Hej på er alla pålästa grabbar & tjejer
har några frågor som det hade varit guld om nån kunde svarat på
1.Hur ofta byter ni olja i era luftkylda bilar?
2.Vilken oljekvalitet avänder ni?
3.Vilken oljetemp bör man ha under normal körning?
mvh
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Div olje frågor..
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej på er alla pålästa grabbar & tjejer
har några frågor som det hade varit guld om nån kunde svarat på
1.Hur ofta byter ni olja i era luftkylda bilar?
2.Vilken oljekvalitet avänder ni?
3.Vilken oljetemp bör man ha under normal körning?
mvh
Jag brukar byta en gång om året alternativt om man inte kör mycket vart annat när det är dags för bes.
Kör på mineral 10-40.
Har inte riktigt koll på oljetempen men har för mig att den ska va (i sumpen) 80-100 grader??
1. Man bör byta var 500:e mil på en luftkyld, då oljan både smörjer och kyler
2. Mineralolja, Kendall eller Lucas oil (hög zinkhalt), 20w50
3. Oljetempen bör man försöka hålla runt 100 grader, men det är inte ovanligt att den ligger högre på en luftkyld motor.
Även om man inte kör så mycket så är det bra att byta och då på hösten innan bilen ställs in för vinterförvaring. Oljan tar hand om en del slaggprodukter som är aggressivt mot blocket.
Helt sant, täta oljebyten är extra viktigt om man kör många korta turer och oljan inte kommer upp i arbetstemperatur. Vatten och bensin tas upp i oljan, men förångas inte som det ska om oljan går kall.
Tack för era svar.. 
1. Bytt hver 3-400 mil. Finns ikke noe oljefilter, så det blir mye skit i olja (skit = slitasje). Fabrikkintervallene var 250-300 mil før i tiden.
2. Bobla tåler det meste. Siste 2 årene har jeg kjørt på Valvoline Maxlife 10W40 delsyntetisk på min 30 hk, fungerer fint. Før det har jeg kjørt mineral 10W40 og 20W50. Syntetisk og delsyntetisk smører bedre enn mineral. Pass på riktig grad på olje når syntetisk/delsyntetisk skal brukes. Ville gjerne hatt 15W50 synt eller delsynt. 5W30 duger inte...
3. Er kjølesystemet i orden og motoren original, er temperaturen på olja "riktig".
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Div olje frågor..
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.