1

jag behöver hjälp med en grej!.
hållerpå med att kolla delar till min 1600cc motor (den stora) för kommande renovering,
de jag behöver hjälp med e vad det e för storlek på kolvarna så jag köper rätt kolvringar.
vill inte riva isär innan jag har alla delar hemma.
otroligt tacksam för svar mvh kalle! ICQ/ab

2 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-12 10:13:05)

cylinder/kolvkit kan du välja 85,5 som ger 1584cc (std), 87mm slip-in som ger 1641cc, samt 88mm slip-in cylinderkit som ger 1679cc, dessa passar rakt i. Dock de ju tunnare cylinderväggar.. vilket inte är att rekommendera skulle jag tro.

3

bad-reaper skrev:

hållerpå med att kolla delar till min 1600cc motor (den stora) för kommande renovering,
de jag behöver hjälp med e vad det e för storlek på kolvarna så jag köper rätt kolvringar.

Vad då den stora? Är det en Typ4 1600?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Just dom motorerna brukar vara helt slut.Det finns inte en chans att du inte behöver arborra vevhuset,köpa en ny kolv/cylindersats och helrenovera topparna.Vill du inte göra detta så behöver du heller inte riva motorn.

5

det e en 1600 pankaks motor som sitter i en typ3 varriant 73:a. med "stora" menade jag den på 64 SAE hästar

Svwerker skrev:
bad-reaper skrev:

6

stickan skrev:

Just dom motorerna brukar vara helt slut.Det finns inte en chans att du inte behöver arborra vevhuset,köpa en ny kolv/cylindersats och helrenovera topparna.Vill du inte göra detta så behöver du heller inte riva motorn.

de e inga större fel på motorn, har bara ca 5000 mil på sej men den ska rivas isär å renoveras endå, men det jag ville veta va storleken på kolvarna så jag får rätt ringar!. jag vill somsagt ha alla grejor hemma innan jag börjar riva

7

MrPete skrev:

cylinder/kolvkit kan du välja 85,5 som ger 1584cc (std), 87mm slip-in som ger 1641cc, samt 88mm slip-in cylinderkit som ger 1679cc, dessa passar rakt i. Dock de ju tunnare cylinderväggar.. vilket inte är att rekommendera skulle jag tro.

tack för svaret! ICQ/ab

8

bad-reaper skrev:

det e en 1600 pankaks motor som sitter i en typ3 varriant 73:a. med "stora" menade jag den på 64 SAE hästar

Svwerker skrev:
bad-reaper skrev:

OK! Annars hade du suttit på en riktigt ovanlig motor. Den där är ju som vilken 1600 som helst.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Är motorn orörd från tidigare är cylinderdiametern 85,5mm , men är det en original VW utbytesmotor kan det vara tex 86mm eftesom de ofta är/var borrade till överdimension.