1

Jag har en -73:a med taklucka. Men den har stått ute i en massa år innan den blev min, så takluckan löper inte superlätt.
Jag har ju inte våldat på den för jag vill inte sabba virar eller nåt annat. Nu till frågan.
Hur hjälper jag takluckan på traven? Kan den öppna uppåt i bakkant om man vevar åt ena hållet och ner in under taket om man vevar åt andra hållet, eller har den bara inunderfunktionen? Åt vilket håll gör den det ena och det andra?
Jag menar om jag hjälper till och trycker på den men vevar åt "fel" håll så den vill uppåt i bakant, blir det ju inget bra.
Så nån med takluckeerfarenhet, snälla dela med er av era kunskaper.
Var kan jag smörja med WD40 innan jag börjar? eller när jag fått den att röras sej.

Typ 3 Blå Variant 1600 - 68, Typ 1 -61, Grön, Typ 1 -75 Cab Brun,  Typ 2 T3 -81 Blå SCA-camping

2

Takluckan ska gå ner i bakkant, mellan tak och innertaksklädsel, när du vevar åt rätt håll. Lyfter den i bakkant så vevar du åt fel håll. När du stänger luckan går den på en klack på slutet som lyfter upp den i bakkant. Du måste försöka få upp en glipa så att du kan få ner smörjmedel  till vajrarna som ligger efter sidorna. Försök att trycka ner den i bakkant samtidigt som du vevar åt rätt håll.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

3

Om det kärvar ordentligt skulle jag inte vålda luckan utan plocka bort den helt och inspektera vajrarna och mekanismen först. Vajrar till 1303 är dyra (kring 1000:-/styck hos Dalhems och kring 1300:-/styck hos VW CSP). För att ta bort luckan så tar man bort innerklädseln till takluckan först (försiktig med plastclipsen). Lossa sedan takluckan på båda sidorna genom att skruva bort de 4 skruvarna på varje sida som håller luckan (2 sitter i framkant som håller en glidklack/skena och 2 i bakkant som sitter fast i en L-formad bygel som i sin tur är kopplad till själva vajern. Då kan du lyfta bort luckan och sedan kan du komma åt mekanismen i sin helhet genom att plocka bort spoilern och ett antal skruvar som håller täcklocket till vajrarna på plats.

4

Kanon, blir nog till att plocka bort den helt.
Att veva åt rätt håll då jag inte vet vilket som är rätt blir ju inte så lätt.
Så att ta bort den å fixa mekanismen låter väldans tryggt.
Tackar för svaren

Typ 3 Blå Variant 1600 - 68, Typ 1 -61, Grön, Typ 1 -75 Cab Brun,  Typ 2 T3 -81 Blå SCA-camping

5

När luckan är stängd finns ingen chans att komma åt att ta ner klädseln på luckan, i framkant. Den ligger ca 15mm framför ordinarie innertak. Å i bakkant ligger den också innanför ordinarie innertak.
Verkar inte så lätt att få en början på nertagningen. Måste jag lätta på innertaket först? Bilens, inte luckans.?

6

Den glider ned i  bakkant nu i alla fall. Så jag kan spruta lite smörja i lederna. ICQ/ab