag har kortad själv bara för att få fälgen på rätt plats .

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

13

Jag har tänkt korta av ändarna på min 64-67 framvagn.
Franke nämnde att jag måste flytta in de inre bussningarna.
Det är alltså bara att knacka in dom lite grann med något lämpligt?
De sitter inte punktade på något vis invändigt?

En annan fråga i samma ämne.
När bladen ligger i framvagnen. Ligger dom då tight emot nållagret i ytterkant eller är de något spelrum om man ser på det ur original synpunkt?
Jag har tänkte försöka mig på att fimpa ändarna utanför gavlarna och sedan arborra rören för att få dit nya lager.
Men har tänkt kolla upp om de finns några lämpliga nållager att stoppa i som passar. Utan att göra massa onödigt jobb.
Annars är de smidigare att låta ändarna vara och korta ytterligare i mitten.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

14

hjoggböle skrev:

En turbinslip är kanske ett bra garage alternativ om du inte har tillgång till en fräs som har ett ställbart skär ICQ/an

Jag löste det med en tryckluftdriven roterande slipmaskin/fil och en "gummihållare" med typ smärjeldukshylsa på, som jag hittade på jobbet.
Det tog 5 min per hål och alla är 59,5mm, runda och fina ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

15

Spaan skrev:

Jag har tänkt korta av ändarna på min 64-67 framvagn.
Franke nämnde att jag måste flytta in de inre bussningarna.
Det är alltså bara att knacka in dom lite grann med något lämpligt?
De sitter inte punktade på något vis invändigt?

En annan fråga i samma ämne.
När bladen ligger i framvagnen. Ligger dom då tight emot nållagret i ytterkant eller är de något spelrum om man ser på det ur original synpunkt?
Jag har tänkte försöka mig på att fimpa ändarna utanför gavlarna och sedan arborra rören för att få dit nya lager.
Men har tänkt kolla upp om de finns några lämpliga nållager att stoppa i som passar. Utan att göra massa onödigt jobb.
Annars är de smidigare att låta ändarna vara och korta ytterligare i mitten.

Vet inte om jag bara är konservativt trångsynt, men att korta i ytterändarna på rören verkar som att gå över ån efter vatten. Men å andra sidan, nya landvinningar görs ju genom ett nytt tänk.  ICQ/ab

Tänk på att även läget för fettnippeln förändras i förhållande till bärarmen i röret om man kortar i ytterkant. Kanske inte har ngn effekt, men det verkar enklare att kapa på mitten, alla gånger. Ska du inte montera sänksatser?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-18 12:12:51)

Grejen är att min framvagn är redan kortad 6cm med franke gavlar och sänksatser.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee443/marcusosd/Facebook/Mobile%20Uploads/542953_3378797722049_1632585070_2682757_977331951_n.jpg

Och jag inbillar mig att det blir minst jobb och ta av ytterändarna.
Då det sitter adapters fram nu också så tar däcken i lite grann i innerskärmarna.
Kan visserligen köra på 145-65 också, just nu sitter de 165-50 tror jag de var.
Men i dagsläget för att behöva sänka ytterligare behöver jag få in hjulen lite mer och för att de inte ska ta i.
Och kortar jag av den ytterligare i mitten så måste jag troligen korta såpass mycket att gavlarna skruvas fast på insidan.
Inte så sugen på skottkärre looken heller.
Om jag inte skär loss gavlarna med en plasma ex och får hålen för rören uppborrade så jag kan trä på dom i ytterkant och därefter korta den ytterligare i mitten.
Jobb blir de hur man än gör.
Men då jag har i planer att bygga ny uppflyttad framvagn nästa vinter så känns de som att jag bara vill få denna lite ytterligare kortad för denna sommar.  ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019