1

Lägger tråden här, i brist på annat ställe.

Är det någon här som har monterat en halv/helbur i bubbla? Jag ska montera en halvbur i min, men vet inte riktigt var jag ska fästa den. Tänkte se hur andra burar är fästa.

Sen undrar jag ifall stöttorna bakåt från huvudbågen ska sitta i en viss vinkel?

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

2

Hej....jag har samma jobb framför mig,ska också montera en halvbur
i min räser. Den här har jag köpt till min bil"inte min på bilderna"
Det är nog rätt bra att kunna skruva ur buren om man vill.
Dom här bilderna kanske kan hjälpa dig.
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test
PunBB bbcode test

3

Alla bilder hjälper, men jag ska montera min i karossen. Ska köpa en halvbur ifrån finess. Har tänkt att bulta in buren..

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

4

Hinken skrev:

Alla bilder hjälper, men jag ska montera min i karossen. Ska köpa en halvbur ifrån finess. Har tänkt att bulta in buren..

Ok...då är det bara att bygga in fästningar i karossen"boxa"
Var noga med konstruktionen,så den fyller sin funktion.
En annan sak som är viktigt är att du inte får nedslag vid
en eventuell race besiktning.

5

Tanken är inte att bilen ska bli någon racebil, men det kan ju vara kul att prova någon gång, kanske är riktigt roligt? ICQ/ag

Finns det något reglemente man kan läsa, hur buren ska vara konstruerad, monterad osv?

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

6

http://www.sbf.se/

där finns alla regler för skyddsburar

You´ll never know...

7

Fredrik.S skrev:

Hej....jag har samma jobb framför mig,ska också montera en halvbur
i min räser. Den här har jag köpt till min bil"inte min på bilderna"
Det är nog rätt bra att kunna skruva ur buren om man vill.
Dom här bilderna kanske kan hjälpa dig.

Hej Fredrik,
Ville bara kolla med dig var du har köpt din bur, som ses på bilderna?
Jag har åxå varit inne på en halvbur från Finess till min, men kan vara intressant att titta på alternativ.
Är där dörrsträvor på båda sidor på den du ska montera?

(o\ ! /o)

8

Hinken skrev:

Lägger tråden här, i brist på annat ställe.

Är det någon här som har monterat en halv/helbur i bubbla? Jag ska montera en halvbur i min, men vet inte riktigt var jag ska fästa den. Tänkte se hur andra burar är fästa.

Sen undrar jag ifall stöttorna bakåt från huvudbågen ska sitta i en viss vinkel?

Kul att du vill montera in SÄKERHET i bilen
Tänk på när du monterar in en Bur som det heter i sbf språk
att bilprovningen inte har samma regler
I min tävlingbil är bakre stötterna monterade i bakrehjulhusen för största styrka
När man slårrunt med en bil har man stora krafter i infäsningana över 40g
Jag har monterat dubbla 3mm plattor under rören
Ps en länk  http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Wiebe skrev:
Fredrik.S skrev:

Hej....jag har samma jobb framför mig,ska också montera en halvbur
i min räser. Den här har jag köpt till min bil"inte min på bilderna"
Det är nog rätt bra att kunna skruva ur buren om man vill.
Dom här bilderna kanske kan hjälpa dig.

Hej Fredrik,
Ville bara kolla med dig var du har köpt din bur, som ses på bilderna?
Jag har åxå varit inne på en halvbur från Finess till min, men kan vara intressant att titta på alternativ.
Är där dörrsträvor på båda sidor på den du ska montera?

Jag köpte den av Petter Carlberg från Dalarna. Det är hans bur
på bilderna.Det är en godkänd bur och det är en sträva på
förarsidan.Maila mig så får du hans nr av mig.

10

PPRMicke skrev:
Hinken skrev:

Lägger tråden här, i brist på annat ställe.

Är det någon här som har monterat en halv/helbur i bubbla? Jag ska montera en halvbur i min, men vet inte riktigt var jag ska fästa den. Tänkte se hur andra burar är fästa.

Sen undrar jag ifall stöttorna bakåt från huvudbågen ska sitta i en viss vinkel?

Kul att du vill montera in SÄKERHET i bilen
Tänk på när du monterar in en Bur som det heter i sbf språk
att bilprovningen inte har samma regler
I min tävlingbil är bakre stötterna monterade i bakrehjulhusen för största styrka
När man slårrunt med en bil har man stora krafter i infäsningana över 40g
Jag har monterat dubbla 3mm plattor under rören
Ps en länk  http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
//// Micke

Planen var att sätta baksträvorna i hjulhusen, verkade vettigast tyckte jag, bra att veta att det funkar. Tänkte förstärka med tjock plåt, precis som du.

Tänkte ha buren som på bilden nedan. Frågan är ifall ett kryss är mycket bättre än endast en diagonal sträva. Skulle gärna vilja ha utan kryss eller diagonal, men jag vet inte hur pass sämre buren blir då.

http://www.fileholder.org/uploads/1295724340815.jpg

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

11

Hinken skrev:
PPRMicke skrev:
Hinken skrev:

Lägger tråden här, i brist på annat ställe.

Är det någon här som har monterat en halv/helbur i bubbla? Jag ska montera en halvbur i min, men vet inte riktigt var jag ska fästa den. Tänkte se hur andra burar är fästa.

Sen undrar jag ifall stöttorna bakåt från huvudbågen ska sitta i en viss vinkel?

Kul att du vill montera in SÄKERHET i bilen
Tänk på när du monterar in en Bur som det heter i sbf språk
att bilprovningen inte har samma regler
I min tävlingbil är bakre stötterna monterade i bakrehjulhusen för största styrka
När man slårrunt med en bil har man stora krafter i infäsningana över 40g
Jag har monterat dubbla 3mm plattor under rören
Ps en länk  http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
//// Micke

Planen var att sätta baksträvorna i hjulhusen, verkade vettigast tyckte jag, bra att veta att det funkar. Tänkte förstärka med tjock plåt, precis som du.

Tänkte ha buren som på bilden nedan. Frågan är ifall ett kryss är mycket bättre än endast en diagonal sträva. Skulle gärna vilja ha utan kryss eller diagonal, men jag vet inte hur pass sämre buren blir då.

http://www.fileholder.org/uploads/1295724340815.jpg

Hej
Bilden som du visar är för bilar som skall köra banracing
Om du går utgår från huvudbågen Bör bakre sträva starta vid böjen (huvudbåge) ner till hjulhus (dragracing)
Ps Om du kollar bilder från usa så har vi inte samma regler i svedala
Ps2 Det är olika rör diametrar på banracing kontra dragracing
När du läser på sbf tk skall du kolla efter båge inte bur I tk finns det inget som heter halvbur

Länk till finess http://www.finess.se/Undersidor/Produkt … acing.html

//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Jag tog bilder ifrån det finess kallar "gatbur". Bakre strävorna sitter ju på samma ställe på båda bilderna?

Hade också ev. tänkt att komplettera med en sträva på förarsidan. Notera att detta inte kommer bli en renodlad racebil, utan en gatbil som jag vill kunna använda för att prova på dragracing, bakåka osv.

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

13

Det tråkiga med att man vill testa olika bilsportgrenar är att man har olika regler typ burar
om ett exp i banracing måste man ha bur i dragracing behöver man ingen om man kör saktare 12sek om du kör 10sek å saktare behövs det
bara båge
exp2  om du skulle ha en bil som går snabbare än 9.99sek är det nya regler vilka kläder man har plus Hans
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Den banracing jag kommer prova på blir så kallade "trackdays" där klubbar hyr banor, då gäller klubbens regler. Brukar räcka med hjälm.. Snabbare än 9.99 lär jag då inte köra ICQ/ab

Duger kanske bra med det finess kallar för gatbåge/gathalvbur? Dvs den bilden jag visade ovan..

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

15

måste man ha Hans, vi har bara att det rekommenderas (har inte koll DR reglementet)

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Problemet med den är om du skulle vilja köra dragracing så är det stor risk att du inte får köra
Jag känner till sbf s besiknings gubbar som är enkelspåriga som f#n
Jag är även ute och leker med Prostock/Promod  och långlopp så man har lärtsig sbf s gubbar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Johan W skrev:

måste man ha Hans, vi har bara att det rekommenderas (har inte koll DR reglementet)

Det är nya regler i Dr från 2111 det är ett jävla liv om detta
Förut var det bara FIA klasser plus TD
Om jag inte har fel Skall alla använda Hans efter 2112 (snabbare än 12sek) enligt FIA men jag hoppas att vi skall få ett svenskt reglemente
///// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Jag har precis fixat klart en bur i min 63a. Troligen inget som stämmer till 100% mot några bestämmelser utan mest för att det ser så häftigt ut, och borde väl ändå bidra med lite säkerhet. Jag köpte en EMPI (Kina) 6-punktsbur som säljs bland annat av VW Up North, tror den kostade 2300.- eller något sånt. Gjort i 38mm/3mm rör. Bultas ihop i bilen, jag har kompletterat med ett par pinnar mellan a resp. b-stolpar d.v.s. en som löper under instrumentpanelen och en bakom stolarna.

Baksätet har jag kastat! Men monterade ett snyggt fäste i aluminium för min huvudströmbrytare istället, bredvid batteriet.  ICQ/ae  Kan ordna bilder om det låter intressant. Blir väl registreringsbesiktning också gissar jag. för det ska väl in i papprena..

Citroën C5 2011

19 Senaste redigerad av Mohawk (2011-01-25 07:13:37)

Carl-Erik skrev:

Jag har precis fixat klart en bur i min 63a. Troligen inget som stämmer till 100% mot några bestämmelser utan mest för att det ser så häftigt ut, och borde väl ändå bidra med lite säkerhet. Jag köpte en EMPI (Kina) 6-punktsbur som säljs bland annat av VW Up North, tror den kostade 2300.- eller något sånt. Gjort i 38mm/3mm rör. Bultas ihop i bilen, jag har kompletterat med ett par pinnar mellan a resp. b-stolpar d.v.s. en som löper under instrumentpanelen och en bakom stolarna.

Baksätet har jag kastat! Men monterade ett snyggt fäste i aluminium för min huvudströmbrytare istället, bredvid batteriet.  ICQ/ae  Kan ordna bilder om det låter intressant. Blir väl registreringsbesiktning också gissar jag. för det ska väl in i papprena..

Är den inte så att du kan bulta ihop den? Måste ju vara bättre och plocka ut buren, besiktiga och sedan montera tillbaka den. Kan ju inte vara jobbigare än att hålla på att bråka med besiktningen och pengar kostar det ju med.

20

Carl-Erik skrev:

Jag har precis fixat klart en bur i min 63a. Troligen inget som stämmer till 100% mot några bestämmelser utan mest för att det ser så häftigt ut, och borde väl ändå bidra med lite säkerhet. Jag köpte en EMPI (Kina) 6-punktsbur som säljs bland annat av VW Up North, tror den kostade 2300.- eller något sånt. Gjort i 38mm/3mm rör. Bultas ihop i bilen, jag har kompletterat med ett par pinnar mellan a resp. b-stolpar d.v.s. en som löper under instrumentpanelen och en bakom stolarna.

Baksätet har jag kastat! Men monterade ett snyggt fäste i aluminium för min huvudströmbrytare istället, bredvid batteriet.  ICQ/ae  Kan ordna bilder om det låter intressant. Blir väl registreringsbesiktning också gissar jag. för det ska väl in i papprena..

Jag tycker inte om att folk skall bli blåsta på saker
Det skulle vara säljförbud på saker som inte är godkända för tävlingsbruk om inget annat står i infon
Jag blir förbannad när jag läser sådant
Bågen du har köpt är inte godkänd i usa och samma här  För att rören är för klena skall vara 1,5/8(42,3mm)
Sen är det priset  som är för mycke
Ps köp svensk kvalitet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21 Senaste redigerad av Fidde (2011-01-25 16:38:35)

Skyddsburar med strävorna som går ner mot brandväggen
har en fördel,man får ett bra stöd för rampiporna mot buren.
Eller fortsätta ända ner till växellådans bakre fäste genom golvet.
Då får växellådan ett bra stöd mot buren och det är mindre risk
att det börjar röra sig.

22

PPRMicke skrev:

Jag tycker inte om att folk skall bli blåsta på saker
Det skulle vara säljförbud på saker som inte är godkända för tävlingsbruk om inget annat står i infon
Jag blir förbannad när jag läser sådant
Bågen du har köpt är inte godkänd i usa och samma här  För att rören är för klena skall vara 1,5/8(42,3mm)
Sen är det priset  som är för mycke
Ps köp svensk kvalitet
/// Micke

Ja, tro inte att jag skrev Kina i positiv bemärkelse.  ICQ/ad  Jag tittade på flera alternativ men som sagt, jag har varken en 12 sekunders-bil eller några andra egentliga incitament än att det ser häftigt ut, och är helnöjd med hur det blev. Sen vet jag inte vart jag annars skulle fått tag på en så formpassande 6-punktsbur för 2300.-, om det nu är dyrt.. men men.

Citroën C5 2011

23

Fredrik.S skrev:

Skyddsburar med strävorna som går ner mot brandväggen
har en fördel,man får ett bra stöd för rampiporna mot buren.
Eller fortsätta ända ner till växellådans bakre fäste genom golvet.
Då får växellådan ett bra stöd mot buren och det är mindre risk
att det börjar röra sig.

Det är jätte bra att stödja upp lådan   ICQ/ab
Om du skulle rulla med bilen går rören ner i backen och böjer sig bakåt  ICQ/ac
Jag tror inte det är meningen med en säkerhets bur/båge
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

24

PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:

Skyddsburar med strävorna som går ner mot brandväggen
har en fördel,man får ett bra stöd för rampiporna mot buren.
Eller fortsätta ända ner till växellådans bakre fäste genom golvet.
Då får växellådan ett bra stöd mot buren och det är mindre risk
att det börjar röra sig.

Det är jätte bra att stödja upp lådan   ICQ/ab
Om du skulle rulla med bilen går rören ner i backen och böjer sig bakåt  ICQ/ac
Jag tror inte det är meningen med en säkerhets bur/båge
/// Micke

Det jag menar är att buren slutar vid dom vallsade fyrkantiga plåtarna.
På undersidan fortsätter man med korta rör ner till piporna eller fästet.
Då är buren säkert förankrad och lådan får ett bra stöd ICQ/ab

25

Fredrik.S skrev:
PPRMicke skrev:
Fredrik.S skrev:

Skyddsburar med strävorna som går ner mot brandväggen
har en fördel,man får ett bra stöd för rampiporna mot buren.
Eller fortsätta ända ner till växellådans bakre fäste genom golvet.
Då får växellådan ett bra stöd mot buren och det är mindre risk
att det börjar röra sig.

Det är jätte bra att stödja upp lådan   ICQ/ab
Om du skulle rulla med bilen går rören ner i backen och böjer sig bakåt  ICQ/ac
Jag tror inte det är meningen med en säkerhets bur/båge
/// Micke

Det jag menar är att buren slutar vid dom vallsade fyrkantiga plåtarna.
På undersidan fortsätter man med korta rör ner till piporna eller fästet.
Då är buren säkert förankrad och lådan får ett bra stöd ICQ/ab

Ok då fattar jag
Det finns en typ av bur som är så här rören går i från Hbågen ner till vlådan genom bagagslådan
om man använder den typen av fastsättning måste motorn vara monterad i karossen

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke