1

jag behöver hjälp med en grej!.
hållerpå med att kolla delar till min 1600cc motor (den stora) för kommande renovering,
de jag behöver hjälp med e vad det e för storlek på kolvarna så jag köper rätt kolvringar.
vill inte riva isär innan jag har alla delar hemma.
otroligt tacksam för svar mvh kalle! ICQ/ab

2 Senaste redigerad av MrPete (2013-01-12 10:13:05)

cylinder/kolvkit kan du välja 85,5 som ger 1584cc (std), 87mm slip-in som ger 1641cc, samt 88mm slip-in cylinderkit som ger 1679cc, dessa passar rakt i. Dock de ju tunnare cylinderväggar.. vilket inte är att rekommendera skulle jag tro.

3

bad-reaper skrev:

jag behöver hjälp med en grej!.
hållerpå med att kolla delar till min 1600cc motor (den stora) för kommande renovering,
de jag behöver hjälp med e vad det e för storlek på kolvarna så jag köper rätt kolvringar.
vill inte riva isär innan jag har alla delar hemma.
otroligt tacksam för svar mvh kalle! ICQ/ab

Vad då den stora? Är det en Typ4 1600?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Just dom motorerna brukar vara helt slut.Det finns inte en chans att du inte behöver arborra vevhuset,köpa en ny kolv/cylindersats och helrenovera topparna.Vill du inte göra detta så behöver du heller inte riva motorn.

5

det e en 1600 pankaks motor som sitter i en typ3 varriant 73:a. med "stora" menade jag den på 64 SAE hästar

Svwerker skrev:
bad-reaper skrev:

jag behöver hjälp med en grej!.
hållerpå med att kolla delar till min 1600cc motor (den stora) för kommande renovering,
de jag behöver hjälp med e vad det e för storlek på kolvarna så jag köper rätt kolvringar.
vill inte riva isär innan jag har alla delar hemma.
otroligt tacksam för svar mvh kalle! ICQ/ab

Vad då den stora? Är det en Typ4 1600?

6

stickan skrev:

Just dom motorerna brukar vara helt slut.Det finns inte en chans att du inte behöver arborra vevhuset,köpa en ny kolv/cylindersats och helrenovera topparna.Vill du inte göra detta så behöver du heller inte riva motorn.

de e inga större fel på motorn, har bara ca 5000 mil på sej men den ska rivas isär å renoveras endå, men det jag ville veta va storleken på kolvarna så jag får rätt ringar!. jag vill somsagt ha alla grejor hemma innan jag börjar riva

7

MrPete skrev:

cylinder/kolvkit kan du välja 85,5 som ger 1584cc (std), 87mm slip-in som ger 1641cc, samt 88mm slip-in cylinderkit som ger 1679cc, dessa passar rakt i. Dock de ju tunnare cylinderväggar.. vilket inte är att rekommendera skulle jag tro.

tack för svaret! ICQ/ab

8

bad-reaper skrev:

det e en 1600 pankaks motor som sitter i en typ3 varriant 73:a. med "stora" menade jag den på 64 SAE hästar

Svwerker skrev:
bad-reaper skrev:

jag behöver hjälp med en grej!.
hållerpå med att kolla delar till min 1600cc motor (den stora) för kommande renovering,
de jag behöver hjälp med e vad det e för storlek på kolvarna så jag köper rätt kolvringar.
vill inte riva isär innan jag har alla delar hemma.
otroligt tacksam för svar mvh kalle! ICQ/ab

Vad då den stora? Är det en Typ4 1600?

OK! Annars hade du suttit på en riktigt ovanlig motor. Den där är ju som vilken 1600 som helst.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Är motorn orörd från tidigare är cylinderdiametern 85,5mm , men är det en original VW utbytesmotor kan det vara tex 86mm eftesom de ofta är/var borrade till överdimension.