Ska åka till san paolo, Brasilien i jobbet. Finns det något som man ska passa på att köpa när man är där som är billigare än i Sverige? Någon som vet någon firma där som man kan kolla priser på nätet innan eller bara kan rekommendera någon firma?
Jag brukar handla en del saker hos "ze do fusca" ibland när vi är över. Jag kan dock inte SP särskilt bra, men ofta finns bildelar o liknande i särskilda distrikt, ofta i lite skummare trakter. Pratar du inte portugisiska bör du nog ha med dig någon.
Är man inte orginalbög så kan man hitta en del tillbehör och inredning etc. annars kan förgasare, oljepump o lyktor/glas vara värt.
Jag kan inte SP men kommer ha någon som kör mig. Är inne på ett dubbel förgasarkit ska tydligen finnas något brasilianskt som ska vara helt ok.
Var själv i Sao Paulo i november, och frågade privatchauffören om vart man kunde köpa vw saker, men han sa att det högst troligt inte var värt att ta sig till dom områdena. Vad jag kunde se så ligger de verkstäderna/ butikerna på sidogator lite här och var, och det är på sådana man inte ska vara på som turist. Fanns inte brutalt många VW bussar, men ändå rätt vanliga. Alla är vita och är högre, så dom som finns ser man...
Akta dig för nästan allt när du är där. Det är inget gästvänligt klimat och det finns starka skäl till att vara på sin vakt hela tiden. Vi hade säkerhets chaufförer(pansar förstärkta bilar) och åkte i formation på vägarna och chaufförerna pratade ständigt med varandra. Till och med på motorvägen på landsbygden. Kidnappning och utpressning är tydligen the shit där borta...
Nu ska inte jag skrämmas mer. Hoppas du får en trevlig resa och hoppas du hittar nåt VW relaterat.
Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90
En 35 miljoner människors storstad har säkert en hel del brottslighet men så länge man inte beger sig till kåkstäderna på natten har man inget att frukta mer än i London, Paris eller New York om man vistas på fel ställe vid fel tidpunkt.
Om man inte jobbar med penningtransporter har jag aldrig hört att man behöver pansarbilar i SP. Det finns även en STOR skandinavisk koloni i SP av vilka jag känner riktigt många, de bor och arbetar där, och deras bild är helt annan, normala försiktighetsåtgärder som i vilken annan storstad som helst, men inte pansarbilar till vanliga människor inte. Har varit måånga gånger i Sampa både på jobbet och privat och det är normal försiktighet som gäller.
När det är sagt så har man allt att vinna på att REDAN HEMIFRÅN ta kontakt med luftkylt vintage VW intresserade människor därnere. På Facebook finns hur mycket som helst, "VW Bus Junkies", "Cal-Look VWs from Brazil", "VW-Freaks.com", alla är inte brassesiter men alla har aktiva brassemedlemmar som gärna hjälper till extra mycket precis som i alla andra sub-kulturer.
De kan ge tips som man inte kommer på själv ens om man forskar och googlar i tusen år.
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│
Jag kan bara instämma att har man inte med sig någon om kan områdena så skall man inte åka runt där. Brasilien är helt underbart och 95% av alla människor är med helt underbara att ha att göra med men de sista 5% är inte att leka med och ett liv är inte mycket värt. Ha aldrig något onödigt bling bling, ringar, halsband, klockor av värde osv på dig. En bilig ring kan vara tillräckligt för att de skall kapa fingret på dig för att få av den.
Ha en plånbok på samma sätt som här hemma men endast med lite pengar i. Skall du betala så skryt ALDRIG med pengarna och var oerhört vaksam om någon springer in i dig.
Leta på nätet efter VW klubbar. De hjälper dig säkert om du hör av dig till de innan. De gillar mutor i det landet så någon liten sak med VW på som tex t-shirtar osv kan hjälpa dig mycket. Det finns mycket roliga saker om man bara har lite tur och hjälp. Ha gärna ett flertal lappar på dig med telefonnummer till ditt försäkringsbolag eller liknande. Kör de på dig eller råkar ut för en olycka är det de första de kolla efter. Har du inget som visar att du är försäkrad så får du ingen hjälp heller så detta är mycket viktigt.
Är du bara vaksam och inte bär dig dummt åt är detta ett av de bästa länderna i världen.