blev så nyfiken att jag googlade och hittade en tråd om ett i en DS http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=26&t=37764
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » MOTORGÅRDEN... & de som händer där...titta gärna in!
Sidor Föregående 1 … 11 12 13 14 15 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
blev så nyfiken att jag googlade och hittade en tråd om ett i en DS http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=26&t=37764
Den där tråden va bra, dock lite kul att dom "skyddar inredningen mot glasfiber "
När dom gör hål i taket.
---
Fick lite gjort i dag på morgonen.....
Å vilken bra man jag är som ger min fru sovmorgon
Ja har ju inte gjort mitt hål själv , då de satt i innan.
Men hade ja satt i de så skulle jag .
1. Gått till en cykelaffär & bett om en tom cykelkartong. Senn skulle jag klippt ut hål för
Soltaket i en stor kartong bit. När man senn lägger i soltaket i kartongen så får man markerat
I kartongen för alla bulthål, skruvarna är nämligen vassa.
2. Senn är de bara lägga kartongen på taket å rita av både bulthål & fyrkanten i mitten.
Går en balk tvärs över taket från b till B stolpe.
Denna behöver göras om så att den blir platt upp mot soltaket då innertaket i vanliga fall ligger 5cm under taket , men nu möter upp dikt an mot takplåten.
Denna balk monterade jag sedan en bit tjärmatta över för att undvika vassa kanter mot innertaket.
3. Ja har aldrig sett ett org tvingo tak i men anar att de sitter nån list på undersidan?
Men då de som vanligt var tomt mellan luckan & alulisten innan så klädde ja denna bit med samma tyg dom taket. 
4. Såg även att nån undrade om hur den främre luftavisaren sitter fast.
Den sitter bultad en bit framför luckan. ( dom vita fästena )
Ja la även en sträng packningslimm på listen runt hela luckan.
5. Soltaket sitter med genomgående bultar runt hela luckan, och under taket sitter en aluminiumram bestående av fyra profiler.
Som innan....slipad.....och polerad... Fast tvärt om på bilden..
6. Senn är de bara lägga i taket ovanifrån.
Och på med listerna under & så dra dit alla bultar, OBS ej för hårt.
7. Färdigt 

GOTT NYTT ÅR! För nu gör ja uppehåll till nästa år 
om man söker på twingo faltdach på tyska ebay kommer det upp en del där original täckram ingår
Snajsigt Edström !
å gott nytt till dig med !

Snajsigt Edström !
å gott nytt till dig med !
Tack x2.
Tänk nu på å ta de lugnt i kväll
Dekaltrimmade DH..... 

Klockren 
Här kommer en liten uppdatering...
På sistone har inga stordåd uträttats utan ja har mest plockat & pillat för å se över vad som skall blästras, lackas , köpas.... Går å lurar på takräcke.....
Har ett som passar utmärkt & dessutom är ju perfekt å köra cyklar på, bilen e ju ändå lite reklampelare åt min cykel verkstad.
Men då syns ju inte soltaket lika bra, även om ja tänkt plocka bort dom ribbor som täcker själva luckan så de blir samma känsla i bilen.
räcke? ( har ett likadant rostfritt som isf lackas )
Nu är backspegel & solskydd renoverade & monterade...börjar kännas mer å mer som en bil

Fint Edström !
Klart man kan ha takräcke.. bara plocka av när man har tröttnat ju ! 
Nöjd med soltaket ? Känns inte som att det är förlitet eller nått ?
Har du någon lösning på hur man ska täcka alulisterna med skruvar smidigast ?
Många frågor blire ! 

Tycker själva idén med soltak försvinner när man kör med takräcke. Kör cyklarn på flaket
Plockade av och sålde mitt som satt på bussen för att det var lite för stort men det blev mycket bättre utan så det blev inget nytt. Gillar annars takräcken och på t.ex en panel är det givet. Takräcket på Sussies bubbla är jättesnyggt men på min soltakare tycker jag att det inte passar.
Hur gick det med skruvar till soltaket? Du får lacka stötfångarna och montera, bli nog riktigt bra.
Fint Edström !
Nöjd med soltaket ? Känns inte som att det är förlitet eller nått ?
Har du någon lösning på hur man ska täcka alulisterna med skruvar smidigast ?
Många frågor blire !
Nöjd? Ja e toknöjd! Helt underbart att åka med! Sitter man i bilen så känns de väldigt stort,
Blir väldigt mycke himmel & sol både fram & bak
Dessutom följer de ju takets välvda form & pressning snyggt.
Jag har faktiskt inte tänkt täcka listerna mer . Hade planer på de men...
Har bockat om bakre listen , då den gick att vända på & slipat
Till den i hörnen så dom möts snyggare, senn är dom blankpolerade &
ja tycker dom gör sig bra, finns ju plastslister men de känns inte 70tal 
Tycker själva idén med soltak försvinner när man kör med takräcke. Kör cyklarn på flaket
![]()
Plockade av och sålde mitt som satt på bussen för att det var lite för stort men det blev mycket bättre utan så det blev inget nytt. Gillar annars takräcken och på t.ex en panel är det givet. Takräcket på Sussies bubbla är jättesnyggt men på min soltakare tycker jag att det inte passar.
Hur gick det med skruvar till soltaket? Du får lacka stötfångarna och montera, bli nog riktigt bra.
Jo visst ska soltaket va fritt.. Har ju tänkt kapa bort de ribbor som korsar luckan.
Så då märks räcket inte när man sitter i bilen men man får ändå möjlighet att lasta cyklar där
För flak i all ära men dom väcker mer uppmärksamhet på räcke 
Senn gillar ja ju köra saker oxå
Har inte löst skruvfråga än, men de är ingen panik ska ta å höra me Renault.. Ev.
DHn ska senare upp på bockar för lite framvagnsjobb bl.a. Så då tänkte ja montera kofångarna då senn tappa ja lusten å fortsätta me dom eftersom ja måste hitta en dragkrok först ..
Så nu kör ja på innuti så länge. 
I kväll har ja haft terapi övningar mot cellskräck.....
Började me å åla in under flaket för å leta bensinluktsläckage...
Å de fanns de gott om 

Började med de trekors som länkar samman tankens avluftning & luftröret.
Senn byttes återluftningen på tanken som går till tankluckan.
Till slut byttes andra änden av återluftningen & den sista lilla skarven på expansions ventilationen. Tankröret skall få en ny slang i morgon, då ja inte hade nån som passade.
När ja ändå låg inknölad i detta lilla utrymme gick ja lös me boddy oxå..
De va inte mycke luft kvar å andas ...
men känndes ändå bra efteråt .
Kvällen avslutades me lite mysmek i form av tjärmatta på hjulhusen.
Kommer bli riktigt tyst i bilen- innan hade ja hål i hjulhusen 

Så nu är de så tyst så ja somnar ....zzzzZZZZ
Små förbättringar som kommer göra stor skillnad. 
Det klart om du lackar räcket i nån matchande färg och varför inte små plåtar på sidan på räcket med firmanamnet 
Små förbättringar som kommer göra stor skillnad.
Ja ljuddämpningen skadar ju inte , men de ska bli fantastiskt å slippa bensindoften.
Själv e man ju ganska avtrubbad mot sånt men fru & barn jubblar nu 
Det klart om du lackar räcket i nån matchande färg och varför inte små plåtar på sidan på räcket med firmanamnet
Ja de e en lite kul tanke, då hår de ju dessutom plocka av firmanamnet (räcket) vid eventuella streetrace & andra tillfällen man vill va anonym
Hade först tänkt å trycka på kapellet men de vågar ha inte nu när de e då mycke tid å pengar nerlagt på de , så alla alternativ övervägs .
Bilen har bara haft två stumma bälten fram... Så dom åkte i "överblivna bältes högen"
Så nu blir de fabriksnya i stället
4 st tre punkt , rullbälten & två midjebälten.
Bak blev placeringen på stolpen för å kunna använda så mycket av bältet som möjligt ( ni som har barnstol förstår ) bultade rullen i stolpen & satte ett extra förstärkningsjärn mellan
Rulle & översta fästet. Gjorde de av några bälteshållare.
Under flakbädden var de bara bulta i dom färdiga hållen 

Så här blev de, bältet hänger lite snett här men blir kanon senn med ryggstödet som kommer bygga ut en bit från väggen.. Nu är de bara fem kvar 

Här kommer en liten uppdatering om va som hänt på sistone .. Kanske inte så interessant men har tråden lika mycke för min egen del då de e kul å dokumentera 
------
Gjorde 10cm långa fästjärn som ja vred 90 grader så baksätets
Bälteslås kommer upp i bättre vinkel & blir lättare att komma åt..
Lite fascinerande att bilen är 40 år & detta är första gången bulthålen för bälten
används.....trots att dom är gängade & färdiga från fabrik

Bak gick de sticka upp armen inuti c stolpen å montera bulta bältesrulle å fästjärn.
Fram borrade ja ett hål ca 15cm under bältets övre fäste i B stolpen & gjorde två rektangulära hål på fram & baksida av stolparna.
Senn slog jag in en tjock plåt med ett gängat hål på mitten ,
Svetsade fast plåten i stolpen, slipa & på med lite färg & så satt de gängade hål för bältesrullarna.
Rullarna är lika breda som stolparna men för säkerhets skull lackade ja dom mattsvarta så dom smälter in. I mitten fram & bak sitter de nya midjebälten. 
Ännu en bock på listan 
Säkerheten först ! 
Har också dubbla uppsättningar bälten bak i min DH 
Senare ska jag syna över dessa...men det är ett tag till dess ! 
I övrigt bra jobbat Edström !
Är det inte lite olustigt att behöva kapa i nylackad bil !?
/Andy

/Andy
Det är ju bara en bruxis 
Snyggt jobbat ! Skillnaden nu mot då, en kulen November kväll för drygt ett år när jag såg den sist är ju enorm.
Till våren kommer det ut en grön EH pickup som genomgått ungefär samma förvandling som din, nämligen din gamla gröna som jag köpte av dig
\\Peter
/Andy
Nja de e ju kul å bygga å knåpa & de kommer ju knappt synas i dörrglipan.
Men visst hade man kunnat sätta ihop bilen totalt & rivit den igen innan lack...
Fast man e ju inte sämre än att man ändå ändrar sig under resan
Det är ju bara en bruxis
Ska du säga

Snyggt jobbat ! Skillnaden nu mot då, en kulen November kväll för drygt ett år när jag såg den sist är ju enorm.
Till våren kommer det ut en grön EH pickup som genomgått ungefär samma förvandling som din, nämligen din gamla gröna som jag köpte av dig\\Peter
Hallå Peter! Jo när du va här va den "lite" trött 
Satt så sent som i dag å kollade igenom bilder på datorn å funderade på hur de gick me pickupen. Du har ingen bild på den å slänga upp? Vore kul å se.
Nu ska här sovas i morrn blir de ett nytt ryck ...ZZZZzzzzzz......
Har inte varit så mycke i garaget då de varit fest...
Gladde mor me å sätta upp vår julgransbelysning på husväggen hos dom

Men hann ner några timmar i garaget oxå.. Tog å försökte avsluta lite halvgjorda jobb..
Satte de sista muttrarna i soltaket..
Plockade ur bälten å fästena ja gjorde i baksätet -
lackade å monterade tillbaka , så nu e alla bälten klara.
Slipade torkararmarna - primade - lackade - klarlackade .....
Locken över muttrarna saknades - så dom lånade jag från barnens "lekstuga" 
Va tycks om färgen Micke 
PS.. Sorry för att de inte är så kul just nu i tråden..
Lovar bättring i nästa garagepass .. 
Bravo! Glöm inte att du måste ha silverfärgade torkarblad också, alltså inte bladen utan hållarna.
Det kommer förhoppningsvis en tråd med bilder framöver ang pickupens renovering/modifieringar 
Cool avatar där..avslöjar dessvärre hur gammal man börjar bli..
Ursäkta OT.. 
Bravo! Glöm inte att du måste ha silverfärgade torkarblad också, alltså inte bladen utan hållarna.
Givet ....

Sidor Föregående 1 … 11 12 13 14 15 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » MOTORGÅRDEN... & de som händer där...titta gärna in!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.