Var orginalmotorn helt slut eller borta?
Helt borta tyvärr 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Barndoor 50an
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 18 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Var orginalmotorn helt slut eller borta?
Helt borta tyvärr 
Antar att efterforskningar i bussens närhet är gjorda och alla ideer uttömda?
Lever Saida?
Nu försöker jag inte mig på någon humor, utan försöker bara väcka tanken en extragång om den hamnade i närheten, en lada, en annan bubbla osv..........
Jag ska vaska i mina motorer och kolla.
Nu när Julen är över så ska jag ta mig i kragen och uppdatera lite....
Kommer snart, strax, om en stund.... 
väntarväntar&väntar... e det inte snart, strax..........
Jamen nu dåå....nu har en stund gått..
Hmm den som väntar på något gott väntar alltid för länge.... 
Nu har det faktiskt gått drygt en timme... hur lång är egentligen en 'strax' nere i Sala? 
hur lång är egentligen en 'strax' nere i Sala?
alldeles för lång tid...
hann med både kvällsmat och hundpromenad i skogen... men ennu inget nytt
suck...
Hey Bengt,
I am Johnny, we met in Sala when Mark and myself dropped off the Singlecab for Hans. I am still looking for the pics of your Scab in the late '90s when it was in the Uk. If I find them they are yours.
Keep the posts coming, some crazy stuff going on!
MVH Johnny
Enligt gällande statliga och kommunala regler går det:
Fyra ögonblick på en strax /Två straxar på en snart/Två snartar på en stund
Sitter även jag med stor förväntan och ser fram emot nya galenskaper från erat fräna bygge.
tror att det gått tre kvartar snart.... pust! det är som att hälla upp en grogg men inte få dricka den... å isen smälter... och man är riktigt sugen... 
Den som väntar på något gott väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar 
för länge
Å väntar....
Nu sitter jag i alla fall vid skärmen....men har fått tangentfrossa! Blir så nervös av detta väntande. Men vänta nu!? det är ju mig ni väntar på

Den som väntar på en som har gått behöver inte vänta längre.... 
Satan så spännande tråd! Läst 16 sidor i ett sträck och jag är mäktigt imponerad! 
Den som väntar på något gott väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar och väntar
jag tappade bort mig vid de 25de väntar 
Andlös väntan, snart dödlig?
Hasse hälsar att han heller inte kan hålla andan mycket längre...
S
Nu så Pojkar å Flickor. Nu borde det ha gått en stund…
Ska bara försöka minnas vad som hände den där Torsdagen i November när Thomas fick till en inarbetad dag.
Hur var det nu då? För visst var det om att allt inte stod rätt till? Eller var det någe om att allt inte är en dans på rosor??
Äh jag börjar skriva någe så kanske jag korrigerar senare när minnet återkommer, OK?
Hur som helst, Vi hade gjort en hel del bromsrörsdragning färdigt, alltså vi hade fått allt åtdraget och alla ”klammerjävlar” på plats och skulle precis öppna bromsvätskeburken som vi köpte i somras.
Vi hade bestämt oss för att använda siliconbromsvätska för att slippa oroa oss för uteblivna bromsvätskebytan i en framtid. Nu när allt invärtes i systemet var nytt så var det ju inga problem att hälla i sådan däringa bröstimplantatsvätska… för det går icke att blanda denna vätska med vanlig bromsvätska, och absolut inte använda det i ett system som haft vanlig bromsvätska. Allt måste vara nytt i systemet.
Som tur var så hade vi sinnesnärvaro att dubbelkolla betäckningarna på burken innan vi skulle börja fylla i systemet, det visade sig att vi blivit ”lurade”!!
Burkens innehåll var bara vanlig ”modern” bromsvätska!!
Nu var goda råd dyra, vi åkte till Mekonomen och kollade vad dom hade. Men dom hade inget i lager men kunde få hem till morgondagen till en kostnad av 500kr för en halvliter! Inte intressant då vi ville ha det NUU!!
Lite småstressiga kände vi oss då Detta var på eftermiddagen och Thomas skulle åka hem om ett par timmar. Vi fick tips om att åka upp till Karlströms Motor som håller på med motorcyklar och sånt.
Väl där så ruskade butiksägaren bara på hövve å sa att det trodde han att det inte fanns i hans hyllor…..
Men så ramlade det ner någe från hans hjärnhalva som ville minnas att det gömde sig några flaskor i en av hyllorna. Och 250kr fattigare så for vi hem till det väntande chassiet med en liten trevlig halvlitersburk
Nu ÄNTLIGEN skulle det luftas bromsar!
Vi fyllde upp behållaren och började pumpa…..å pumpa…..å pumpa….MEN!! Vaff!! Vi fick inte fram en droppe vätska!! VAD ärehäär nuuurååå?? Äre nåe feel på huvudbromscylindern trots allt?? Hade jag fuskat när jag gjorde i ordning den 22mm huvudbromscylindern??
Och vi som var så glada att vi hade en 22mm cylinder, dessa växer inte på trän direkt…
Och den som var i så passande yttre skick också… Kolla bara!

Men nu var goda råd ännu dyrare, skulle vi inte kunna få ha lite glädje i allt arbete vi lagt ned? Närå inte alls.
Men det var bara att bita i det sura äpplet och rota reda på en 19mm cylinder som jag hade liggande för framtida behov.
Och med den monterad så fick vi tryck direkt och kunde lufta systemet till slut
Tyvärr inte alls samma känsla med en lättrampad bromspedal….och skitfult med en så fin ny cylinder bland all vacker brunfärg, se hur illa det ser ut med den vackra bromsvätskebehållaren mot de däringa silvriga äckliga….

Nu kanske ni tycker att vi är lite petiga :-D Men rätt ska ju vara rätt tycker ju vi ;-)
Lite termosinfo angående detta trauma.
Från början så var Barndoorarna utrustade med 22,2mm huvudbromscylinder, men det visade sig att det blev så ända in i h#¤¤##¤te tungbromsat när bussarna blev lite överlastade.
Och det verkar som om VW-fabriken hade uppfattat folkets knorr så den 21a Oktober 1950 med chassienummer 20-005209 så ändrades cylinderdiametern till 19,05mm, vilket gjorde susen åt bromsverkan för de tungt lastade vagnarna .
Och ni som följt oss har säkert koll på att vår vagn är lite tidigare än detta chassienummer…..och vi är som vi är….och jaaa ni fattar :-D
Samt att det tydligen gick ut ett meddelande till alla verkstäder att rekommendera ett byte av huvudbromscylinder på vagnar som kom in på service. Detta i sin tur betyder att det inte direkt kryllar av reparationssatser till dessa 22mm cylindrar
I vårt fall så är det troligt att det är backventilen som strular, det är en lite speciell lösning med en ”gummiklocka” som sitter i en hållare…..jaja, får återkomma med det när jag grottat ner mig i vad för fel det egentligen är, och det blir senare :-D hehe, alltså inte strax eller snart.
Och vill härmed be Er kära VWänner att kolla i Era gömmor om det finns någon reparationssats av tidigt utförande till 22mm cylinder....Jag kan ju alltid hoppas att det dyker upp 
Så ja Bengt ÄNTLIGEN! 
Så bra...nu känns det bättre igen.. 
Vilket himmla arbete ni har lagt ner!! Blir helt tagen.
Vart så tagen när jag började läsa denna tråd att jag gick till Bengts jobb och handlade lite ,och i samma veva kunna få en liten pratstund om projektet. Fick även se hans andra barndoor , riktigt patina stuk. En rullande historia.
Kan ju tillägga att jag inte känner Bengt,Men vart så tagen av denna tråd att jag var tvungen att gå ner på stan och köpa lite. Och på samma veva få en liten pratstund.
Skulle se lite roligt ut om man kom in te han och ropa ÄR DET DU SOM HAR ETT PROJEKT OM EN FOLKA BUSS PÅ BOXERVILLE!! bara hux flux.. haha
Keep up the work!!
Hehe, Tack för de orden
Hoppas att jag lyckades lura in dig i VW-träsket och att du hittar någe lämpligt ovalprojekt att förgylla din fritid med
Och om du har några funderingar så tveka inte att höra av dig!
Galenskap på roligt hög nivå 
Tackar tackar! Helgalet är bara förnamnet 
Hallå igen kära VWänner!
Jag kom ju på att jag inte i detalj informerat er om vilka skillnader det är på ramens bakvagn/motorupphängning, tror jag?
Det var väl någon ”stjärna” som på VW-Werk inte visste vad tjälskott var för någe när han ritade bakramen till våra kära bussar, kan jag tro.
Verkar i alla fall som om dom fick bassning av Folket och fick återgå till ritbordet och konstruera om alltihopa…
Denna bild har varit med förr, men visar tydligt skillnaden hur tvärrörets dragning är.
Den övre av ramarna är till 50an, och det säger sig självt att det inte finns en chans att två små fjuttiga gas-svetsar som binder ihop ”gafflarna” med tvärröret orkar hålla upp 140kg motor och växellåda och bara liiite överlass samtidigt som föraren medelst full gas på aggregatet försöker forcera en slingrig grusväg på våren med tusentals tjälskott som får vagnen att hoppa som en Kossa som släpps ut på grönbete….typ
Och att det blev en bristning i tvärröret (se inringad del) kommer ju inte som en överraskning direkt.
Samma bristning fanns även på vänster sida, men hade inte gått helt av. Och för att korrigera mig själv innan nån ska komma å besserwissra, så är ju inte svetsen svag, utan det är ju hela konstruktionen som brister.

Här är en annan bild av lite mer närgående studie hur de fick tänka om vid ritbordet.
Betydligt stadigare, samt att denna design behölls fram till 56-57 någonting, med vissa smärre förändringar hur gafflarna ansluts mot torrisionsröret.

En annan detalj som skiljer sig åt är ”boxningen” av ramen. I bakkant så går den lite längre bak och har ett lite snett avslut om man jämför med hur det ser ut på de senare bussarna som slutar lite tidigare samt att de har ett litet utvik för att det inte ska vara någon vass plåtkant som kabelstammen kan nötas av mot. Och angående kabelstam, så löper denna en helt annan väg på bussar gjorda 1950-52, men det tar vi senare när vi kommit så långt :-D

Men vad bra! Då fick jag förära er med lite onödigt vetande den sista dagen på detta år.
Och vi får hoppas att 2013 blir minst lika Barndoor-rikt som 2012 blev.
Gott slut och ett riktigt GOTT NYTT ÅR till er alla!!
Intresseklubben undrar när den förstärkta varianten infördes, ca 52 eller nästan omgående ca 50?
Kan vara bra att veta för framtida messerschmittande...
Hejja BÄÄNGT!
S
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 18 … 30 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Barndoor 50an
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.