1 Senaste redigerad av P-Power (2013-01-04 00:37:24)

Jag har en -73a som ska bli en roadster. Hämtade den för nån dag sen och då med kapat tak.
Hur gör jag på bästa sätt med förstärning?
Någon här som byggt något liknande och kan dela med sig om hur ni gjorde? ICQ/ag
Har ingen som helst förstärkning nu

Samt kan jag lyfta av karossen innan förstärkningen är gjord eller är det bara en jävligt dum ide? ICQ/ab

Delar även med mig 2 bilder på "skönheten" (2:a är förra ägarens bild)

Post's attachments

531887_10151374907929400_1311269920_n.jpg, 54.46 kb, 612 x 612
531887_10151374907929400_1311269920_n.jpg 54.46 kb, 183 downloads since 2013-01-03 

538479_10151372408049400_1254182243_n.jpg, 87.28 kb, 612 x 612
538479_10151372408049400_1254182243_n.jpg 87.28 kb, 209 downloads since 2013-01-03 

2

Hör med Sfro. Dom skall ju besiktiga bygget..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Får väl göra det om ingen här har någon idé?:)

4

Skall du inte ha båge så tror jag inte du behöver någon förstärkning då bottenplattan är självbärande.

5

Okej, för jag fick med en ritning på alla stag som ska sitta på dom olika ställerna, dock väldigt svåtmrutläst ritning i mitt tycke. det mellan a-b stolpe skulle följa med så den har jag ingen ritning på. Så det är framförallt hur jag bygger den jag undrar ?

6

Mohawk skrev:

Skall du inte ha båge så tror jag inte du behöver någon förstärkning då bottenplattan är självbärande.

Cab karosser har massor av förstäkningar och där används det en vanlig bottenplatta

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

7

Att jag skrev fråga Sfro.. Dom skall ju besiktiga bilen senare, att fråga innan gör ju att du slipper göra om,utan sas får klartecken direkt.. Sen har det hänt att en Sfro besiktinings man säger si och en annan så.. Så den som skall besiktiga ditt bygge bör säga sitt.om du går in på Sfro  hemsida finns en karta med dom olika besiktnings männens hemvist.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Okej okej, ja jag får ta och ringa och kolla på måndag helt enkelt då.
Men om någon gjort något liknande, dela gärna med er!:)

9

Hittade en bra artikel där! Den är nog absolut till hjälp !
Men måste tröskeln vara så förbannat hög tror ni?

http://www.sfro.com/index.php/cab-bygge

10 Senaste redigerad av Hebster52 (2013-01-04 16:55:05)

Kolla Fiddes Cab projekt. Där ser du original längsgående balkar utbytta. Ger en idé om hur det behöver förstärkas. Även insidorna på innerskärmarna (i fotutrymmet) ska det förstärkas. Lika så en balk mellan B-stolparna samt förstyvningsplåt på insidan bakåt från B-stolparna.


Åk till biblioteket å fråga efter SFRO's bygghandbok finns lite om cabbyggen även i den. ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

11

Min cab hade 3x5cm rör men den var byggd på nittitalet och det var andra regler då, har man bara en plåt så kan det behövas en högre men en volvo är ju tyngre så den kanske blir så hög då, men dom går ju att bygga in rör så dom inte syns men då ska den godkännas medan den byggs av en sfro gubbe Default/hmm

Har planer på att cabba min mercedes fram över och på den kommer det inte att synas något ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Hebster52 skrev:

Kolla Fiddes Cab projekt. Där ser du original längsgående balkar utbytta. Ger en idé om hur det behöver förstärkas. Även insidorna på innerskärmarna (i fotutrymmet) ska det förstärkas. Lika så en balk mellan B-stolparna samt förstyvningsplåt på insidan bakåt från B-stolparna.


Åk till biblioteket å fråga efter SFRO's bygghandbok finns lite om cabbyggen även i den. ICQ/ab

Då ska jag kolla in hut han gjorde:)
Ja den boken kan säkerligen vara bra att ha:)
Det verkar som att det blir väldigt mycket byggande med andra ord, men den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge:)

13

Johan W skrev:

Min cab hade 3x5cm rör men den var byggd på nittitalet och det var andra regler då, har man bara en plåt så kan det behövas en högre men en volvo är ju tyngre så den kanske blir så hög då, men dom går ju att bygga in rör så dom inte syns men då ska den godkännas medan den byggs av en sfro gubbe Default/hmm

Har planer på att cabba min mercedes fram över och på den kommer det inte att synas något ICQ/ag

Okej, lika bra att ringa närmaste sfro snubbe och fråga lite om vad jag ska använda för att vara på säkra sidan , allt utom sugen på att göra om de:)
Lät lite drygt att åka 20 mil enkel resa som de var till närmsta för att han ska se hur de blir under bygget bara:-/

14

Nuförtiden finns ju mail och digitalkameror... Kan ju lösa en hel del.... ICQ/af vid ombyggt fordon e det ju inte såååå avancerat. Värre med ett helt nybyggt fordon..e ju inte så avancerat att förstärka.
Finns en anledning varför färdig reggade bilar e dyrare.
E ju sfro besiktning. Vägning. Reg besiktning. Och sen vanlig besiktning innan den i bästa fall e godkänd. ICQ/ag
Nemas problemas.. ICQ/ad ge inte upp! Det e ju en hel del andra som vandrat samma väg.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

michaelth skrev:

Nuförtiden finns ju mail och digitalkameror... Kan ju lösa en hel del.... ICQ/af vid ombyggt fordon e det ju inte såååå avancerat. Värre med ett helt nybyggt fordon..e ju inte så avancerat att förstärka.
Finns en anledning varför färdig reggade bilar e dyrare.
E ju sfro besiktning. Vägning. Reg besiktning. Och sen vanlig besiktning innan den i bästa fall e godkänd. ICQ/ag
Nemas problemas.. ICQ/ad ge inte upp! Det e ju en hel del andra som vandrat samma väg.

Nedå ge upp tänkte jag då inte göra:) Har ett mål att sen ska vara klar till bugrun i augusti men får se hur de blir med det:) Då jag startar eget företag fr.o.m. 21 januari så har jag ingen koll på hur mycket tid jag har möjlighet att lägga på den men kanske iaf då:)

16

En cab är alltid klenare än en coupe, så är det bara även om undantag finnes.
Ett par höga förstärkningar innanför dörrarna är ingen dum ide, och så syns det inte med stängda dörrar.
Dra sen ihop B-stolparna ordentligt så blir den en skön och stabil bil på vägarna.
Om du väljer att stjäla lite ideer från en orginalcab så är det ju ingen dum ide, och tar du i lite extra så blir det bara bättre!

Är det så att det finns styrningar i dörrarna mot B-stolpen som inte finns annars?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

17

Scannade in en sida från Verkstadshandboken (1960) som visar de förstärkningar som finns på en cabkaross jfrt med" limousinen".
(Precis som Nicklas skriver så är det ju karossen och inte plattan som är förstärkt).

http://forumbilder.se/images/402013115258P23d2.jpg

VW 1200 -60
VW 1300 -66

18

Du kan komma förbi och kolla in min "Roadkiller" den har förstärkningar mellan A och B stolpe samt en längsgående förstärkning under trösklarna.
Har ej byggt den själv så jag kan inte ge några tips konstruktionsmässigt. ICQ/ab