51

GB63VW62 skrev:

Då ser jag fram i mot en fortsättning i vinter! ICQ/ab

X 2 ICQ/ag

52 Senaste redigerad av Banansvamp (2012-11-21 17:00:33)

http://www.youtube.com/watch?v=3FVJK6p9UJA

Har du sett denna? 100 hk vid 6000 rpm. Något att eftersträva ICQ/ab

Fat chick fanatic

53 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 19:14:46)

Banansvamp skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3FVJK6p9UJA

Har du sett denna? 100 hk vid 6000 rpm. Något att eftersträva ICQ/ab

Nja...-är den inte turbomatad (?) !  -Hkr är inte allt (åtminståne inte 100 !-)

Hursom - ikväll har jag tagit isär 1200-motorn, och det ser bra ut ?
-Kammen skall bytas, topparna planas lite till från 9,0 till 9,7 : 1 i kompression.

http://i.imgur.com/pUO5HK7.jpg

Däremot såg jag på "avtrycket" på insugspackningarna att de hindrat flödet lite, så dessa trimmas...

http://i.imgur.com/x2JyJtv.jpg

Och så hade vipparmsskruvarna "tagit i" ventilkåporna, trots mina knackade "bulor".. så knacka lite till ?

http://i.imgur.com/846jQDH.jpg

Och här ser man vart tändstiften slog emot - jag slipar lite till !

http://i.imgur.com/grLflmA.jpg

Kam och lyftare ser ju bra ut, men skall bytas till något 284gr, W110, C35 eller dyligt - jag har lagt säljes annons på W140-kammen.

http://i.imgur.com/0DeQOss.jpg

Återstår att plana topparna.....

54

//Nja...-är den inte turbomatad (?) !  -Hkr är inte allt (åtminståne inte 100 !-)//


Ånejdå, ingen turbo se här:

http://www.youtube.com/watch?v=l9Rks8p5YF0

S

55

Sten vW skrev:

//Nja...-är den inte turbomatad (?) !  -Hkr är inte allt (åtminståne inte 100 !-)//
Ånejdå, ingen turbo se här:
http://www.youtube.com/watch?v=l9Rks8p5YF0
S

OK - intressant!
Isåfall är det ju liknande (?) motor jag sätter ihop, men mera "påkostad" ;-)
Skulle vara intressant att läsa motorspec (men inte på Tyska...)?
Skulle tro att det går att få ut 70 - 80 Hkr ur mitt bygge, men då har jag ju Dubbelportstoppar.....

56

Men hästar finns ju inte!? ICQ/ag


magoo skrev:

hrm, du stänger av när det kommer hästar... jag varvar på ICQ/ab
kan ju bero på att hästfolket skällt ut min son för att han sprang runt i trädgården?!??

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

57 Senaste redigerad av mettis (2017-06-18 20:40:34)

Hrm...nä hästen var nog en synvilla? Men om jag hoppas på 55 Kw (?)

Sade jag att man bör lägga brickor under (hårdare) fjädrar så de inte sliter ner sig i aluminiumet.....

http://i.imgur.com/mghg0zH.jpg

Så har jag lånat Gene Berg-verktyget igen (tack Pär !)  för att öka kompet mer - 1,4 mm verkar "lagom" ?

http://i.imgur.com/Ln507ai.jpg

Sedan så tänkte jag volymmäta förbränningsrummen, stift och ventiler läggs i med fett som tätning.

http://i.imgur.com/1xuOwFb.jpg

En plexiglasplatta som "lock" för att se när det är fyllt.

http://i.imgur.com/u0GekAc.jpg
http://i.imgur.com/EJObkkT.jpg

En Byrett av glas har jag fått ifrån ett nedlagt labb (!) på jobbet, den visar 26 cc

http://i.imgur.com/HTeOVrP.jpg

Har man ingen sådan så kan man be snällt någon inom vården att sno hem en sådan här ?-)

http://i.imgur.com/Vk1Bofy.jpg

När man kollar 26 cc (jämfört med 32 cc innan) så ger det ca 11 : 1 i kompressionsförhållande....
Liite högt, så jag får väl fila ur lite till. Men då har jag inte räknat med urslipningarna i själva cylindern, så det kanske inte är så högt?

Mätte fjädrarna, och vid inspänningsmåttet 39 mm var det 57- 60 kg och vid 28 mm (räknar med att lyftet är 11 mm) är det 110 Kg.

58

sjukt kul lösningar!

själv har jag funderat i vägarna trycktätad stromberg och kkk k14 turbo på min 1200..... när wasserboxer 1303an är klar och förgasarturbo 240n oxå är det ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

59

Banansvamp skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3FVJK6p9UJA
Har du sett denna? 100 hk vid 6000 rpm. Något att eftersträva ICQ/ab

Jag letade rätt på ägaren "Lars" , så nu har vi mail-kontakt....... ICQ/ad
Han länkade denna video ifrån Autobahn http://www.youtube.com/watch?v=BFXzgRd9 … _oEAaJenmg

Nu har jag även tagit isär (och satt ihop) blocket, för att byta kamaxeln. W140 blev istället en Scat C35. Här jämför vi loober.....

http://i.imgur.com/7ZkoA.jpg

Och här ser man att kanske inte det skall varvas 8000Rpm med original 64mm-vev...?

http://i.imgur.com/xzVmq.jpg

Sedan sätter jag ihop blocket.           -Hjälpmedel; fjädrar för att hålla lyftarna och modellera för att hålla vevstakarna på plats.

http://i.imgur.com/TXWIa.jpg

Gummitätningar vid pinnbultar har jag slutat byta, istället penslar jag alltid tätmassa under brickor o bultar för tätning.

http://i.imgur.com/uoPfU.jpg

Testar imgur att lagra bilder hos eftersom egna hemsidan "quota full"  Default/hmm

60

Är blocket arborrat!

61 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-01-18 15:44:19)

mettis skrev:
Banansvamp skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3FVJK6p9UJA
Har du sett denna? 100 hk vid 6000 rpm. Något att eftersträva ICQ/ab

Jag letade rätt på ägaren "Lars" , så nu har vi mail-kontakt....... ICQ/ad
Han länkade denna video ifrån Autobahn http://www.youtube.com/watch?v=BFXzgRd9 … _oEAaJenmg

Ja! Ser ju att gå helt okej ICQ/ae
Har han sagt vad han använder för kamaxel?

Fat chick fanatic

62 Senaste redigerad av mettis (2013-01-18 22:31:54)

Hej Hans!
Nej blocket är inte arborrat, men helt utan "kant" i mittre ramlagret......
Köpt ifrån en nedlagd "VW-motor renoverare" (Lazlo) här i Norrköping långt efter att han avslutat verksamheten.
Hade ett 20-tal Block liggandes i ett ställ utomhus som jag fick plocka för 100kr/st....  ICQ/ag  men 15 år sedan.

Banansvamp skrev:

Ja! Ser ju att gå helt okej ICQ/ae
Har han sagt vad han använder för kamaxel?

Jodå, och detta var lite speciellt (?), vad jag kan se är den avsedd för 1,4 : 1 vippställ?

"Scat c95 Camshaft
1:1,25"

Alltså att Lars kör med 1,25 : 1 vippställ på en kam avsedd för 1,4 : 1 dito, vad jag förstår....
Har inte hittat (eller letat efter...) bilder ifrån dennes 1200cc motor, men DP-toppar och Zenith 36:or har han.
Så om jag lägger lite tid på att bestycka mina Solex 40 PII i vår, så finns det nog utrymme att förbättra prestanda jämfört med på Bug-Run #29.....

63 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-01-18 21:33:18)

Inte säker men det verkar bli 13,2 mm lyft med den kammen och 1,25 vippor. Det tycker jag nästan låter lite onödigt mycket? ICQ/ab Men ja det fungerar ju uppenbarligen.

Tror absolut din har förutsättningar för att kunna överraska i framtiden ICQ/ae

Fat chick fanatic

64

Really nice project. Read here willingly with (thanks to Google Translate).

The key data of my engine were:

77x64mm
1300ccm AB Heads
Zenith NDIX36
Scat c95 Camshaft
1:1,25
9,4:1
Pistons are from Mexiko

A lot of Work in the heads,cylinders and pistons.

I would pass on the double springs and use OEM aluminum rods with Scat single springs. I had CB Lifters (72gr) and worked at least 15,000 km. Then I sold the engine.

Lars:-D

65

En klart mannlig 1200 :=)

Banansvamp skrev:
mettis skrev:
Banansvamp skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=3FVJK6p9UJA
Har du sett denna? 100 hk vid 6000 rpm. Något att eftersträva ICQ/ab

Jag letade rätt på ägaren "Lars" , så nu har vi mail-kontakt....... ICQ/ad
Han länkade denna video ifrån Autobahn http://www.youtube.com/watch?v=BFXzgRd9 … _oEAaJenmg

Ja! Ser ju att gå helt okej ICQ/ae
Har han sagt vad han använder för kamaxel?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

66

-Det var ju kul att "Lars" tittade in med ett inlägg från Tyskland ! (synd att han sålt motorn....)

Nu är motorn ihop igen och ställs undan inför våren då bestyckning av mina Solex PII:or väntar.
Men de där rostiga cyl-kåporna jag kapade ner bredden på tidigare i tråden har snyggats till!

Först tog jag bort rosten. -Jag har snappat upp detta tips i något tidigare VW-forum....
Det som behövs är en batteriladdare 6/12Volt, ett 25l kärl (vinhink) och 1kg målarsoda. Plus en järnbit (plåt i mitt fall) som "offeranod".

http://i.imgur.com/jGTNhXZ.jpg

http://i.imgur.com/L7BiCOz.jpg

Såhär ser det ut efter 1 dygn, en bonus är att det mesta av färgen flagnar av pga målarsodan ;-)

http://i.imgur.com/4DJgyTb.jpg

http://i.imgur.com/gQ577XT.jpg

http://i.imgur.com/AIaTaIJ.jpg

http://i.imgur.com/AucPbOn.jpg

Efter renblåsning och ett par drag med stålborste och smärgelduk sprayades zing-spray på bägge sidor.
Sedan sprutade jag svart Pansarol, dvs vanlig maskinfärg förtunnat med en skvätt lacknafta. Sprayfärg är dyrt...

http://i.imgur.com/fNaFtsF.jpg

Antar att det kommer frågor på avrostningsbadet... om nu undrar över den högra hinken så innehåller den "syntetisk skärvätska för slipande bearbetning" som jag använder på jobbet i planslipmaskiner. Man blandar 2-3% i vatten och får på köpet en rostskyddande verkan, och det är den jag är ute efter här! Alltså doppar jag detaljen i denna hink omedelbart jag tagit upp den ifrån rostlösningsbadet, tyvärr är det fruset nu eftersom dessa hinkar står ute i en bod.... jag rekommenderar inte att blaska med sådant här lutbad inomhus och lite lukt kanske det oxå blir? Så normalt använder jag detta på sommaren ;-)

67

Intressant projekt  ICQ/ae  lut är förresten inte att leka med, va strikta regler gällande skyddsutrustning när jag va pulverlackerare, för får man lut i ögonen så kan det ge permanenta ögonskador, så på med skyddsglasögon m.m.  ICQ/ag

68 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 19:24:02)

Just därför jag nämner detta.....
Men 1 flaska målarsoda i 20l vatten känns inte direkt frätande..jag stoppar ned handen och plockar med delarna utan problem (men aktar ögonen).
Att man använder soda(lut) är för att sänka PH så att strömmen skall ledas bättre, har jag för mig?
Lagom att använda 6volt på laddaren, annars blir strömmen för hög (amp), men när offerplåten sugit till sig rost kan man ju slå över till 12 volt.

Detta funkar nog så bra som citronsyra och liknande rostlösande bad som annonseras i veterantidningar.
Men ganska gratis, målarsodan har jag inte fyllt på efter 2 år, bara silat av allt grums och fyllt på vatten ibland !

Såhär såg plåtarna ut innan:

http://i.imgur.com/O6k6lan.jpg

69

Elektrolysbad är effektivt! Kan tipsa om att det funkar ännu bättre med kaustiksoda som du köper på städdelen i mataffären. 2-3msk/5l vatten, på med 12v laddare och ett batteri. Sen kan man lägga fler offeranoder runt, eller en lång böjd plåt runtom. Utan batteriet tycker jag det blir för klen ström, iaf om man inte har en rejäl laddare. Badet i sig ger också ett rostskydd.

Sen finns ju ännu mer avancerade bad man kan göra, men då krävs fler ingredienser. Man ska dock som nämnt ovan akta sig för vätgasen som bildas.

Här ser man hur det direkt börjar bubbla och fräsa ICQ/ab
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0646.jpg
(säg till om du vill att jag tar bort bilden från din tråd).

70

Hej MrPete.
Jag brukar säga att "fan att man inte fick detta tips för 30 år sedan" ! Beskrivningen jag hittade i något forum var hämtad ifrån någon kemi-lektion....
Sedan kan jag ifrågasätta dina påståenden att kaustik-soda är bättre samt ger rostskydd (?) I min värld var kaustik- och målarsoda samma produkt.

Men eftersom vi är ute på nätet så säger wikipedia att;

"Natriumkarbonat eller soda, Na2CO3, är kolsyrans natriumsalt.
Vattenfri natriumkarbonat, även kallad kalcinerad soda, är ett vitt pulver och det viktigaste hydratet, natriumkarbonat dekahydrat, även kallat kristallsoda, Na2CO3·10H2O, bildar transparenta ofärgade kristaller. Även kallat målarsoda i färghandeln. Då natriumkarbonat löses i vatten blir lösningen basisk."

Och Kaustiksoda (eller lut ?) ;

"Natriumhydroxid, NaOH, är ett vitt, fast ämne som är en Arrheniusbas, det vill säga ger ifrån sig hydroxidjoner (OH-) i vattenlösning. OH- är en stark Brønsted-Lowry-bas, så vattenlösningar av natriumhydroxid, som kallas natronlut eller bara lut, är starkt frätande. Natriumhydroxid är mycket lättlösligt i vatten. Det framställs genom elektrolytisk sönderdelning av natriumklorid i en delad cell.
Natriumhydroxid har många namn såsom kaustiksoda, kaustisk soda, kaustiskt natron, natron (vilket dock oftare används om natriumbikarbonat), natronhydrat, natriumhydrat, mineraliskt kali, alkali minerali eller etsnatron."

Så upp till var och en att prova - men jag är rätt så nöjd med detta !-)

71

Hehe, ja det är en sån sak som man gärna lärt sig tidigt.. innan man stått i timmetal och slipat, borstat, skrapat för att få bort rost ICQ/ab

Det är kanske ingen större skillnad på dem, men kaustiksodan är iaf starkare. Huvudsaken är att lösningen blir basisk/alkalisk så att jonerna lättare kan förflytta sig. Ang. rostskydd så neutraliseras ju oxideringen av järnet. Det är ju inget 100%igt rostskydd, men det gör det iaf lite svårare för ny rost att uppstå.

Sen finns ju som sagt flera andra metoder, förzinkning, anodisering (alu), galvanisering etc. Men de behöver ofta varma lösningar och tillsatsämnen. På ebay finns flertalet kit att köpa ICQ/ab

72

Som jag sade så kommer det inte att "gå vidare" med detta motorprojekt förräns ombestyckningen av förgasarna mm framåt våren....

Men jag körde ju på Bug-Run Mantorp ifjol (0-100 på 10sec blankt, missnöjd just med bestyckningen!)

Här testade jag dagarna innan dess både bil och nyinköpt (billig) videokamera, med separat mikrofon för att undvika "luftbrus" - tyvärr var objektivets "brännvidd" minimal....
Men ni ser (hör!) hur dåligt motorn gick under 4000rpm med W140-kam och bestyckningen ?

http://www.youtube.com/watch?v=QGg0LcYaMsQ

73

Ja den ruskade rejält på sig! Inget för kö körning ICQ/ad men efter 4000...... ICQ/ag ICQ/ag ICQ/ag

Bubbla -62

74

GB63VW62 skrev:

Ja den ruskade rejält på sig! Inget för kö körning ICQ/ad men efter 4000...... ICQ/ag ICQ/ag ICQ/ag

Jovisst låter den fint! (Men totalt oanvändbar.... )
Skall bli spännande hur den går med C35-kammen ? (skall vara som "en snällare W110.....")

Vet inte om jag nämnt detta i tråden, men;

-Kostnad;
Grundämnen (1200:a motor + 1303 motor) Värde ca 2500-
Nya Ventil+fjädrar+brickor=1400-
Kam,lyftare,stötstänger=2000-
Ringar,lager,oljepump=1000-
Blir ju summa 7000-

-Plus allt runtomkring; Förgasare, koppling, tändsystem, osv....

Så även denna leksak drar ju iväg....
Min tanke var ju; -Ett kul motorprojekt, men även körbar och som "besiktningsmotor (?) ;-)

75 Senaste redigerad av mettis (2017-01-12 19:28:37)

NiklasLarsson skrev:

Satan va kul Mettis! En riktig Kajsa Varg-motor som går i tvärs mot alla big blocks! Helt rätt! Kommer bli toppen att följa. Tänka stort - agera smått  ICQ/ag

Den norska trimboken är en kultbok som jag gärna skulle vilja ha i min bokhylla. Kommer ihåg att det fanns ett referens-ex av den på Biblioteket i min uppväxtstad Linköping.

Och jag svarade;

"Eftersom den var "referens" så fick man dra 20st A4-kopior gratis (på Norrköpings bibl) så jag kanske återkommer med inscanning av de jag tog"

Sedan glömde jag nog lägga ut de sidorna...? Så här kommer de jag hade, boken kopierades på bibl kopiator, så två sidor per uppslag (bilderna blir också i A4 om man skriver ut dom). Laddade upp 62 bilder till Imgur, och gjorde ett album. det skall gå att hämta hela albumet, nnars en bild i taget? (Jag ville inte skapa 62 st länkar ;-)

LITE SIDOR UR "Norska trimboken" HÄR; http://imgur.com/a/Evc2O#0

För att spara bilder i originalstorlek, finns en knapp uppe i högra hörnet...

http://i.imgur.com/F4RwQk3.jpg