1

Har kikat på en del olika ultraljudstvättar senaste tiden. Det ska ju tydligen vara the sh*t för i princip alla komponenter i en motor.

Då tänker jag lite såhär.. Vem vill INTE ha samvetet att pryttlarna bakom en är rena som verktygslådan hos kirurgen när man gasar omkring?  ICQ/ag  Om inte annat besparar det garanterat onödiga försök till förgasarjusteringar och annat jocks som aldrig blir bra för fler än mig att ha en liten burk som ser till att motorn är i topptrim.

Tänkte att vi skulle hjälpas åt. Om vi skulle försöka hitta den ultimata VWgaragemekarultraljudstvätten (tänkte lägga till superduper å andra superlativ men tänkte att texten skulle bli så lång å jävlig så det fick räcka med VWgaragemekarultraljudstvätten).

Lagom pris och stor nog för.. ja vad vill man få rent?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

2

Noterade att det bland nyheterna i senaste biltemakatalogen fanns en 10L ultraljudstvätt. Den borde ju gå att få ner både det ena och andra i.. 3999 kr http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … tt-191542/

3

Nämen! De har koll på både det ena och det andra som är inne!

Får man ner ett töpplöck i en sån? Har ingen aning om hur stort ett sånt är.

Hela 10L tvätten är 300 x 240 x 150 mm om jag förstår det rätt, men det begränsas väl lite av korgen och plåten också?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

4

Via ebay kan man hitta exempelvis en 5L tvätt av samma klass som biltemas för £199 (+ frakt, moms å tullavgifter). Tanken på den är 240mm x 140mm x 100mm.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi … 0953883313

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

5

Om man söker på "Ultraschall-Reinigung" eller "Vergaser Ultraschall-Reinigung" hittar man flera alternativ:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p … ;_from=R40

Längd 48cm , Bredd 13cm och Höjd 14cm  9 liter för 29,50 EUR + frakt!!

Billigare kan man knappt komma undan.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Snyggt! Det hjälper ALLTID att kunna lite tyska termer ICQ/ab En halvmeterstvätt får man ju ner det mesta i!

Om man ska sätta någon minimigräns för hur liten en ultraljudstvätt får vara för en VW-nörd då. Var lägga ribban? Någon som kan mäta ett topplock eller någon annan väsentlig motordel att utgå från?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

7 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-01-19 12:45:05)

Det man ska kolla på är hur mycket effekt de utvecklar, mer effekt = kortare behandlingstid.

Också volymen. Den för 29,50 EUR rymmer ett "förgasarbatteri" ("Vergaserbatteri", fy fanken
vad jag gillar tyska!) på 4 stycken vilket tyder på att du får in ett topplock. Effekt 600W.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

I dagsläget är det bara platsbrist som får mig att inte köpa en tvätt som rymmer ett förgasarbatteri (grymt manligt ord förövrigt ICQ/ab) och det där ser dessutom ut att vara ett engångstillfälle.

Jag tänker mig mer en standard - Nybliven vwnörd gogglar vw -> Boxerville dyker upp -> Nybliven vwnörd söker vwtvättomat -> BAM. Världens bästa ultraljudstvättsuperdupermaskin! I den får du ner både bu å bä å allt du vill göra rent vid X (renovering? service? träfftajm..?)
Det borde väl vara nog tags för att fånga in några till familjen ICQ/ad

Men vad har man för behov med någorlunda intervall nog stort till att försvara ett köp för andra hälften? Ekonomiskt och förvaringsmässigt

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

9

De billiga på ebay avser såvitt jag förstår tjänsten och inte produkten, dvs man skickar in smutsigt och får tillbaka rent?

10

Japp, man köper tjänsten och ingen produkt...

Sök efter Ultraschallreinigungsgeraet. Då får man upp enheterna. Verkar kosta runt 1300kr för 2liter 70watt.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan