Hvilken typ fläkt har du i motorn, og hva skal du bruke isteden?
Har hørt andre som ikke bruker deepsump fordi motoren går for kallt.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hvilken typ fläkt har du i motorn, og hva skal du bruke isteden?
Har hørt andre som ikke bruker deepsump fordi motoren går for kallt.
Jag har en så stor fläkt som går att få i utan att modifiera kåpan, tror den är från en 1500 motor. Denna fläkt är några mm bredare än en 1200 fläkt o har många blad. Har tänkt sätta i en 25 hk fläkt, får se om den räcker till för att kyla.
Så en gang en liste over hvor mange liter de forskjellige fläkter ga på max. Tror det var ungefär 350 l på 30 hk, 400 l på 34hk og 600-700 l på 1600 2-port (derfor ekstra luftinntag i motorluckan).
Jeg har nå 34 hk fläkt i min 30 hk, men har ikke sjekket oljetemperaturen. Men følte den var noe høy ved hardkjøring med originalfläkten. 34 hk fläkt har også fler blad enn 30 hk.
Edit: leste litt på theSamba, der hadde en målt 3 hk mer ved 4000 rpm med 16-bladers 30hk vifte enn med en 33 bladers vifte.
Tack för infon Kjell, tror jag också sett dom siffrorna nånstans, lite förvånande att det inte är större skillnad mellan 16 o 33 bladsfläkten.
Några hästar till med mindre fläkt säger man ju inte nej till
Det är ju inte säkert någonstans att det fläktar effektivare med fler blad.
Det är ingen svår gissning att fläktteknik är lika svårt som propellerteknik.
Intressant detta.
Bara plugga mera!
Här är jag säker på att jag inte är säker på nåt....
Inget gjort på min motor men Vintage speed iaf
Ikväll har jag gjort en del till ett Okrasa länkage som ska sitta på en trimmad 34 hästare (inte min tyvär)
hehe....kan det möjligen vara?.....
Ho ho ho jo de kan de
Kommer tillverkning på insuget från tiraderna i par snart??
Nej det tror jag inte, det var ju bara en sida (ännu iaf...) o inget länkage eller nåt, vet inte ens vem som tillverkat den kan vara den svensktillverkade Orkan men det är bara en gissning
jag har två likadana insug och har hört rykten här i stan att det var två fantaster på en mekanisk verkstad här i södertälje som lät gjuta upp tvåförgasarinsug och även gjorde länkage. Jag köpte sedemera firmans hämta fikabrödbil en röd 65-a av han som tog över firman och körde den i konken. Delarna för att gjuta plus övrigt hade gått på skroten vid konkursen. Har i dagsläget lokaliserat 5st insug.
Då har jag fått hem insuget jag ropade in på tradeta. Inte mycke klokare på vem tillverkaren är, kan det vara dom som kommer från Södertälje?? eller Orkan eller nån annan? Passar fint på en 34hk men går nog att mickla på en 30 hk också
Ett par bilder till
Det hamnade verkligen hos "rätt köpare" enligt mig !-)
Där är också ett sånt jättehål till utjämningsslangen mellan insugen, verkar som de flesta enkelport har ganska stor slang/rör?
Om man jämför med många dubbelportsinsug där det ofta bara är en liten liten slang mellan.
Är det något som gör att man vill ha större slang på enkelport än dubbelport eller är det bara att det ska vara/ har alltid varit så?
Servus aus dem Österreisch!
Det har å göra med tomgången o lågfarten, det utjämnar pulserna, motorn går bättre med större utjämningsrör. Okrasa hade 11mm o Porsches var större. På projektmotorn födubblade jag arean på röret o jag tyckte den gick bättre då så den har betydelse iaf på enkelport.
Hmm kanske kan va nåt, ser fina ut o passar bra ihop med min kamaxel enl Johannes, frigången mot kolvarna kan dock vara ett litet problem...
http://www.bustoration.com/New-Product- … _1983.html
Hittade en bild
Har en känsla av att du redan bestämt dig...?
Ser gulligt ut och vad är 350$ nu när dollarn står under 6:50 ?!
Hittade förresten en bild ifrån vw-seminariet 2004... (Vill ju inte hänga ut någon så bild är maskerad, men ni förstår vem det är...-)
Jo det blir nog sådana 1,25 så småningom.....fanns inte i lager nu stog det på hemsidan, så det blir väl till nästa säsong, kanske finns mer feedback på dom då också..... Topparna måste nog av för att mäta om det finns plats för ventilerna o även lite hårdare fjädrar. Okrasafjädrarna jag har nu är redan uppshimsade 2 mm så det finns nog risk att dom bottnar
Hej Bengt
Det är Ray Schubert som tar fram dom där. Lär träffa honom på Hessich eller bug in då han meckar åt Russel Richie. Såg honom på Irwindale i höstas då han visade vipporna för mig. Han har även tagit fram en ny kompressor typ pepco men den är också slutsåld. Du får väl prova bonnvarianten kapa och svetsa.
Mer kul grejer 82mm vev för 356, går nog att få i ett 30hk vevhus med lite jobb.....vev, stakar, svänghjul o lite smådelar ca 40 papp http://willhoit-auto-restoration.mybigc … ngine-kit/
Nä nu får det vara slut på babblet för en stund å göra lite praktisk nytta istället
Har ju skrivit tidigare om att min oljetemp är lite för låg...tvärt emot vad dom flesta andra har problem med.....
I och med att motorn sitter i en cabb och cabbarna är kända för att gå varmare än dom vanliga så satte jag i en så stor fläkt möjligt som går in i fläktkåpan utan modifiering, den är på 28 blad och 32mm bred. Men vad finns att välja på då?Lagret inventerades o här är en presentation av vad jag hittade
Överst är en vad många brukar kalla "25 hästars" fläkt men denna satt även på många 30 hästare också, 30mm bred, 16 blad.
Nästa är 30mm bred men har 28 blad
Näst underst 32mm bred, 28 blad
Underst 37mm bred, 28 blad, det är väl den som sitter på doghouse motorerna?
Dom två 30mm fläktarna har hål i gaveln mot kåpan mens dom två större inte har det har läst på nätet att dom här hålen är till för att kyla generatorn... någon som vet om det är sant?? och i så fall behöver inte dom nyare generatorerna kylning? eller är det något som Günter o grabbarna kom på att man inte behövde ha??
Nåväl jag ska ju ha en 25"hästars" å då hittade jag olika där också, hålen i gaveln skiljer. Den med stora hål är från en -60 industriare med tomt generatorhus och den med små hålen från en vanlig generator, jag tänkte använda den med små hål, borde vara minst motstånd att driva den och även tystare.
Nästa steg är att justera in fläkthjulet, Günter i Wolfburg föreskriver att det sak vara 1,5-1,8mm (måttet längst ner) mellan generatorplåten och fläkten. Jag brukar försöka få ut fläkten så långt mot framsidan (bilens riktning) som möjligt för att på så sätt minska förbiblåsningen (rundgång...) av luften, hur gör ni??
Detta var mycket intressant. JAg tänkte på detta när jag byggde om min fläkt för några veckor sedan. Lägger upp lite bilder på det när jag kommer hem senare.
De nyare generatorplåtarna har luftkanal för kylning av generator.
Sidor Föregående 1 … 12 13 14 15 16 … 19 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 10 hk till...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.