201 Senaste redigerad av Grenje (2012-11-07 13:15:44)

Jodå! Visst blev de en provtur!  ICQ/ad  Skruvade ihop baklysena och friserade några löst hängande kablar med kattstrypare efter att Wiren kommit på plats som jag ville. Mest så att inget onödigt skulle avslöja en egentligen totalt trafikvidrig Kareta. ICQ/ad Men så öppnades garagedörrarna för världen till trumvirvlar och fanfar! Och med mer broms än tomgång lyckades jag tugga ut den genom portarna och upp mot vägen för en kortare tur. ICQ/ab 
Det lyste i köket hemma hos Skäggo så varför då inte passa på att förlägga visit och kanske tigga åt sig en kopp gravrost dessutom som belöning för våghalsigt leverne? Två flugor på smällen! 

Det rörde sig i stugan redan innan jag nått uppfarten. Men en boxer på drygt 5000 varv väcker ju även den dövaste av kadaver. Också med nybussade ljuddämpare. Så varför förvånad? Hur som helst, där klev han ut och mötte upp redan på brokvisten. Doften av varma bromsar spred sig som nyöppnad surströmming på en kolgrill. Och jag fick starta om ett par tre gånger innan jag nådde hela vägen ända fram. Men ändå, jag var DÄR! ICQ/ag
Med ett stort brett leende mitt i all behåring höjde han sina armar högt mot skyn, och med tungomål och besvärjelser prisades uppståndelsens mirakler.
Hallelujah Broder! Kaffet är serverat!!!

Väl hemma igen tittade Helsing d:ä in en snabbis för att dela min glädje och eufori. Smågemytligt samtal och lite löst spånande över en kopp svart innan han raskade vidare för att hämta barn från aktiviteter. Vad händer sen? Vad kommer att ske? Tja….Bromsarna bör ju precis som jag väntat ses över. Å vad är det som stör tomgången? Den funkade ju klockrent på Polkabussen. Default/hmm Frågan är ju om jag ska ta tag i det redan nu innan jag ställer undan för vintern, eller vänta till vårkanten då både gräs och inspiration blommar. Mmmm...fan vet. Default/hmm  Just nu lockar bara Notchen ändå känner jag. Han har stått i skamvrån och skämts tillräckligt nu, och förtjänar mer än måttligt lite personlig omvårdnad.

Post's attachments

fanfareimages.jpg, 5.1 kb, 216 x 215
fanfareimages.jpg 5.1 kb, 166 downloads since 2012-11-07 

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

202

Kul! Jag tycker du ska se till att den är klar för bes. innan du börjar med notchen, så att du vet att du har nåt att åka i när våren kommer.
Bra jobbat!

203 Senaste redigerad av Grenje (2012-11-18 17:29:22)

Ser väl ganska nöjd ut i kvällssolen trots allt. ICQ/ab Behöver väl ytterligare en polering kanske, förutom den bakre kofångaren tillbakamonterad. Men petitesser ändå i livets bibliotek. Vinterdvala under tak blir det väl nu i alla fall som det känns, till förmån för de andra projekten. Sen skulle jag ju vilja ha en fin 1303s också. ICQ/ad  Hmm....vad får man för straff måntro, om man skulle få för sig att sälja...? Default/hmm

Ps. Jodå, jag VET att jag har en rakt anskrämlig dörr till kaffét.... ICQ/an

Post's attachments

DSC00204.jpg, 168.39 kb, 648 x 486
DSC00204.jpg 168.39 kb, 178 downloads since 2012-11-18 

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

204

Meeen SLUTA nu karlslok!!!

Nu när du äntligen fått ut bussen på  vägen funderar du på nytt?!?
Är detta en sjukdom i Granåsen? Så fort man får igång något är det barren ut åt....

Nää, sansa dig, och spar bussen, så kan vi grogga i den nästa sommar! :=)

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

205 Senaste redigerad av Grenje (2012-11-18 19:11:20)

He he, jaa kanske. Men man måste ju ändå få drömma. ICQ/ad

Tänkte i allafall passa på att lägga in lite mellanspel här nu och visa på att vi inte BARA svurit över bussar och växthus under sommaren. ICQ/ae Mäster Helsing bjöd ju som de flesta vet in till grillträff för folkvagnsburna (och mindre bemedlade intresserade) under försommaren. Tyvärr tillhörde ju jag den senare kategorin dåra. Default/hmm Och med hot om att i bästa fall få stå ute med grindstolpen och sukta sattes ett mer oseriöst, MEN ambitiöst och inte det minsta religiöst projekt i verket. ICQ/ae

Den Keramikgrüna 60:an som nyss landat under mitt tak skulle baske mig bli min biljett in på helig mark. Och det bara med ett par dagars framförhållning. Betänk nu att det mesta fattades. I princip bara 4 hjul och ett tak. Men motor lånades in av Lillebror Helsing i all hast, som med goda vänners hjälp och målinriktat vansinne skruvades den in på bara några minuter. Grävde lite i förrådet å hittade en spolarvätskeburk av nyare snitt som fick se sitt liv bli omskolat till bränslebärare.
Inspirerad av grabbarna på "Race of the base" knåpades ett eget hightechutvecklat tändningskommando i snyggaste matreal ihop för att få den att starta, medan gaswiere och pedal av gängstång förband den vilda 30-hästaren med gasglad högerfot.

Bromsar är för mesar tänkte jag och räknade ner. 3-2-1-IGNITION!
Sartade över förväntan. Ett monster var född och jag var inte längre ensam till fots. Borde utan knussel få komma in i cirkelns mitt nu. ICQ/ag Elmo satt på torpeden när vi blåste ur garaget på en första provtur. Tappade balansen då vi kom ut på vägen och högg tag på första bästa tillhygge att hålla sig i. Gaswiren... ICQ/an  Vi for till skogs med en bredsladd och adrenalinstinna ådror innan den stannade så fint å puttrade på jämnaste tomgång. Bara någon meter från nyglasat växthus. Ja jävlar så nära... ICQ/ae 

Men nu gick den i allafall. Handbroms hade jag också visade det sig, så det blev då inga problem att lasta. Jag krokade på trailern och körde upp. Hämtade Skäggo på vägen och styrde kosan mot fest och Helsingska Herrgården. Parkerade ekipaget inne på torget och körde för egen maskin de sista 200 metrarna. Vi var här och vi hade lyckats. Och det på hjul och inte till fots. ICQ/ag

Post's attachments

DSC00032.jpg, 183.44 kb, 648 x 486
DSC00032.jpg 183.44 kb, 180 downloads since 2012-11-18 

DSC00208.jpg, 85.33 kb, 648 x 486
DSC00208.jpg 85.33 kb, 183 downloads since 2012-11-18 

DSC00211.jpg, 76.43 kb, 648 x 486
DSC00211.jpg 76.43 kb, 167 downloads since 2012-11-18 

P1070655.JPG, 134.36 kb, 640 x 480
P1070655.JPG 134.36 kb, 179 downloads since 2012-11-18 

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ff114849e9be069a1f383753c1a935c4.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/e5b1bf2b83465545b85300b4a7dffb75.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

206 Senaste redigerad av Grenje (2012-11-18 19:46:46)

Lite bilder från träffen också då, även om ni ändå sett det mesta redan på Helsings tråd. ICQ/ab

Post's attachments

DSC00033.jpg, 198.56 kb, 778 x 584
DSC00033.jpg 198.56 kb, 165 downloads since 2012-11-18 

DSC00034.jpg, 217.37 kb, 778 x 584
DSC00034.jpg 217.37 kb, 133 downloads since 2012-11-18 

DSC00035.jpg, 181.44 kb,  x
DSC00035.jpg 181.44 kb, 3 downloads since 2012-11-18 

DSC00036.jpg, 210.45 kb,  x
DSC00036.jpg 210.45 kb, 1 downloads since 2012-11-18 

DSC00039.jpg, 236.78 kb, 778 x 584
DSC00039.jpg 236.78 kb, 172 downloads since 2012-11-18 

207 Senaste redigerad av Grenje (2012-11-18 19:49:25)

Å några till...

Post's attachments

DSC00041.jpg, 206.8 kb, 778 x 584
DSC00041.jpg 206.8 kb, 164 downloads since 2012-11-18 

DSC00042.jpg, 211.95 kb, 778 x 584
DSC00042.jpg 211.95 kb, 154 downloads since 2012-11-18 

DSC00044.jpg, 234.64 kb, 778 x 584
DSC00044.jpg 234.64 kb, 171 downloads since 2012-11-18 

208

Joråsåatt..  tackar för en trevlig diskussionsafton och hoppas du lyckas med dina nya ideer ang. nyförvävade medlemmar och ev. bilbyten! ICQ/ab

TONY !!??

Och btw Grenje så har du väl fler berättelser från i somras din gamle Wilhelm Pettersson Berger kopia ! ICQ/ad

You´ll never know...

209

Jajjemääään!!! Bästa buddyn, TONY!!! ICQ/ag Han köpte Fille rakt över disk. (åtminstone sa han då det då vi satt på tu man hand å ljög lite över en kaffe härom dan ICQ/an ) Ja, de visar väl sig till veckan om han ändrat sig då han kommer hem från jobb i Norge. Men kul ändå om jag lyckats leda in honom på den smala vägen, till fröjd och glädje inte bara för honom, utan även för oss främjare av luftkyld kultur och tro. Hallelujah! Om inte annat får vi väl göra en gemensam kraftansträngning för att påvisa dess potential, eller hur? ICQ/ad
Och för det andra. Visst Mr Helsing. Jag har en hel del historier att förtälja från sommarens liv och leverne. Men så stilla sä Krestina. Hä kömme, hä kömme... 

Och sen för det tredje... som en liten "teaser" kan jag ju berätta att jag precis lastat buss och trailer för en resa söder ut under morgondagen. (läs idag fredag) ICQ/ad  Linköping närmare bestämt. ICQ/ad Precis lagom till Aftonblad och TV4 väders snökaosrapporter, domedagspredikningar och vägars undergång. ICQ/an  Men vafan... Jag har kört det messta i de flesta väder. Allt från 24-meters ekipage till likbilar med tandemskåp, å än har jag då inte blivit stående. Så blir det den första gången nu, så vet jag ju var jag ska vända mig. Rosins begravningsbyrå i värsta fall, men HEM kommer man ALLTID. På återseende. ICQ/ad

210 Senaste redigerad av Grenje (2012-12-26 19:08:23)

Efter allehanda pikar, glåpord å påhopp, hot och löften om både tårta och smisk från främst kända, men också okända bekantskaper ska jag väl äntligen ta å skriva ner några rader då... ICQ/an

VINTERN började lika plötsligt som oönskad. Ja, en sanning med modifikation egentligen för jag har alltid gillat vinter och snö. Men just i år kom den även i mitt tycke lite väl olämpligt. Default/hmm  Men då jag inför julhelgerna besatt mer fritid än många andra hårt arbetande famijefäder hade jag lovat hjälpa Marcus att köra ovalen ner till Linköping efter försäljning. Dagen bestämdes till fredag då det skulle passa bäst för mej med barnvakt och sambolagens ledighet. (hon jobbar som sköterska på ett äldreboende så några garantier att helgerna går i fridens tecken finns aldrig i detta garage) Nåväl, fredag fick det bli. Torsdagkvällen kom och trailern krokades på bussen och kördes över till Helsings Smejja för att lastas. Under muntert vemod spändes den fast för långfärd. Förvisso med SMHI:s klass-1 varningar inför morgondagen i bakhuvudet, men vafan. Lite snö har väl aldrig hindrat en? ICQ/ae  Gissa om jag skulle få äta upp det....?

"..Och vargavintern kom" som Astrid läste när Emil grävt varggropen i Katthult. ICQ/an Jag hade ställt klockan på "tidigt" för att komma iväg åtminstone till 07.00 efter sedvanlig toalette och och termoskok. Slängde på mig jackan å knöt på mig skorna. Forcerade en ovanligt trög ytterdörr och tog steget rätt in i inlandsisen. En halv meter snö täcker världen utanför och mer lär det komma, för det fullständigt VRÄKER ner. Stora tunga lapphandskar som skramlar som tegelpannor när de landar marken. Jahajaaa....? Nåja, fan om man skulle ge sig. Aldrig i Helvete, å inte i Paradiset heller. Så de så! Så en timmes plogande och skottande senare var man ändå på väg.

Två smala spår var det enda som syntes på vägen. Å de var efter MEJ! Default/hmm Inte en plogbil jag såg förän straxt efter Axmartavlan. En å annan tradare som stod, men mycket mer var det inte. Visst, jag har full förståelse för att småvägarna runt Tallåsen inte hinns med, men åtminstone 84:an då, och framför allt E4:an???? Måtte det inte bli krig eller någon annan naturkatastrof, för vi är nog ett jävligt sårbart land om det ska stranda redan på lite snö. ICQ/an Ja ja, Tur man har många mil i ryggen sånna här gånger. Allt från timmerbilar och flisekipage till rallybilar och likbilar. Det mesta har jag rattat i ömse väderlek och vet att bara man tar det lugnt så brukar det gå bra. Även om det får ta lite tid. Och tid tog det. Framåt Gävle kom jag i alla fall ikapp en å annan bil. Som kom ikapp en till, och en till... En liten bilkö så småningom som ormade sig frammåt i 30-40 kmh som högst. FAAAAAN!!!!! Jag höll på bli idiot! Van ett högre tempo ville jag om till varje pris. Men snöröken stod tät och med 3 ton buss å släp smiter man inte bara om en hel bilkö sådär utan vidare. Speciellt inte med en motor bara obetydligt större än en hyffsat frisk Briggs & Stratton under huven.  Default/hmm  Och killen framför mig såg mer än måttligt skitnödig ut ändå tyckte jag så varför klämma hela tuben ur honom med att påbörja en omkörning...? ICQ/ae

Allt efter att kön växte byggde torkarbladen på å till slut var sikten noll. Min mormor utan glasögon påminner om Saurons öga i jämförelse, och blind som hon är vill det inte säga lite. Att stanna mitt på E4:an för att knacka blad kändes som ett uppdrag värdig en svensk självmordsbombare, (Ni vet han som totalt misslyckades med uppdraget och bara blåste sig själv) och att fortsätta utan sikt var väl ungefär likvärdigt. Default/hmm Så med full värme och fläkten ställd på "burning nosehair" körde jag med vidöppet fönster så jag med jämna mellanrum åtminstone kunde möta upp torkararmen och ge den en omgång. Vad annat att göra... Default/hmm

Framåt fem-halv sex hade jag nått Katrineholm. REJÄLT efter min tidsbild om hur dagen skulle fördrivas. (vi kan ju säga så här; Jag skulle bli bjuden på lunch av nya ägaren i Linköping vad det ju tänkt. Men nu var klockan kvällen och det var fortfarande tio mil kvar)
Min bäste kompis Thomas (ja ja, den bäste söder om Dalälven fattar ni väl) som bor i Katrineholm fyllde år i dagarna kring, så jag tänkte passa på att våldgästa och överraska honom med en snabbvisit på tillbakavägen. Men jag insåg att om vi skulle få någon timme tillsammans var det lika bra att kidnappa honom på vägen och släpa honom med på resan. Så jag parkerade ekipaget utanför, stövlade in å sjöng; "Ja må han leva" för full hals. Pussar å kramar och en snabb kopp kaffe innan vi skulle åka. Skulle bara ringa nya ägaren först å berätta att vi var på ingång. Ringa ja.... Var fan är mobilen???

Letade igenom mina fickor utan resultat. Ut i bussen å grävde. NOPE! Thomas ringde väl ett 20-tal gånger ifall vi kanske skulle kunna höra den nånstans, men ICKE!!!! Mobilförlusten var väl en sak, men vem 17 skulle jag ringa??? Hade inget nummer mer än det som fanns på mobilen å vad 17 hette karln???? ICQ/an
Efter en tankeverksamhet som skulle få vilken aphjärna som helst att koka kommer jag på att jag ju varit på OK i Katrineholm för att pinka och proviantera straxt innan. Kunde jag ha tappat den på toan? Med vild chansning och knappt något hopp alls styrde vi däråt, och GISSA??? På marken precis framför Luft/Vatten-holken ligger telefon!!! Ingen som snott den, ens inte kört över den å ändå har den ju legat framåt en timme. Ibland har man ju mer tur än man förtjänar... ICQ/ag

Då så. Äntligen mot Linköping! Thomas tog några "färdkost" med sig (han fyllde ju ändå år) och AC/DC på radion så stämningen var hög. Ringde nya ägaren och bekräftade att ÄNTLIGEN var vi på ingång. Vi kom fram, lastade av och bytte både ord och julklapp innan vi glatt vände hemåt igen. Väl medvetna om att Thomas fru väntade med maten. Passerade Norrköping och kommer lagom halvvägs tillbaks till Katrineholm så DÖR BILEN!!!!! Va i helv....???? När den väl stannat och vi styrt in så pass till vägkanten att vi åtminstone inte utgör något hinder ramlar tankmätarnåls-helvetet ner en centimeter och lampan tänds. Ja de va väl så dags NU???? Ibland har man mer otur än man förtjänar... ICQ/am

Så vad gör man då i en landsända som känns som en helt annan kontinent? Och den enda mänskliga varelse i närheten man känner och kan fråga om hjälp sitter bredvid en i bilen? Dessutom två öl starkare och som grädde på moset själv inflyttad å känner ungefär lika många som mej....? Default/hmm
Tja, ringa hem till Jessica (Thomas fru) och hoppas hon inte fått för sig att tömma upp ett glas rött medan hon väntade med maten. Sen förklara för en helt tekniskt ointresserad tjej som knappt kan byta batterier i sin egen dildo att hon måste åka på en mack och köpa en reservdunk och dessutom fylla den med DIESEL. Väntan var olidlig, men när hon äntligen kom så var hon mer än välkommen. Allt var rätt och snart var vi hemma igen.

Min snabbvisit i Katrineholm blev däremot till en weekend. Sambolagen här hemma förde kontinuerliga uppdateringar mellan mig SMHI och vägverket och hon bokstavligt förbjöd mig att åka hem innan vägarna var fria igen. Mitt i ett samtal på telefon hörde jag plötsligt massiva motorljud som störde så vi fick vänta lite med de sista orden. Hon var ute å försökte skotta när ett helt koppel snöskotrar blåste förbi uppe på stora vägen. 70 centimeter hade det kommit bara den dan. Lite ironiskt ändå då Katrineholm var i det närmaste snöfritt. Gränsen gick någon mil norr över. Och för husets son, som för säsongen inskaffat sig ett nytt plogblad till gräsklipparen och bara LÄNGTADE efter lite snöfall för att kunna få provköra, var väl dessa nyheter hemifrån likvärdigt en rejäl spark i magen. Default/hmm

Men helgen blev trots allt fantastisk. Och i ärlighetens namn var jag faktiskt riktigt glad att bli strandsatt ett par dagar. Jag behövde nog det förstår jag så här efteråt, å jag tror det uppskattades där nere med om jag känner dem rätt. Så först på söndag gick det vägen hem, även om det fortfarande var bra tussigt här å där. Bara hälften av tiden tog det och nyskottad uppfart framför min dör.... ICQ/ag

Post's attachments

1.jpg, 95.48 kb, 628 x 628
1.jpg 95.48 kb, 166 downloads since 2012-12-26 

2.jpg, 97.26 kb, 648 x 486
2.jpg 97.26 kb, 187 downloads since 2012-12-26 

3.jpg, 127.4 kb, 648 x 486
3.jpg 127.4 kb, 182 downloads since 2012-12-26 

211

Vilken resa... rolig läsning ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

212

Jaa vad säger man..Grenje for president har jag ju redan skaldat,men inlägget visar ju att du gjorde en heroisk insats,mycket tacksam!! ICQ/ab Hoppas bara farbror
Helsing delat med sig rejält av julklappen till dig,det är du verkligen värd ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

213

pompejus skrev:

Jaa vad säger man..Grenje for president har jag ju redan skaldat,men inlägget visar ju att du gjorde en heroisk insats,mycket tacksam!! ICQ/ab Hoppas bara farbror
Helsing delat med sig rejält av julklappen till dig,det är du verkligen värd ICQ/ae

Ha ha, du tror? Den låste han nog in å sparade till nästa milenieskifte ska du se. ICQ/ad  Nädå, jag har nog allt fått min uppskattning.  ICQ/ab Hoppas du är lika nöjd som jag nu bara. EN fortsatt god (h)jul och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig. Och på ÅTERSEENDE.  ICQ/ab

214

Grenje skrev:
pompejus skrev:

Ha ha, du tror? Den låste han nog in å sparade till nästa milenieskifte ska du se. ICQ/ad  Nädå, jag har nog allt fått min uppskattning.  ICQ/ab Hoppas du är lika nöjd som jag nu bara. EN fortsatt god (h)jul och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig. Och på ÅTERSEENDE.  ICQ/ab

Nja, inte låstes den in för den har redan delats mellan me, myself and I ! Det har ju varit jul..  ICQ/af
Riktigt trevlig smak på den Pompejus och jag lovar härmed att inför Grenjes nästa monstergaragekväll så ska jag absolut införskaffa åtminstone en likvärdig att bjuda på.. ICQ/ad

Och nu när du ändå äntligen fått ut en uppdatering Örjan så varför inte fortsätta.. ?  ICQ/ae

You´ll never know...

215

Helsings Smedja skrev:
Grenje skrev:
pompejus skrev:

Nja, inte låstes den in för den har redan delats mellan me, myself and I ! Det har ju varit jul..  ICQ/af
Riktigt trevlig smak på den Pompejus och jag lovar härmed att inför Grenjes nästa monstergaragekväll så ska jag absolut införskaffa åtminstone en likvärdig att bjuda på.. ICQ/ad

Och nu när du ändå äntligen fått ut en uppdatering Örjan så varför inte fortsätta.. ?  ICQ/ae

Intresant hörrödu... För min monstergaragekväll är precis ikväll. Bara in en sväng nu å kollar läget lite. ICQ/ad

216

Grenje skrev:

Intresant hörrödu... För min monstergaragekväll är precis ikväll.. ICQ/ad

Med lite bättre framförhållning så kanske det hade gått.... ICQ/ad  Men det kommer väl fler !  ICQ/ag

You´ll never know...

217

Helsings Smedja skrev:
Grenje skrev:

Intresant hörrödu... För min monstergaragekväll är precis ikväll.. ICQ/ad

Med lite bättre framförhållning så kanske det hade gått.... ICQ/ad  Men det kommer väl fler !  ICQ/ag

Bara skojar med dej, mannen. Visst fick jag gjort i garaget, men satt i det närmaste ensam å inte mer än kaffe till det. ICQ/ab

218 Senaste redigerad av Grenje (2013-01-05 02:08:14)

Svurit å trätat, trätat å svurit.... Default/hmm  Då motorn satt i Polkabussen funkade den ju klockrent. Nu sitter den i Fille å vad händer??? INGENTING!!!!  ICQ/am  Startar å går förvisso. Riktigt fint dessutom, men tomgång?....NOPE!!!! På 1500 varv går den som en dröm, men släpp pedalen bara så är vi DÖD! ICQ/ac Som gammal begravningsentreprenör tycker till och med jag att åldern är på tok för ung för sista smörjelsen. Med konster och knep får den fattige knu**a som jag brukar säga, men de senaste dagarna har de då varit mer än måttligt fattigt tycker jag. Å de på ALLA fronter. Default/hmm

Så dök Staffan upp. Världens bästa svåger och en guru inom motorer. Jävligt snygg dessutom och diplomerad inom sitt skrå. (Skrev några liknande rader om honom på Skäggos tråd i höstas också då han likt Dr Frankenstein själv bringade liv i Pestfalia-Pickisen) Operation felsökning sattes i verket. Vi gick igenom allt från packningar och kontakter till de allra minsta av slangar. Det mesta byttes och klämdes om och många timmars jobb lades ned. Allt för att hitta nån form av läcka eller jordfel som påverkade. Flitigt besökt var Mc Helsings lager för att låna prylar. Mest för att utesluta det minst sannolika. Men INGET hjälpte. Tomgången var och förblev DÖD! ICQ/an

Kaffe kokades och bars in mot kvällning och uppgiven stämning, (man kan ju hur som helst inte jobba på fastande mage) och medan jag dukade fram gjorde Staffan ett sista tappert försök att hitta nån form av "tomgångsjustering". Och för att komma åt en viss skruv (eller nåt) måste fjädern till gasspjället lossas. Detta gjordes OCH DÖM OM VÅR FÖRVÅNING!!!!! Helt plötsligt TOMGÅNG!!!!!! Default/yikes

Tomgång på mjukaste varv och ett fint gassvar när det väl behövs. Det var fjädern som var boven i dramat hela tiden. För hårt spänd har den hållit spjället emot och missunnat motorn att andas fullt ut. Men nu funkar den klockrent igen och känns igen från förra sommarens körning. ICQ/ab  Lyckan är fullständig, Hallelujah å änglars körer sjunger! Ny inspiration flödar ännu i mitt garage.

Post's attachments

1 Motorguru Staffan.jpg, 93.42 kb, 648 x 486
1 Motorguru Staffan.jpg 93.42 kb, 177 downloads since 2013-01-05 

2 Fanskapet som lurat oss så länge.jpg, 104.49 kb, 648 x 486
2 Fanskapet som lurat oss så länge.jpg 104.49 kb, 180 downloads since 2013-01-05 

219

Grattis! Kul att den går nu!

220

Nästan att du skall lägga upp en film på en provtur ICQ/ad
Grannulerar till en lyckad förlossning!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

221

Ingen kan vara gladare än jag att det "lossnade " för dig...Grattis! ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..

222

Oväntat att det var nåt självförvållat.. ICQ/ad

You´ll never know...

223

Helsings Smedja skrev:

Oväntat att det var nåt självförvållat.. ICQ/ad

Ha ha! Stôll!!!! ICQ/ag  Määään ändå....sant i mycket.  ICQ/ae

224 Senaste redigerad av Grenje (2013-01-14 11:47:33)

Men nu går han i alla fall, vår käre Fille. ICQ/ab Bromsarna är uppsmorda och ny bromsvätska är tankad till allas glädje dessutom. Ett nytt bromsrör fick han med den gamle uven. Inte för att det var dåligt, utan för att jag ibland är lite starkare än jag själv förstår. ICQ/ae
Gick på inredningen sedan. Till dags dato har det mesta legat i en brokig röra mitt på bussgolvet, men nu blev det en del sortering och genomgång. Med reservation för att ha gått som "skogsbil" lastad med motorsågar, sågkedjeolja och svettiga karlar dagar i ända måste jag ändå säga riktigt hel och fin. Graningestövlar stl 57 och kådklibbiga glesbygdskostymer med fläckar av kaffe och grovsnus borde ha slitit och kladdat bra mycket mer än det egentligen gjort tycker jag. Visst, en hel del diskmedel och varmvatten går nog till för att den fullt ut skall kännas hyfsad fräsch att leva med. (Man vill ju gärna kliva ur i lika rena kläder som man en gång åkte.) Men över lag är den komplett, hel å riktigt fin. Kan bli en riktigt Cool glidare ändå de här. ICQ/ab

Satte igång som skrivet. Sofforna passades in och allt onödigt förvisades till mörka platser. Däremot hittade jag inte den gröna motorluckan.... Default/hmm  Hur jag än vred, vände och lyfte på skräp och pinaler var den som bortblåst. Rotade genom alla tänkbara förråd i tron att "jag lagt den på ett säkert ställe så den inte skulle komma bort" under motorbytet. Men icke! Ringde Helsing och Skäggo för att höra om de hade en aning om var den kunde tagit vägen. Men nä, lika illa där.... ICQ/an
Vad 17 gör man NU då? Kan ju inte åka med ett stort jäkla hål i bagagerumsgolvet heller. Ååååååh, om jag ändå sparat luckan efter Polkabussen. Default/hmm  Ja ja. Tids nog löser det sig nog. Någon kanske har en över om man annonserar lite. Knappast en Taijgagrön förstås, med lite färg så blir det nog bra ändå ska man se.

Jag fortsätter och plocka i högen. Det som ska in tillbaka läggs i vettig ordning. Plåtskrot å annat skrä... PLÅTSKROT??? Default/yikes  Jag har väl inte plockat loss nåt plåtskrot??? Men en motorlucka däremot....en SVART!!!! Inte det minsta grön som JAG har letat. Ja där ser man ju hur "blind" man kan bli när man tror sig veta vad man letar. Söker man en grön så ser man inget annat, trots att man plockat och flyttat den hit å dit, och nära nog trampat på den säkert hundratals gånger. Ja, man är ju ett föremål för liten sinnesundersökning.... ICQ/ae

Post's attachments

1 Bromsrenovering.jpg, 107.12 kb, 648 x 486
1 Bromsrenovering.jpg 107.12 kb, 147 downloads since 2013-01-14 

2 Stealth-motorluckan.jpg, 127.07 kb, 648 x 486
2 Stealth-motorluckan.jpg 127.07 kb, 166 downloads since 2013-01-14 

225

Skönt att den dök upp,räcker nog med en "liten" undersökning.. ICQ/ad Härligt projekt,kör på! ICQ/ab

late,
in love,
and a little drunk..