Någon som provat att svarva av fasning på vevaxeln så att man kan passa ihop en äldre vev med ett nyare svänghjul?
Tycker det borde gå........ 
1 2012-06-17 21:20:04 Senaste redigerad av Bear (2012-06-17 21:20:17)
Någon som provat att svarva av fasning på vevaxeln så att man kan passa ihop en äldre vev med ett nyare svänghjul?
Njaa...Varför använder du inte en nyare vev istället?
Ja varför ska man uppfinna hjulet? 
Ali G
Bear skrev:Någon som provat att svarva av fasning på vevaxeln så att man kan passa ihop en äldre vev med ett nyare svänghjul?
Tycker det borde gå........Njaa...Varför använder du inte en nyare vev istället?
Har en vev av äldre modell som ser bra ut och vill inte "kasta ut" mer pengar på motorbygget just nu. 
Ja varför ska man uppfinna hjulet?
Därför man kan 
Sen är det ju alltid kul med lite egna lösningar 
Nu behöver du ju inte kasta ut speciellt mycket pengar på en reko originalvev. Jag har för ett par hundralappar men frakten blir ju dyrare än veven. Du kan ju kolla med Landelius i Södertälje, minns jag inte fel tar han 250kr för en vev.
Sen är det ju alltid kul med lite egna lösningar
Ja om det blir bra. Det är ju rätt noga att man inte får kast på prylarna och att toleranserna blir rätt. Det är ju inte "bara att svarva lite".
Ali G
Jag har satt dit ett nyare 12volts 200mm svänghjul på min 64mm 1200:a vev, genom att svarva ur lite i svänghjulet - ytan fram till O-ringen.
Svarvade du upp till 55mm fram till oringens början eller slut?
Ska göra likadan operation imorrn för att få 12V hjul på en industrimotor.
//Stefan
Svarvade du upp till 55mm fram till oringens början eller slut?
Ska göra likadan operation imorrn för att få 12V hjul på en industrimotor.
//Stefan
Lämnade in till en mekanisk verkstad och de svarvade av hela den lilla upphöjningen så nu bottnar veven ordentligt i svänghjulet.