1

Hello!
Jag håller på med en renovering av en typ1 -66:a . Nu när framvagnen är kortad och börjar ta form så märker jag att bärarmarna går väldigt trögt i dom nya bussningarna. Frågan nu är hur "trögt" kan det vara utan gnissel som följd.  Nån mer som varit ute för detta problem eller är det ens ett problem...
Kan det slita in sig?
Vad för fett ska man ha i framvagnen. Det som följer med i förpackningen är ju inte mycke att hurra för...

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

2

Vad menar du me väldigt trögt? Du kan röra dom i alla fall? Vanligt smörjfett går bra..

3

Jo det är klart trögt har ju många definitioner. Om ett nålager gått så trögt hade det varit dags att byta.
Jag kan vrida det för hand men inte helt lätt... detta kanske är helt normalt.

Tack för svar men ös på bara!

4

Jag tycker det är skit med de bussningarna men man har inte så mycket att välja på ibland.

5

Okej nu är den övre torrisionen monterad med kortat fjäderpaket och bussningar på plats.
Jag kan ju bara säga att trögheten faktiskt nästan är borta. Hoppas nu att det blir samma sak med det undre röret!

6

Har aldrig fattat detta med urethane, tycker det mest verkar vara skit med det, hårt och jävligt och passformen på de få grejjor jag köpt har varit medioker... men kanske är det bra för race-gubbar och inte tänkt för oss som kör originalsnurror...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

7

Okej! Snart hör även jag till skalan som inte bara hävdar att framvagns bussningar av urethan är rena jävla skiten......Utan även VET att det är det! Idag skulle dom 2 delade i det undre röret in inga problem att få in dom till rätt djup även att dom satt i linje med varandra.. MEN när bärarmen skulle på plats blev det total nyp! Fick med en av dom inre bussningarna ut igen. Frågan är nu.
Kan man på några vis lita på denna konstrution i en "daily driver"