1

Är lite osäker på hur själva vevhusblocket AB skiljer sig från AS blocken.
Det jag listat ut är att dom har 10mm pinnbultar i stället för 8mm annars är blocken lika? Hur skiljer materialet, AS blocken ska ju va tåligare än AD men hur e det för AB? Finns det trimpotential i dessa block?

2

Man ska inte blanda ihop motorkoden, AB, AS, AD med den magnesiumlegering som är i blocken och heter AS41 eller AS21. Vilken legering det är finns i gjutningen på sidan av tråget.
Tror att du hittat de skillnader som finns.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Blocken med AB som motorkod är helt ok att använda till trimmade motorer. Blocken med AS som motorkod har 8 mm pinnbultar till cyl/toppar,men annars så är dom lika...

4

Svwerker skrev:

Man ska inte blanda ihop motorkoden, AB, AS, AD med den magnesiumlegering som är i blocken och heter AS41 eller AS21. Vilken legering det är finns i gjutningen på sidan av tråget.
Tror att du hittat de skillnader som finns.  ICQ/ab

Just fan, hade glömt att det står på sidan. Tack!

5

Man är ju lite fundersam om det är någon som trimmar såpas mkt att det spelar någon roll vilken legering blocket har. Om det har inverkan, då ska man nog inte använda sig av ett orginalblock ändå.

/ Johan

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

77.an skrev:

Man är ju lite fundersam om det är någon som trimmar såpas mkt att det spelar någon roll vilken legering blocket har. Om det har inverkan, då ska man nog inte använda sig av ett orginalblock ändå.

/ Johan

Men det skadar aldrig att fråga! ICQ/ad

7

Nä jag har då aldrig hört någon som haft problem pga legeringen, eller problem som har med smörjsystemet att göra om man bygger på den äldre generationen heller för den delen. Hade turbo-1835 som var byggd på enkelreducerat block och den lämnade nog 200+hk och hade inga smörjproblem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

niklasg skrev:
77.an skrev:

/ Johan

Nej herregud. Man måste fråga annars får man inget veta.  Jag funderade nog mest över att det spelar nog ingen roll vilket man har

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

9

77.an skrev:
niklasg skrev:
77.an skrev:

/ Johan

Nej herregud. Man måste fråga annars får man inget veta.  Jag funderade nog mest över att det spelar nog ingen roll vilket man har

Det är egentligen bara skicket på vevhuset som är avgörande för om man kan använda det eller inte...

10

Ryktas om att de senare blocken  med försänkt gänga på pinnbulten vid 3ans cylinder underlättar för att blocket inte ska spricka där vid hård trimning.
men hur vanligt det är att det händer har jag ingen större koll på....... men det är iaf en ändring som vw implementerade som förstärkning.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

11

Den förändringen kom väl med de dubbelreducerade blocken eller är jag helt ute i tokmoset?

Ali G

12

Svwerker skrev:

Den förändringen kom väl med de dubbelreducerade blocken eller är jag helt ute i tokmoset?

Den finns på flertalet dubbelreducerade vevhus,men inte på alla..