Maila så kollar jag med min leverantör.
Det kan gå att lösa.
Jag brukar ta alla plåt på ILT i grängesberg, dom brukar ta ca 2-3v på sig beroende på hur mycket annat dom har att göra (tänkte ifall inte J:son fixar)
Jag mätte lite på Barndoor/typ1 länkpinne spindlar.
Byter man till Typ1 länkpinne spindlar, så smalnar man spårvidden ca 90mm, samtidigt som bussen sänks 10-12cm
Barndooren skriker ju efter att bli sänkt, då det är så här enkelt
Ursäkta att jag lägger mig i men typ 1 spindeln är ju mycke klenare än busspindeln, håller den verkligen för bussens påfrestning??
På dom allra första bussarna satt det väl "Kübel" spindlar o nån anledning var det väl att man övergav dom o gjorde kraftigar doningar?? Tappa framhjulet är nog ingen höjdargrej 
Efter att Demian nämnde T1 spindlar satt jag och kollade lite på thesamba...
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … mp;start=0
Jag mätte lite på Barndoor/typ1 länkpinne spindlar.
Byter man till Typ1 länkpinne spindlar, så smalnar man spårvidden ca 90mm, samtidigt som bussen sänks 10-12cm
Barndooren skriker ju efter att bli sänkt, då det är så här enkelt
Dessutom så tycker jag att jag läst på The Samba att man knappt behöver justera styrstagen något heller efter en sådan operation.
Martin: Inte just nu, vill testa och se att grejerna passar först.
det er flott. hør av dig. 
Ursäkta att jag lägger mig i men typ 1 spindeln är ju mycke klenare än busspindeln, håller den verkligen för bussens påfrestning??
På dom allra första bussarna satt det väl "Kübel" spindlar o nån anledning var det väl att man övergav dom o gjorde kraftigar doningar?? Tappa framhjulet är nog ingen höjdargrej
Det verkar vara några som kör runt med den setupen.
Gustaf reggade just in sin barndoor. Bussen vägde 950kg. Framaxeln skulle tåla 980kg, så han fick påpekande om bärigheten i framdäcken.
Så med dom belastningarna och dom dåliga grusvägarna som fanns förut, så förstår jag att dom hade grövre grejor. Det syns ju på Colombiabussarna. Där har ju karosserna gett vika efter alla år på dåliga vägar.
Men med dagens vägar och med den lilla lasten man kör runt med, så känns det lugnt.
Franke , gör du hästskor till typ 1 med ?
59 2013-01-09 20:58:07 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-09 20:59:04)
Bengt H skrev:Ursäkta att jag lägger mig i men typ 1 spindeln är ju mycke klenare än busspindeln, håller den verkligen för bussens påfrestning??
På dom allra första bussarna satt det väl "Kübel" spindlar o nån anledning var det väl att man övergav dom o gjorde kraftigar doningar?? Tappa framhjulet är nog ingen höjdargrejDet verkar vara några som kör runt med den setupen.
Gustaf reggade just in sin barndoor. Bussen vägde 950kg. Framaxeln skulle tåla 980kg, så han fick påpekande om bärigheten i framdäcken.
Så med dom belastningarna och dom dåliga grusvägarna som fanns förut, så förstår jag att dom hade grövre grejor. Det syns ju på Colombiabussarna. Där har ju karosserna gett vika efter alla år på dåliga vägar.
Men med dagens vägar och med den lilla lasten man kör runt med, så känns det lugnt.
Mätte för skojs skull lite på folka o BD spindel, folkaspindeln är 25 mm på axeltappen o Bd:n 30 mm, låter kanske inte så mycke i skillnad men om man räknar på arean så är BD:n ca 44% grövre, vad det gör på hållfastheten kan inte jag räkna ut men en del borde det vara. Har man sen sänkt fjädringen så armarna är mer vågräta så måste påfrestningen på spindeln vid ett potthål el dyl bli större än om armarna pekar mer snett neråt som original, eller tänker jag fel?
Jo, det är ju inte optimalt att gå ner i godstjocklek, och jag håller med om att spindlarna är bra mycket klenare. Jag skulle ha tänkt mig för en del om man var först ut med det, men det verkar ju vara några som kört med en sån set up i några år, så då blir man ju lugnare...
Ok , tack! Då sätter jag igång lasern o tillverkar 
Du gör möjligtvis inte svärd till T1or .. liknande dessa http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1328085 
Du gör möjligtvis inte svärd till T1or .. liknande dessa http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1328085
Franke jobbar nog mest med bussar för tillfället
men här finns en tråd med det du söker.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=14259
Ursäkta OT
Tyvärr är det bara typ2 som gäller för mig.
Förstår inte riktigt det där med tyvärr... finns det nåt annat än typ2'or...?

Aa tackar så mycket
Hakiki skrev:Du gör möjligtvis inte svärd till T1or .. liknande dessa http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1328085
Franke jobbar nog mest med bussar för tillfället
men här finns en tråd med det du söker.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=14259
Ursäkta OT
Här kapas det friskt 
Fränt
men det ser tight ut att svänga eller?
Hur mycket kortad är din framvagn?
Kjellgren skrev:Hur mycket kortad är din framvagn?
95mm, vilket är max vad mina delbara gavlar tillåter.
Jag har inte prov byggt min framvagn än så jag har kanske en dum fråga men ändå, om man monterar övre rörets fäst plator på insidan av gavlarna då borde man väl kunna få lite mer avsmalnat?
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Förstod väl att du skulle ha nått bra svar på frågan. Tack så mycket. 
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
För bler bilder på bussen klicka på länken : http://blackhands.skynetblogs.be/index-13.html
Blackhands verkar köra Barndoorframvagn med kulbult. Det borde vara Typ1 prylar?
Demian: Det har jag missat men det har du rätt i. Fick hem Masens framvagn igår så nu är det bara att klura ut resten 
Nu blev en mycket intressant tråd ännu mer intressant när det börjar handla om bd stuff
Hur kommer typ1 fjäderpaketen att reagera på bussens tyngd? Men det borde fungera
bra. När man kortar blir dom mycket hårdare.
Inget nytt under solen!
Det är klart att man ska ha en "modern" framvagn i gammel bussen.

Det är nog fjäderpaketet som är det stora problemet. Det behövs ju inte smalnas så mycket med typ1 prylarna. Kulbult typ1 i sig smalnar ca70mm. Franke och jag dividerade om hurvida det skulle gå att modda dit ytterligare två torrsionsblad eller köra med två sänksatser per rör. Då blir ju torrsionen kortare och hårdare.
Det var ju ett rejält castershims, det borde räcka för att kompensera att typ1 kulbultsframvagnesrören sitter 10mm längre isär original. Men borde det inte att gå att dra isär rören 10mm ändå, och ha en liknade distans som dom använder, fast excentrisk, så den passar i barndoorens framvagnsinfästning? Då blir det ju riktigt bra. 
