1

Min buss från 88 med 19wasser läcker där oljepåfyllningen ansluter till motorn. Hur lossar man inre muttern med motorn kvar i bilen?

Har inte lyckats hitta något sätt att både få dit nyckel eller hylsa och sedan skruva. Trångt. Nån som försökt? Ljuddämparen är borta med det

hjälper inte så mycket.

Misstänker att besiktingen kommer att klaga på oljeläckage -motor, om jag inte lyckas byta packningen.

Typ 3 Blå Variant 1600 - 68, Typ 1 -61, Grön, Typ 1 -75 Cab Brun,  Typ 2 T3 -81 Blå SCA-camping

2

Kanske ett nödtips, men om du tömmer på tillräckligt med olja så att nivån hamnar under lägsta punkt på infästningen och rengör runt rörinfästningen så kan du gucka på "packning på tub" och i alla fall klara besiktningen utan att behöva oroa dig för hur du tar bort röret (bortsett från det att pinnskruven kanske går av när du försöker lossa muttern...).

3

Ja, just det. Kan vara värt ett försök. Annars ser det ut som ett lyftaurjobb ICQ/an
Och det får bli en annan gång, när jag har något spännande att sätta i (5cyl), eller Subaru

Typ 3 Blå Variant 1600 - 68, Typ 1 -61, Grön, Typ 1 -75 Cab Brun,  Typ 2 T3 -81 Blå SCA-camping

4

Kom på en till grej: kan man inte få dit en böjd startmotornyckel som t.ex. finns på Biltema?

5

Tömde motorn på olja, packningsgucka i anslutningen, i med ny olja. MEN läckage ändå.
Jo, rostporer i själva röret.
Får prova att modda en nyckel å se om det funkar. Eller torka före besiktningen å hoppas att besiktaren inte får en droppe i pannan. ICQ/ae

6

Att rören är rostiga är väldigt vanligt så du är inte ensam om problemet ICQ/ab

7

Mer gucka! Gucka på runt och i porerna (efter att ha torkat rent) som nästa steg skulle jag göra.

8

En bit gummiduk och en slangklämma är väldigt effektivt knep att täta porläckor på vattenrör.
skruva upp slangklämman helt så den delar på sig så kan du få på den även om du inte kan trä den på röret.
Gummiduken över hålet och se till att klämman trycker på rätt ställe så blir det tätt.

Har iof ingen aning om hur ditt påfyllningsrör ser ut men det kanske funkar!

Bubbla -62

9

Tack för tipsen.
Vulktejp blev min lösning för nu.  ICQ/an  Framtiden får visa hur länge det håller.

10

Besiktat med två ettor, oljeläckage motor och läckage avgassystem.
Vulktejpen håller inte tätt ICQ/ac

På vägen från besiktningen efter ca 1km försvann 1,5 dm av avgassystemet. Ojdå.
Då kan man ju tåla en etta på läckage avgas.

11 Senaste redigerad av Hasse T3 (2012-12-16 17:55:48)

Det kanske är dags att fundera på att köpa ett annat oljepåfyllningsrör ICQ/ab

Om du hittar ett nytt har du en jävla tur det finns nya till diesel men inte till benzin motorerna.

12

Vulktejp är inte så bra, till just detta. Droppar lite för mycket.

Ja det får bli ett nytt påfyllningsrör och startmotornyckel att skuva med.