1

Hej! Sitter i funderingar o bygg mej en formel vee, med mitt motor o då kommer ju det problemet jag har mest problem med,vända kronhjulet i lådan.då jag inte har nå växelåds erfarenhet. Tänkte jag om nån här kan göra det o vad det är för pris, eller om nån kan förklara hur det går till, så man får nån hum hur det går till. Tack på förhand,  ICQ/ag

2

Det kan jag fixa åt dig. ring mig på 0707596245

3

ha växellådan upp och ner! slipper du fixa + att motorn hamnar lägre = lägre tyngdpunkt ICQ/ad

4

niklasg skrev:

ha växellådan upp och ner! slipper du fixa + att motorn hamnar lägre = lägre tyngdpunkt ICQ/ad

Mmmmmmmmmmmmmm eller oxå inte  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

niklasg skrev:

nja! hur blir det med smörningen då?

6

lowbob skrev:
niklasg skrev:

Lite på skoj, men någon som vet om det testats?   ICQ/ab

7

niklasg skrev:
lowbob skrev:
niklasg skrev:

Lite på skoj, men någon som vet om det testats?   ICQ/ab

o möjligt är det inte! läste nånstans att var några nyggen med vänd låda!

8

Hewland lådorna säger guldfiskminnet har rötterna i VW...

Dessa visas oftast på bild med utseende som en uppockned VW låda.

Googla själv, anv bildsök.

S

9

Har för mig att en formel ford jag såg för ca 25 år sen hade en upponervänd vwlåda.

10

Hewland är folkalådor och jag har oxå sett att Formel Ford har lådorna upp-o-ner så det funkar. Lådorna är stänksmörjda så det löser sig säkert men vad står det i reglementet?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Hewland är folkalådor och jag har oxå sett att Formel Ford har lådorna upp-o-ner så det funkar. Lådorna är stänksmörjda så det löser sig säkert men vad står det i reglementet?

Ja,det stämmer.Det har även testats på Formel Vee,men funkade inte så bra där...

12

man måste fixa ny avlufting och plugga den gamla

13

I princip är det bara att ta bort muttrarna på gavlarna och knacka ut diffklumpen åt vänster (kopplingsarmssidan)....
Sedan sitter det shims mellan denna och lagren, som får flyttas för att få tillbaka rätta ingreppet när man byter sida.

14

I princip är det så men det är inte säkert att det bara är att skifta sida på schimsen. Lådorna är inte alltid symetriska så det kan bli ett jävla oväsen om man inte ställer in spelet igen när man bytt sida.

15

Visst är det så ,-) Men i princip alltså......
-Den gamla metoden att använda märkfärg (tusch?) för att kolla kuggarnas ingrepp är att rekommendera.

16

tack för svaren! ja det verkar vara en del jobb. i principen verkar det inte svårt. men det är ju det med spelt som är lite knivit. men har en morbror som är skapligt duktig på sånt där få se vad han säger! man är ju av den sorten att man ska göra allt själv! ICQ/ag men hans landelius kommer ringa dej när det närmare sej! kanske få lite mer info  ICQ/ag

17 Senaste redigerad av ozeo (2014-12-15 19:32:05)

stjäl denna tråd lite, nån som har en bra bild på hur ingreppet ska se ut på kuggarna? nåt mer som bör göras när man vänder den?
tänkte drivaxlarna ska få gå åt samma håll så byter sida på korgarna, tänker jag rätt där?

håller på med ett litet bygge och grejerna står isärplockade på bänken nu Default/smile

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

18

Ingreppet(tryckbilden) har inte med flankspelet att göra.
Flankspelet skall enligt VW vara 0,10.
----------
Om du samtidigt med att du vänder diffen/byter plats på kronhjulet, tänker kolla tryckbilden finns det 3 olika bearbetningsmetoder(Klingelnberg, Oerlikon, Gleason) att ta hänsyn till. Eftersom bearbetningsmetoderna skiljer sig från den teoretiska riktiga kommer du att få olika tryckbild. För Klingelnberg var VW dessutom noggranna  och mätte upp vilket djup på pinjongen som gav minst vibrationer(läs: ljud). Avståndet, från grundvärdet, finns ingraverat på pinjongdrevet. M.a.o. behöver du isf. ett VW-verktyg för att mäta pinjongens avstånd i förhållande till centrumlinjen på diffen. (Hans Landelius(och jag) har sådant verktyg.)
----------
"Nått mer som bör göras...   ?"
Ja, om du betänker att det är 40 år sen den sista VW:n togs in till Sverige så kan man fundera på hur mycket förspänning det finns kvar på diff.-lagren:
Enligt VW 0,10 för pendelvxl. , 0,40 för IRS.
----------
Formel Ford, Vee, Super Vee, Junior etc. vände alla vxl. (motorn framåt/oljepluggen upp) för att få fram och ner tyngdpunkten. Ingående axel hamnar under bakaxeln, precis som man vill i banracing. Oljecirkulationen är inga problem om man borrar motsvarande hål i mellanväggarna(jmf. std.-utf.). Avluftningen måste givetvis flyttas. Hewland byggde och bygger fortfarande alla "high performance" av den aktuella tiden på VW hus, även om man idag gjuter själv samma hus/utförande i aluminium. Se www.hewland.com MK-9.