Matt lack döljer många små bulor och sånt ,så hade det varit mitt projekt hade jag valt en halvmatt lack.
Det är ju inget som säger att du inte kan lacka om den igen, dvs lägga en hel vinter på bara lackjobbet.
Funkar Biltema kantviken bra?
Har också funderat på en sån men tyckte den såg lite klen ut.
Brukar bocka plåt på jobbet men det är lite drygt när man kommer hem och har bockat fel, så måste man vänta till nästa dag osv.
Ser bra ut projektet 
Matt lack döljer många små bulor och sånt ,så hade det varit mitt projekt hade jag valt en halvmatt lack.
Det är ju inget som säger att du inte kan lacka om den igen, dvs lägga en hel vinter på bara lackjobbet.
Jo klart man kan fixa ordning i efterhand.. men det blir lite halvdrygt.. & det kommer inte göras om jag känner mig rätt.
Mja.. Matt lack blir det nog.... men ska försöka få plåten runt skaplig rak i alla fall... är ju en gammal bil.. det ska väl synas att den vart med lite !? 
Fler som har smakråd ?

Funkar Biltema kantviken bra?
Har också funderat på en sån men tyckte den såg lite klen ut.
Brukar bocka plåt på jobbet men det är lite drygt när man kommer hem och har bockat fel, så måste man vänta till nästa dag osv.
Ser bra ut projektet
Plåtbocken funkar väl skapligt..har inte hunnit pröva den så mycket... men den är gjord för max 1mm plåt
men jag körde i 1,8mm å de funka.... men som sagt är gjord för max 1mm.
Jag tycker själv att 1100kr är för dyrt för denna... men jag behövde en så de fick bli denna.

Ja lagade rosten så bilen bevarad i de skick den är,
Sen lät ja mindre bucklor skevheter vara..i flaket alltså,
Innan lack lades en hård body på flak & lämnarnas insida.
Summa sumarum ...
Snyggt men man behöver inte vara rädd å slänga upp massa grejjer på flaket
Så ja röstar på gör de så du e nöjd men inte finare än att du kan ha en den till de du vill.
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Ps... Kan tillägga att gör du de för fint får de ett elände när du inser att du måste byta ut eller renovera varenda liten bit du sätter dit....... Själv ska ja aldrig lägga ribban högt igen 
Ps... Kan tillägga att gör du de för fint får de ett elände när du inser att du måste byta ut eller renovera varenda liten bit du sätter dit....... Själv ska ja aldrig lägga ribban högt igen
Jo det är ju det som blir jobbigt... för två årsen blev jag klar med min motivlackerade skoda pickup som jag skulle ha
som lite bruksbil... men den blev för fin... ja skoda pickup är väl inte så snygg men underarbetet, motivlacken med mer gjorde att jag
inte vela använda bilen..... så nu står den där i garaget å skäms ! 
Den ska säljas till sommaren !!!
åter till vw pickisen.. jo men ja gör nog så... lägger en lagom ribba.. låter lite bucklor i flaket vara...
förösker få till plåten runt om bilen skaplig... men inget överarbetat.
Det får duga..
Less is more ! 

483 2013-01-03 22:21:32 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-01-03 22:21:44)
.. jo men ja gör nog så... lägger en lagom ribba.. låter lite bucklor i flaket vara...
förösker få till plåten runt om bilen skaplig... men inget överarbetat.
Det får duga..
Det låter som min kopp med sprit det ! 
lagon e svenskt men ganska så praktiskt.. tänk vad vill du ha den till ..ytterligare en garage klenod(inget fel i det) eller en arbets vagn du kan o vill använda.. gillar matt eller semi matt färg.. blir nog glans 30 på min buss.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo.. får nog bli så..
Roligt å få lite fler som har åsikter hur man skulle kunna göra eller inte göra 
Får se om det blir nått imonn eller ej...det visar sig.. snart slut på ledigheten 
över & ut

den ska användas var dag hela sommaren! överarbeta inte nu
såå härligt när man inte behöver vara rädd om lacken men ändå ha ett fint stuk 
Använd inte en matt färg, lackera den blank och slipa och rubba ner lacken för hand!
Den ska vara så pass att du inte skall vara rädd att använda den,men gör så den stark som möjligt, så tycker du är på rätt spår..men detta är en svår avvägning..du har i vilket fall roligast med en bil som blir användbar,så
finishen kommer nog i andra hand iallafall! 
late,
in love,
and a little drunk..
Använd inte en matt färg, lackera den blank och slipa och rubba ner lacken för hand!
Jo får nog köra så.. matt lack är ju riktigt känslig så det kanske är smartast å köra på vanlig lack & försöka rubba..
men viiilket evighetsgöra 

Den ska vara så pass att du inte skall vara rädd att använda den,men gör så den stark som möjligt, så tycker du är på rätt spår..men detta är en svår avvägning..du har i vilket fall roligast med en bil som blir användbar,så
finishen kommer nog i andra hand iallafall!
Ah bättre å ha en bil som man vågar använda.. så sant som det var skrivet 

Fidde skrev:Använd inte en matt färg, lackera den blank och slipa och rubba ner lacken för hand!
Jo får nog köra så.. matt lack är ju riktigt känslig så det kanske är smartast å köra på vanlig lack & försöka rubba..
men viiilket evighetsgöra
nylon slipdukar har jag använt funkar bra, går även att sätta fast på maskin så blir jobbet gjort fort, släng på lite vatten och slipa så blire kanon 
easos, ska du vara i garaget idag? Jag ska till sandviken och tänkte om man får svänga förbi ditt garage och kika lite! 
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
easos, ska du vara i garaget idag? Jag ska till sandviken och tänkte om man får svänga förbi ditt garage och kika lite!
Mja hade inte tänkt det men klart jag kan hänga där en sväng om du vill kika..
När är tänkte du glida förbi ?

Jiiisper skrev:easos, ska du vara i garaget idag? Jag ska till sandviken och tänkte om man får svänga förbi ditt garage och kika lite!
Mja hade inte tänkt det men klart jag kan hänga där en sväng om du vill kika..
När är tänkte du glida förbi ?
Skicka ditt nummer i ett pm, så ringer jag när jag är pågång!
Åker här runt 14:30, är framme hos stenis runt 16:30, sen är jag väl i gävle runt 17:00, skicka adress också! 
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
Oki Stenis bor väl i Kungsgården eller?
Isf. Åker du via Järbo mot Ockelbo blir det kortare. Över Gävle blir det omväg.
Du har PM strax.

Ja gör så här:
Lacka den tokblank & använd den dagligen! Om 20 år kommer den se bruks ut igen 
Ja gör så här:
Lacka den tokblank & använd den dagligen! Om 20 år kommer den se bruks ut igen
Hehe ja så kan man göra... men vill ha den brukskick på en gång så det får bli nermattning 

Man kan spruta på en matt klarlack över färgen.. Både hållbart och lätt att hålla rent. Plus att det blir matt... 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Nu blev det många svar,,ang lemmarna o här ytterligare ett,,
Jag håller på med exakt samma sak, dvs försöka få iordning på lemmerna på en EH (som dessutom är längre än dina).
Blanklackat o träroibbor är ju skitsnyggt dock ej så användbart, själv har jag kollat runt på olika ställen för att montera "Vagnsplywood" tror jag det heter. Hittat en 6 mm på K-Rauta som dessutom de billigaste (ovanligt vad gäller dem). Med dessa döljer man ju en hel del av balkarna och behöver inte rikta lika mycket. Lacken blir sedan Sk "lastbilslack" som är betydligt billigare ! Något sämre glans.
Bra Jobbat !
\\Peter
Tack ska ni ha för tipsen.
Jo får se hur jag gör med lacken.. antingen blank lack & slipa ner eller bas med matt lack som topp. Vi får se !
Idag var jag ut lite å kapade på flaket... det var bra sönder-rostat så fick kapa upp &
så bockade jag två plåtar med invikskant.
Bilder:

Men ska inte lägga igen det än då jag ska kapa av lemmbultarna först & rikta in & svetsa dit svetsmuttrar.
Men uscha.... under flaket vid kanten har det ju funnits en balk.... men var är den ? hehe...
De som finns är under delen som är värre än en schweizerost.. ska jag ner å laga den så får jag kapa upp halva flaket..
så nej..det får vara så..det blir starkt med flakplåten ändå 
Har suttit å väntat på leverans från classicvw som jag sökt fraktnummer via bussgods hemsida..
Paketet hade hamnat i Gävle & skulle vidaresändas till Ockelbo.. men då vårt ombud här hemma slagit igen portarna
så var det ju kört att få hem paketet då det nya ombudet skulle börja ta emot bussgods den 8:e jan
Jag ringde å var lite less till bussgods Gävle... som tur var så var det en kille från Ockelbo som jobbade där som svarade...
han tog med sig paketet nu ikväll så jag har plåt att greja med imorgon.....trevligt ! 
Lång yttertröskel, skruvar till lemmarna 4st så jag kan rikta in gångjärna till lemmarna, torrisionsgummi till svärdet höger, gummigenomförning till bromsrör & till sist batterihylla !
över & ut