1

säker på nätet och får vansinnigt mycke träffar på högavis med olika forum, och lika många personer säger att det är the shiet.!¨
Dock verkar länken som folk hänvisar till www.por15.se vara våldsamt död.

någon som har någon koll på om de överhuvudtaget går att köpa i SWE längre och kanske änny hellre någon som kan hänvisa till en återförsöljare eller kanske rent av en spann i garaget?

2

Det var en kille i Sollentuna som va återförsäljare men han har lagt ner det där.Jag ska pröva med ebay uk

3 Senaste redigerad av dblmc (2012-12-09 21:57:56)

Här har jag köpt mitt : http://www.hoeseler-por15.com/
16€ i frakt gick det på sist och det tog ca en vecka att få hem.

Ghia 70, Typ1 64

4

Det går att ordna, jag har beställt från Mobitive ab de kan Svenska och är väldigt hjälpsamma.
Mail adress till firman: [email protected]

Fungerat utmärkt för mig.

//micke

If it sounds good it is good!

5

Jag har prövat o beställa från dom .Dom vill inte skicka till Sverige.Dom säger att eu reglerna gör det svårt att skicka kemikalier

6

Jag köpte POR-15 från en säljare på www.ebay.de.

7

Något OT, men inte helt. Har någon jämfört Por-15 med Hammerite "paint over rust".
Finns i svart och vitt, målarfärg och spray och rosten kommer inte tillbaka.

My 0.02

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Vad gäller mobitive så kan de leverera till Sverige ICQ/ab

//micke

9

Ok.Jag gjorde en beställning i våras på mobitive om det är den firman som ligger i Helsingfors.Beställde över nätet och gjorde betalning över nätet.Sen fick jag ett mail  att dom inte fick skicka till Sverige.Blev att dom fick göra en överföring tillbaks med pengarna.Är kanskeskillnad o skicka till Åland?

10

Detta gällde tidigare...
mailade med Thomas och fick svar för ett par veckor sen där han påpekade att handla från Sverige går bra...

//micke

11

Ok det låter bra.

12 Senaste redigerad av Alex82 (2012-12-10 15:11:48)

Hammerites grejer ger jag inte mycke för. Siliconbaserat skit. Ska man nån gån måla över de igen så ska allt bort. Dessutom blir ytan äcklig o de känns allmänt fattigt. De kam man måla staket o skit med men jag kommer aldrig anv de till något som ska va fint igen

Annars får de bli 2 k grund och body

13

epoxi grund e bra.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

scitter skrev:

Hammerites grejer ger jag inte mycke för. Siliconbaserat skit. Ska man nån gån måla över de igen så ska allt bort. Dessutom blir ytan äcklig o de känns allmänt fattigt. De kam man måla staket o skit med men jag kommer aldrig anv de till något som ska va fint igen

Du har helt rätt, tänkte inte på att Hammerite är ju silikonbaserat vilket por-15 säkert inte är.
Och därmed svarar du på min ursprungliga fråga, vad är skillnad hammerite/por15

Har aldrig riktigt förstått vad händer med rosten som man målar över, blir den "kvävd" så den inte
kan utvecklas vidare? blir den neutraliserad så till den milda grad?

eller har jag lyckats missa någon vital information nu?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15

luftgekühlt skrev:
scitter skrev:

Du har helt rätt, tänkte inte på att Hammerite är ju silikonbaserat vilket por-15 säkert inte är.
Och därmed svarar du på min ursprungliga fråga, vad är skillnad hammerite/por15

Har aldrig riktigt förstått vad händer med rosten som man målar över, blir den "kvävd" så den inte
kan utvecklas vidare? blir den neutraliserad så till den milda grad?

eller har jag lyckats missa någon vital information nu?

Du bör använda Metalprep för att det ska funka som det är tänkt.

METAL-READYTM provides the best adhesion for POR-15® on any metal surface, including aluminum and shiny polished metal surfaces. Our simple process gently etches metal, creating an ideal anchor pattern for coatings such as POR-15®, while simultaneously leaving a zinc phosphate coating to insure chemical bonding of paint and steel. Avoid other preps that may leave harmful residues which prevent proper adhesion. After thoroughly degreasing your work piece, apply environmentally safe METAL-READYTM to both neutralize any rust and etch any clean bare metal. This will allow better adhesion of POR-15® or any other paint. METAL-READYTM is not caustic, corrosive, toxic or flammable.

Beställde deras "POR-15 Super Starter Kit" innan jag bestämde mig.

/L

Ghia 70, Typ1 64

16

Finns på Ebay etc.

Det som alla vet är ju att Por-15 är BRA grejer, så man behöver ju inte beställe deras mini-starter kit bara för att testa ICQ/ad

Har man Por-15 hemma så är alla kvällar i garaget räddade!

Själv kör jag en rostomvandlare från Orbit.. finns inte att få tag i längre. Jävligt bra, när man tagigt bort den värsta rosten och sen penslar på det här. Stoppar och kapslar in rosten så är det bara att måla över!  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

17

Jag beställde från hoeseler i Tyskland .Tog 5 dagar .Kollade med mobitive i Finland man vill  ju handla så lokalt som möjligt.Men det skilde sig  så mycket i Pris så det blev hoeseler i Tyskland.Mobitive tog 35 euro i frakt och hoeselet tog 22 euro.Det skilde sig även i pris till hoeselers fördel på färgen

18

Hasse, hur mycket beställde du? Kanske kan ordna billigare frakter via Åland.. Finns fler intresserade så kollar jag upp möjligheten.

hasse skrev:

Jag beställde från hoeseler i Tyskland .Tog 5 dagar .Kollade med mobitive i Finland man vill  ju handla så lokalt som möjligt.Men det skilde sig  så mycket i Pris så det blev hoeseler i Tyskland.Mobitive tog 35 euro i frakt och hoeselet tog 22 euro.Det skilde sig även i pris till hoeselers fördel på färgen

//micke

19

Jag o stoffe här på boxerville beställde totalt 2 l färg 3.7l metalready  o 3.7l marinclean

20

Jag är intresserad, behöver deras tankfix för att täta, så säg bara till...

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

21

Det är ju inget som helst problem att beställa hem POR15 från Ebay USA heller..fick precis hem en quarts burk dvs ungefär 9.5 dl ..gick på 420:- med frakt.. ICQ/ae

S

22

Ni som använt det förut, hur mycket kan tänkas gå åt om man tänkt måla plattan, framvagn med detaljer och lite sånt??
Vilken utav dom rekomenderas till platta och framvagn? Är det "chassiscote" som gäller då eller "blackcote"?

23

Du ska använda POR15 som rostskydd på plattan eller de delar du rostskyddar. Vill du sen höja finishen på detaljer ett snäpp så målar du ytorna med tex semigloss och då får du en yta som påminner om orginal målade chassiedelar.

//micke

24

Beetle66 skrev:

Du ska använda POR15 som rostskydd på plattan eller de delar du rostskyddar. Vill du sen höja finishen på detaljer ett snäpp så målar du ytorna med tex semigloss och då får du en yta som påminner om orginal målade chassiedelar.

Hmm, är det alltså "Rust Preventive Paint" jag ska ha till plattan?

"Chassiscote" och "Blackcote" är även det POR-15.

25

Du kan använda vilket som, skillnade ligger i det att  chassiecoat tål uv dvs så allt som exponeras för soljus.

//micke