1

Skruvarna (bamse krysspår) sitter fast som bara den och jag får inte loss fönsterpartiet (=fönsterramen). Förar- och passagerarsidan

Bilen är hos lackeraren och det vore guld att plocka fönsterpartiet helt så dörren + fönsterramen kunde blästras/lackas ordentligt.

Har sprutat tonvis med rostlösningsmedel på skruvarna både från dörrsidan (skallen) och insidan (gängorna).

Har tagit i med bamse-kryssmejsel, hamrat på skruven med mejseln i. Det rör sig inte en millimeter.

Kan tänka mig att med skak-hydrauliskt verktyg skulle det gå, men har dessvärre inte tillgång till en sådan.

Vad säger experterna? Tips?

(Bild tagen från nätet fast jag kommer att bli lika glad om jag får loss ramen)

Post's attachments

821980.jpg, 576.18 kb, 1600 x 1200
821980.jpg 576.18 kb, 192 downloads since 2012-12-15 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Prova med en slagskruvmejsel, det brukar funka.
Annars går det att borra ut och lossa gängan i ramen vid ett senare tillfälle.

Glöm inte att lossa dom två M6 muttrar som sitter ner i dörren oxå ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Som sagt prova med slag mejsel. Eller om du vet nån firma med induktionsvärmare.
Annars skulle jag lagt dit en m8 mutter och svetsats fast den på skallen genom muttern. Sen dragit ur den med em nyckel. Bätre en att borra ur den.

/ Martin
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59

4

Tack för båda tips med slagskruvmejsel.

Ser att det kostar bara 129 kr på Feltema, vet att för vissa är som att svära i kyrkan att köpa där.

Vet någon som Feltemas håller någorlunda? behöver egentligen bara ta ut dessa skruvar.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

5

har haft en från biltema i ca 20 år, den funkar fortfarande

6

Dom säger att det är något fel på Feltemas verktyg är oftast dom som tillbringar mer tid med att putsa dom än att använda dom.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

7

Perfekt, tack för feedbacken. Då får Biltema 129 riksdaler av mig i morgon.

Återkommer med en uppdatering angående de rostiga skruvarna.

8

Kan också intyga att Feltemas slagmejsel är kanon. Haft en i över 20 här med och den håller ännu. Köpte en till nyligen till hemmagaraget så man inte behöver ha den i "fel garage" varje gång man behöver den... ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

9

Har spräckt hylsor, vridit av bits & förlängare, deras spärrskaft faller i bitar.... Mm

MEN med tio års garanti & alltid nya grejer så fort man visar de trasiga, är de klockrent!
Dock är ja inne på min tredje låda ! så de enda negativa är att garantin täcker tydligen
inte alla borttappade delar ICQ/ag

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

10

Någonting jag har gjort några gånger är att ta chucken från slagmejseln och sätta den på ett spärrhandtag, värm skruven och sedan brukar det bara vara att skruva ut den med ett lätt tryck på handtaget. Ibland så kan det hjälpa om kör både fram och tillbaka lite lätt för att få den att lossna.

1966 Splittpickup "VWerner"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=192

Medlem i Halmstad Luftkühlers

11

Med Biltemas slagmejsel i högsta hugg måste jag ha skrämt vettet ur rosten för avmonteringen gick som en dans på TROSOR!

De skruvarna på inre kanten (13mm) var lite knepiga då de sitter några cm innanför och hålen i plåten var inte rakt ovanför skallen så det var lite pilligt, de trilskades lite men till slut gick det vägen. De två skruvarna såm håller ramen från undersidan ungefär i mitten på dörren var så rostiga så de gick sönder. Men summa sumarum operationen lyckades och patienten överlevde.

Tack för alla råd och tips.

12 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-12-18 23:15:22)

Med Biltemas slagmejsel i högsta hugg måste jag ha skrämt vettet ur rosten för avmonteringen gick som en dans på TROSOR!

De skruvarna på inre kanten (13mm) var lite knepiga då de sitter några cm innanför och hålen i plåten var inte rakt ovanför skallen så det var lite pilligt, de trilskades lite men till slut gick det vägen. De två skruvarna som håller ramen från undersidan ungefär i mitten på dörren var så rostiga så de gick sönder. Men summa sumarum operationen lyckades och patienten överlevde.

Renovering står på tur. Tack för alla råd och tips.

Post's attachments

IMG_4183.JPG, 152.69 kb, 648 x 486
IMG_4183.JPG 152.69 kb, 197 downloads since 2012-12-18 

IMG_4186.JPG, 143.49 kb, 648 x 486
IMG_4186.JPG 143.49 kb, 168 downloads since 2012-12-18 

13

Dessutom. Var köper man lämpligast alla gummilister som hör fönstren till? Jag behöver 4 kompletta set (2 högerdörrar, 2 vänsterdörrar).

Nu när jag vet vad som ska till ska jag renovera fönsterramarna till 67:an split också! jajamensan!!

14

Jag köpte mina hos wolfsburg west och jag är nöjd.
Wcm har väldigt bra grejor men har aldrig handlat där själv.

Ät gul snö, det kan vara öl.