1

eftersom man svetsar om hjulspindlar till sänkspindlar och det verkar hålla ( ingen olycka än iaf) så borde väl bärarmarna gå värma och bocka lite så inte spindellederna bottnar vid sänkning? eller hade jag otur när jag tänkte nu ???

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

2

hjoggböle skrev:

eftersom man svetsar om hjulspindlar till sänkspindlar och det verkar hålla ( ingen olycka än iaf) så borde väl bärarmarna gå värma och bocka lite så inte spindellederna bottnar vid sänkning? eller hade jag otur när jag tänkte nu ???

Men om du bockar den yttre delen av bäraren för att motverka bottnade kulleder så höjer du ju i praktiken bussen vilket gör att du måste vrida bärarmen ännu mer för att få den lika låg som innan bockning.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

3

Peter S skrev:
hjoggböle skrev:

Men om du bockar den yttre delen av bäraren för att motverka bottnade kulleder så höjer du ju i praktiken bussen vilket gör att du måste vrida bärarmen ännu mer för att få den lika låg som innan bockning.

jo det är sant men den lilla höjningen är väl endå liten, vad jag undrar mest törs man värma & bocka utan risk att den smäller av ?

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

4

hjoggböle skrev:
Peter S skrev:
hjoggböle skrev:

jo det är sant men den lilla höjningen är väl endå liten, vad jag undrar mest törs man värma & bocka utan risk att den smäller av ?

hur långt är ett snöre?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

Några har ju bockat om styrstagen på spindlarna i us men inget jag skulle köra med men det håller ju tydligen Default/hmm

Du vet ju hur skört gjutjärn blir när man svetsar ihop det med annat matrial men man kan få det att hålla om man gör rätt men värma och böja om en del till fjädringen som håller bilen uppe......... Nej

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Johan W skrev:

Några har ju bockat om styrstagen på spindlarna i us men inget jag skulle köra med men det håller ju tydligen Default/hmm

Du vet ju hur skört gjutjärn blir när man svetsar ihop det med annat matrial men man kan få det att hålla om man gör rätt men värma och böja om en del till fjädringen som håller bilen uppe......... Nej

Spindlar och bärarmar är inte gjutna utan smidda. Går alldeles utmärkt att värma, svetsa och bocka. Kan dock inte säga hur pass man påverkar materialet i negativ mening. Vet att det finns en kille i USA som smalar bärarmar till typ 3 genom att kapa isär dem och svetsa ihop igen.

Visst kanske man minskar risken för bottnade kulleder genom att bocka, men man får en geometri på framvagnen som gör den stenhård att köra.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Ok gäller det dom nya man kan köpa med för dom ser verkligen ut som gjutjärn Default/hmm

8

Hur ser du att det är gjutet och hur ser smidda ut menar du?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9 Senaste redigerad av Johan W (2012-12-26 15:47:55)

Tyckte detta såg ut som en dålig gutning, men den är vel pressad på något sätt Default/hmm

Post's attachments

DSC_0002.jpg, 174.42 kb, 922 x 615
DSC_0002.jpg 174.42 kb, 177 downloads since 2012-12-26 

10

vad visar bilden.. en del billiga fram spindlar, kan vara gjutna , med en svarvad tapp.. men bärarmar brukar vara smidda.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Ja det är en billig droppspindel ICQ/ad

Men jag kör inte så fort, så det blir nog bra endå ICQ/ae

Post's attachments

DSC00589.jpg, 290.04 kb, 1296 x 972
DSC00589.jpg 290.04 kb, 199 downloads since 2012-12-26 

12 Senaste redigerad av Demian (2012-12-26 17:07:15)

Är inte både spindlar och bärarmar gjutna, fast i gjutgods, inte gjutjärn. Jag tror inte de är smidda.  Gjutgods är det inga problem att svetsa i.

13

Original är både bärarmar och spindlar smidda och det är förmodligen någon stållegering. Jag känner inte till en enda droppad spindel som är smidd utan de är gjutna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Hur ser/vet du att spindlar och bärarmar är smidda då?

Jag ser ingen skillnad, men en gammal hotrodder räv menade att det var gjutgods. Han brukar ha koll på läget.

15

det går att svetsa, en kompis (hotvw här på forumet) gjorde materialanalys och kom fram till att det är fullt svetsbart, han har byggt två uppsättningar avsmalnade bärarmar till typ 1 samt svetsat om stötdämparinfästningarna på mina bussar. Man kan även inspireras av de amerikanska offroadåkarna som ofta bygger om, förlänger och förstärker bärarmar.