1

Då jag inom kort tänkt lägga en order på en hel del plåt, har jag kollat på både KF och AC's plåtar.
Autocraft uppger ofta att deras plåtar passar "50-62", stämmer det verkligen?
Vilka plåtdelar är det egentligen som delas av både BD och nyare bussar?

Mvh

Tillbaka i ny förpackning...

2

mittre delen av taket kanske?  ICQ/ag

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

ICQ/ad

Tänkte mest på t.ex. doglegs etc.
Demian påstod att I/T-profilerna skiljde sig på BD jämfört med dom nyare bussarna, trots det så står det "50-67" på Autocraft...? ICQ/an

Anledningen till min fråga är att jag hellre köper plåt från Autocraft än Gerson, då leveranstiden inte kan mätas dessa två emellan ICQ/ad  Default/lol

4

Beror ju på hur noga man ska vara.

Men om man jämför med dom första kepsbussarna, så är det mesta lika. Framgolvet, främre hjulhusen, framvagnsinfästningen, mellanväggen och brandväggen vid motorn är väl dom stora sakerna som är helt olika. Resten passar från split.

Man kan ju sträva efter att få rätt plåt, men jag tror att om man ser det värdemässigt, så tror jag tex att en barndoor som har fått Fiddeklass på sina lagningar, fast med fel plåt, står högre i kurs än en dåligt lagad barndoor med rätt plåt.

Man måste ju tänka på att det inte ens fanns nån som tillverkade barndoor spec plåt för bara några år sedan.

5

Du har en poäng Demian!

Men så som jag kan se det, så är det bara att bita i det sura äpplet och beställa det mesta från Gerson ICQ/ab
Det som går att beställa från AC är väl "rear valance" samt ev. utriggare (om inte från Woffe)? ICQ/ab

6 Senaste redigerad av Thomas Å (2013-01-17 19:33:30)

När jag beställde så tyckte jag (då...) att det var lämpligast att beställa allt från KlassicFab när jag ändå skulle köpa de bd-specifika delarna där.

När jag i dag tittar på de bd-byggen som byggs ihop i garagen så skulle jag nog ha beställt a,b, och c-stolparna, bakre hörnen, trösklarna, bakre skärmkant och frontplåtarna hos AC. AC ser ut att ha en mycket hög klass på sina plåtar.

Utriggarna som Wolfparts gör håller också högsta klass och kan varmt rekommenderas.

"Pimped by Nature"

7

En räddad Barndoor är ju ändå en glad barndoor, jag är ingen originalbög men får man tag i bra plåt så är det bra plåt fortfarande även om det kanske skiljer lite.

Jag (utan kunskap) predikar den här killen lite, har läst mycket gott om honom ICQ/ab
Han kanske kan hjälpa?

http://www.ahschofield.co.uk/

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Nja, Alan Schoefields grejer är så där tycker jag. Han ligger helt klart en klass efter Autocraft. De är bäst, sedan kommer KF.

Alte Liebe rostet nicht!

9

nizekustoms skrev:

Nja, Alan Schoefields grejer är så där tycker jag. Han ligger helt klart en klass efter Autocraft. De är bäst, sedan kommer KF.

Jaha, är det så! Man ska inte tro allt man läser på internet alltså ICQ/ad

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

10

Att AC:s plåtar håller högst kvalité håller nog dom flesta med om (förutom jänkarna ICQ/ad )

Hmm, är det samma A/B/C-stolpar (nedre delen alltså) på BD och nyare bussar? Isf så kan jag ju lika gärna köpa dom hos AC! ICQ/ab
Gäller det även trösklarna?
Angående hörnen bak, har för mig att jag läst något om att hörnen skiljer sig på BD jämfört med nyare? Men det kanske är en teori bara...? Dessutom så är väl det mesta krokigt så ingenting passar säkert ändå  Default/lol

Ja, justja! Vad är bäst, trösklar från AC eller German Metal? Det borde ju du nize kunna svara på! ICQ/ab

11

Jag och bengt (barndoor51) jämförde en NOS tröskel med en autocraft och enda skillnaden vi såg var att en pressning hade en minimal skillnad i radie. (om jag kommer ihåg rätt, gubben rättar väl mig annars ICQ/ab )

Nytt mob nr...

12

Där ser man! Vet även att Bengt jämförde German Metals tröskel med NOS (om jag inte minns fel?), även den var riktigt bra!

Vi behöver din expertis BÄÄÄÄNGT! ICQ/ab  ICQ/ab

13

Sen är det ju fråga om var man får svåra delar. Jag valde KF av den enkla orsaken att inga andra ovannämnda kunde erbjuda rätt pickup bakhörn.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

14

Intressant ämne det här. Jag kommer att använda så mycket Autocraft plåt som möjligt när det är
dags att börja. Man behöver bara den barndoor specifika plåten från Gerson, lastrumsgolvet och
golvet i förarhytten. Kompletta hundben som är rätt för bd finns bara hos Gerson vad jag vet.

För min del lutar det åt att köpa ytterskinnen till hundbenen från Autocraft och ta innerdelarna från
Klokkerholm. Lånade en sådan uppsättning från Demian och jämförde skinnen och det är ingen
större skillnad på Klokker och Gerson. Man lär ändå kapa och fixa passformen på den gröna
plåten från Gerson. Samt att det blir nästan halva priset på dom, ca 3000:- istället för
ca 6000:-

Jag blev faktiskt lite besviken när jag såg lastrumsgolvet. Alla avslut är handgjorda
kapat svetsat och slipat. Men det är ändå bra gjort och en fin produkt.

15

Visst vore det såklart lämpligast om man kunde använda AC så mycket som möjligt (av flera anledningar)!
Som jag nämnde ovan så är väl även I/T-profilerna BD-specifika, vilka endast Gerson säljer...
Annars är det väl som du säger Fidde, "bara" golven, hundbenen och ev. hjulhusen (?) som man är tvungen att ta från Gerson...?

Angående att använda sig utav innerdelarna från Klåperholm, är det likadana delar från 50-67 på innerdelarna?
Otroligt om det vore så att Klåperholm har liknande kvalité som Gerson på dom! Var det en gammal Gerson-bit som du jämförde?

Roligt att du säger att du blev besviken över Gersons golv, ser man till jänkarna så är det "så himla bra" delar som Gerson tillverkar. Men kollar du hos oss européer så är det inte fullt lika glada miner ICQ/ab

16

Lastrumsgolvet är bland det bästa du kan få tag på. Tycker man inte det är bra, så är det ju bara att leta reda på NOS  ICQ/ab     Man måste ju jämföra med annan repro plåt. Jag kan inte tänka mig att nått annat bilmärke överhuvudtaget kan erbjuda ett bättre repro golv.
Det är ju tjock och fin plåt, så jag har hellre Gersons handtillverkade än dom andra pressade golven. Det går ju inte att jämföra annat tunt fladder med hans golv  ICQ/ab

17

Det Demian säger stämmer helt, golvet är en mycket bra produkt inte dåligt på något vis. Jag hade förväntat mig
ett golv som var helt pressat, det var det jag menade. Vore kul om Autocraft tar fram ett helt pressat som är
helt plåtrent utan grundfärg, det kanske är ett sådant på g man vet aldrig.

Angående hundbenens innerskin, det jag menade är att dom är nästan identiska så det går att använda
det på en barndoor. Men passformen mot hjulhus plåten på Klokker är mycket sämre.
Det blir mer jobb att få det rätt och plåten är tunnare att arbeta i.

18

Jag antar att man måste ha sådana enorma pressar för att lyckas pressa golv med lite tjockare plåt. Det är väl förmodligen därför dom är handtillverkade.

Jag provade att lägga i mitt golv igår, och det var ju så stabilt att man nästan inte skulle behöva mer än två tvärbalkar under  ICQ/ab

19

Självklart så är Gersons golv "det bästa man kan få", men det finns ju fortfarande förbättringar som kan göras ICQ/ab
Han har ju t.ex. börjat pressa golven till alla utom BD ICQ/ae

Fidde: OK, förstod nästan det! ICQ/ab

Roligt att du upplevde golvet som riktigt stabilt Demian! ICQ/ab

20 Senaste redigerad av Demian (2013-01-18 15:40:52)

nobody skrev:

Självklart så är Gersons golv "det bästa man kan få", men det finns ju fortfarande förbättringar som kan göras ICQ/ab
Han har ju t.ex. börjat pressa golven till alla utom BD ICQ/ae

Skulle man betygsätta plåt från 1-5 så är NOS och typ Woffeplåt plåt uppe på betyg 5. Gersons golv får helt klart 4 i betyg och jag skulle säga att golven är bland dom bättre plåtarna Gerson gör. Och det duger mer än gott och väl. Jag har tex en nytillverkat Vw original flakbädd till pickup. Jag skulle hellre ha tagit en Gersonbädd, men han tillverkade inte plåten då jag köpte flakplåten.

Jag skulle tänka mig att han har börjat pressa dom andra golven för att han säljer så ohyggligt mycket mer av dom, än han säljer barndoorgolv. Så anledningen till att han pressar dom är nog en prisfråga och inte en kvalitetsfråga. Det går ju så mycket fortare att pressa. Att ta fram en pressverktyg kostar ju en del.

Jag har svårt att tänka mig att dom pressade golven har lika tjock plåt.

Vi som håller på med VW är så ohyggligt bortskämda med plåt. Kolla på tex repro Porsche 356 plåt. Den kostar sjukt mycket och det är inte mycket som håller ens betyg 4 klass.

21

Känner att jag behöver kommentera Alan Schoeffield lite till. Jag beställde all plåt av honom till min 64 pickis som jag skulle ha renoverat innan det kom annat emellan. Detta var ett antal år sedan jag beställde plåt av honom. Det kan ju vara så att den blivit bättre. På den tiden fanns varken Gerson eller AC och man kan ju tänka sig att han tvingats lyfta sig i kvalitet för att kunna konkurera men jag vet inte...

Alte Liebe rostet nicht!

22

Ja, att Woffes utriggare ska hålla högsta klass har jag hört, likaså AC's "rear valance" ICQ/ab

Gerson nämnde i den "officiella" KF vs. AC-tråden på thesamba, att det inte finns tillräckligt med underlag för att ta fram  pressar (heter det så?) för BD-golv!

Kan stämma det du säger angående hur "bortskämda" det luftkylda VW-folket är, kollar man på dom "vattenskadade" typerna så är ju Klokkerholm extremt vanlig rep. plåt ICQ/ad

23

Hade lite brevväxling med Stu på AC för ett halvår sedan och enligt honom vid tidpunkten så hade AC inte några planer på att gå i produktion med bd-specifika plåtdetaljer. Pga att det redan fanns en bra aktör på marknaden.

"Pimped by Nature"

24

Hej å hå!
Har precis fått ett pris på ett komplett BD-chassie för strax under 20 loppor! Det borde väl vara ganska bra med tanke på att det "bara" är att punkta ihop? ICQ/ab

25

Vad ingår i det...?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(