Det går såklart alldeles utmärkt. antar att det som skiljer är om man bara vill åka lågt eller om man är ute efter pärfårmans. om man som du planerar att åka på smala däck fram så antar ja att du inte är ute efter väghållningen så då kan du ju lika gärna köra med justerbara såklart. mindre jobb för dig att bara montera färdiga än att bygga egna såklart.
Sänker man mycket så får man liten, ingen eller i värsta fall negativ caster, det är bara två grader original. Det finns offsetbussningar hos Top line som motverkar detta en aning. Krängaren är rätt mjuk och är inga problem att bocka om så att vinklarna stämmer. Jag gick en annan väg och har byggt om övre infästningen för ökad caster och smalare spårvidd det kräver kortade bärarmar och styrstag. Jag har 4 cm markfrigång med 100% körbarhet.
Ali G
28 2012-12-12 15:03:11 Senaste redigerad av Guleböj (2012-12-12 15:07:11)
Ett alternativ är att strunta i att åka static o köra på bags ist 
Å andra sidan är bags for groceries.. 
guleböj in da house:
Ett alternativ är att strunta i att åka static o köra på bags ist
Klart fränt med bags men känns som overkill på en primad, strippad busbil med 3" fram och gatslicks bak....
DP says: NO AIR....
När jag sänkte en 1303s.
Då skar jag loss nedre tallriken för fjädern och flyttade ner den ett X antal mm.
Och svetsade dit den igen.
Blev hur bra som helst 
31 2012-12-12 16:52:22 Senaste redigerad av riseabove (2012-12-12 17:08:50)
När jag sänkte en 1303s.
Då skar jag loss nedre tallriken för fjädern och flyttade ner den ett X antal mm.
Och svetsade dit den igen.
Blev hur bra som helst
Ett alternativ är att strunta i att åka static o köra på bags ist
Å andra sidan är bags for groceries..
Guleböj tja det handlar ju om stil inte pörfårmansch med bags. så för min egen del går det bort. har dessutom inte sett några färdiga fjäderben med bags för 1303 eller 1302 för den delen heller så det kommer troligtvis bli rätt mycket mer kostsamt än folk är villiga att lägga på sina folkvagnar normalt sätt. jag har märkt att människan är en gruvligt snål varelse 
Håkanssson det funkar ju oxå utmärkt. man förkortar ju fjädringsvägen precis som man kör med sänkfjädrar eller justerbara fjäderbenen med originalfjädrar det gör man iofs även med den lösning vi använder oxå men man kan fininställa det på ett annat sätt.
det JAG gillar med den lösning jag och oboymannen pysslar med är just finjusteringen som man uppnår med gängan samt möjlighet att fritt välja hårdhet och längd på fjäder då den använder 2.25" fjädrar vilka finns i alla möjliga hårdheter och längder.
vi använder gas-sportdämpare ämnade för golf 1 vilket ytterligare gör bilen lite styvare. allt handlar ju om hur man kör bilen eller tänker sig att köra bilen.
De flesta som håller på med volkswagen gör ju det för en LOOK eller en stil om ni så vill. för min egen del blev det mest folkvagn eller 1303 rättare sagt av en slump och jag bygger för att optimera denna modell av bil för MIN körstil vilken minst sagt kan kallas hårdhänt osv.
Att köra breda däck fram är inget som sitter på min bil för att det SER tufft ut. jag vill kunna köra FORT in och ut ur kurvor på ett sätt där smalare däck faktiskt inte orkar hålla greppet, och JA jag har testat detta både en och annan gång o kört av vägen ett antal gånger pga bristande grepp i framvagnen.... att 1303 skulle vara överstyrd som de flesta påstår är något jag märkt av inte stämmer när man verkligen börjar pressa designen den är snarare kraftigt understyrd .
men nog om detta. tycker det är roligt att folk väljer olika vägar att nå sina mål . det är ju det hela bilhobbyn handlar om.
och ja jag har tänkt på castern och mina topplagringar med uniballs så är detta justerbart 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Jag har haft en ide på hur man borde kunna sänka framvagnen.
Däremot så har jag inte hört någon testa. Det finns kanske en anledning till det.
Hur som hellst, vad händer om man kapar av fjäderbenet 5 cm i ovankant, trycker i en 5 cm kortare dämpare och kapar fjädern ett varv eller två.
Enligt min ide borde detta sänka framvagnen 5 cm utan att behöva kapa och svetsa mitt i benet.
Men som sagt, finns det en naledning till att jag inte hört talas om detta tidigare?
Jag har haft en ide på hur man borde kunna sänka framvagnen.
Däremot så har jag inte hört någon testa. Det finns kanske en anledning till det.Hur som hellst, vad händer om man kapar av fjäderbenet 5 cm i ovankant, trycker i en 5 cm kortare dämpare och kapar fjädern ett varv eller två.
Enligt min ide borde detta sänka framvagnen 5 cm utan att behöva kapa och svetsa mitt i benet.Men som sagt, finns det en naledning till att jag inte hört talas om detta tidigare?
Isåfall försvinner ju gängorna till locket som håller fast dämparen? 
Och den övre delen med gängor är större i diameter och tar du bort den får du inte ner nån dämpare.
Det fanns som sagt en anledning till att jag inte hört talas om det med andra ord 
japp så är det 
En annan tanke (nu har jag inte mätt upp det så såga mig inte om det är helt uppåt väggarna) är att man sågar bort övre delen av övre fjäder/stödämparfästet och köper ekonomiplåt och höjer det så mycket det går innan det tar i huven och sen svetsar ihop det hela, borde gå att lyfta ca 10cm eller kanske lite till, skulle det funka????
DP says: I teorin.....
För mig känns det som att gå över ån efter vatten. På din bil passar ben från Golf1 mot spindeln och de är ca 5 cm kortare. I övre delen får man nog koka ihop något eget vill jag minnas.
Ali G
Håller med svwerker i detta fallet. men rent teoretiskt så borde det funka men då får en försvagning i fästet om man inte gör massa extra förstärkningar. att kapa fjäderbenet är ju en ganska mycke säkrare och enklare väg att gå.
Svwerker in da house:
För mig känns det som att gå över ån efter vatten.
oboymannen in da house:
men rent teoretiskt så borde det funka men då får en försvagning i fästet om man inte gör massa extra förstärkningar
Så jag är inte helt ute & cyklar med det då, jag har nämligen ena sida genomrostad där och då slog det mig om jag ändå ska fixa det kan man lika bra köpa både H & V sida fjäderbensfäste plåten (215.- /st) och tänka till lite när man kapar bort det gamla och bränner dit det nya och på så sätt få några cm extra sen blir det nog justerbara "köpe" fjäderben...
![]()
oboymannen in da house:
att kapa fjäderbenet är ju en ganska mycke säkrare och enklare väg att gå
Vill nog påstå att köpa färdiga fjäderben är enklare och jag tror nog även säkrare...
DP says: Hoppas trådskaparen inte är för ledsen att jag tagit tråden åt ett annat håll....
Tänk på att om du ska flytta upp så ska det oxå in och då skulle jag inte tveka att även smalna av spårvidden.
Ali G
Svwerker in da house:
då skulle jag inte tveka att även smalna av spårvidden.
Men för att göra det måste man inte även korta dom undre bärarmarna också? eller? annars om man flyttar in dom övre fästpunkterna får man väl bara negativ camber? eller?

DP says: Med dom här finns det gott om plats....
Ja det stämmer, och styrstagen. Kränghämmaren går bra att bocka om, den är förvånansvärt mjuk.
Passa på att öka på caster oxå för den är bara 2 grader original.
Det gör ju inget att få mer plats för man vet aldrig vilka fälgar framtiden har i sitt hjulhus.
Ali G
Svwerker in da house:
då skulle jag inte tveka att även smalna av spårvidden.Men för att göra det måste man inte även korta dom undre bärarmarna också? eller? annars om man flyttar in dom övre fästpunkterna får man väl bara negativ camber? eller?
DP says: Med dom här finns det gott om plats....
Ge mig fälgarna!
