1

Har en tank som legat på vinden i några år och är ytrostig på insidan.

Hur får man enklast bort denna rost och hur skyddar man lämpligen insidan efter en rengöring så att rosten inte hittar tillbaka?
Visst, det finns svindyra produkter typ "tank sealers" att köpa, men detta vill jag inte.

Innan tanken hamnade på vinden gjordes den rent med oxalsyra blandat med vatten och detta tycktes fungera hyfsat.
Nu måste detta göras om  ICQ/ac , men finns det andra produkter som fungerar bättre? citronsyra?

Tanken kommer inte i att fyllas med bensin på en gång, och kommer troligtvis aldrig att toppfyllas mer, därav min undran om produkter som skyddar mot fortsatt korrosion.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Det finns en massa produkter som skall mirakulöst fixa tanken. Enda orsaken att man kan sälja sån skit är att ingen kan klättra in och kolla resultatet. Saker som du inte kan påverka är det bäst att skita i. Antingen sätter du ett filter innan förgasarna och plockar upp rosten eller så köper du some miracle whip som i slutändan hamnar i förgasarna när soppan och etanolen löst upp mirakelkrämen. Brorsson gjorde samma tavla men nån sealer som slamma igen förgasarna. Skynda på det är vår snart!!!!!!

3

Hans Landelius skrev:

Det finns en massa produkter som skall mirakulöst fixa tanken. Enda orsaken att man kan sälja sån skit är att ingen kan klättra in och kolla resultatet. Saker som du inte kan påverka är det bäst att skita i. Antingen sätter du ett filter innan förgasarna och plockar upp rosten eller så köper du some miracle whip som i slutändan hamnar i förgasarna när soppan och etanolen löst upp mirakelkrämen. Brorsson gjorde samma tavla men nån sealer som slamma igen förgasarna. Skynda på det är vår snart!!!!!!

Ja ett filter är inte så dumt. Du kan ju åxå ha i sand och ruska tanken som fan men då behöver du likt förbannat ett filter som kan ta hand om kvarvarande gruskorn. ICQ/ab

4

Jag stoppade in en näve muttrar och skakade om rejält ett tag(ja det lät förjävligt). Sen i med lite diesel för att skölja. Sen upprepade jag proceduren och det kom ut nå helvetes mkt rost och skit. Antagligen lär det ju rosta igen men i vinter såg jag till att tanka fullt innan jag ställde bort den så det motverkar lite rostbildning iaf.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

5

Hans Landelius skrev:

Som sagt, jag kommer inte att fylla tanken med en massa hokus pokus produkter som på något magiskt vis skall "emaljera" insidan.

Hur som, då glömmer jag idéerna med att beta bort rosten med syra som det låter.

Gårdsgrus/singel blandat med dieselolja eller lacknafta/fotogen kanske fungerar, men kräver som sagt ändå filter för att fånga upp rester av "rengöringsmedlet".

En näve småskruv/mutter kanske är bättre.

Ännu bättre är, som vi kom fram till efter vårat telefonsamtal, att försöka hitta stålhagel eller stålkulor för blästing/kulpening (var man nu köper det) och blanda med lackhafta och ruska runt. Lackhaftan är ju lite fet i sig och torde ge en skyddande hinna på insidan.

Annars är min erfarenhet att de bensinfilter man köper inte klarar av att filtrera det mkt fina rostmjölet utan hamnar i förgasarna i alla fall  ICQ/ac

Filter kommer jag naturligtvis att ha under alla omständigheter...

Jag har ett par lådor med skruv/mutter från slaktade motorer som är ganska äckliga. Kanske jag skall göra flera flugor på smällen och få dem rengjorda i samma veva som jag gör rent tanken ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

Jag har kört med billiga filter från Biltema under många år, tycker dom funkar utmärkt, aldrig nåt skräp i förgasarna ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Kuus (2011-03-30 22:24:39)

Jag har gjort rent en del tankar på jobbet med saltsyrabad , vi doppar ner tanken, så får den ligga över natten,
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42 se sid 3

8

Efter rengörning blanda i tvåtakts olja i soppan (1-2%)
Vid vinter förvarning
( Jag har aldrig sett en moppe tank som har varit rostig på insidan )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Strip-All! En kompis som var på Jänketräff i Rättvik hade stora problem med att bilen gick varm så han köpte en flaska Stril-all av en nasare på marknaden och en engångsgrill (funkar bäst vid värme), fyllde kylaren me Strip-all, pluggade alla hål, fick ligga på grillen tills den slocknade, tog ur pluggarna, hällde ut en brun sörja, kylaren va som ny innuti! http://www.strip-all.com/se/

Buy the ticket, take the ride... - HST