Tänkte bara kolla om jag har rätt
på min 71.a så finns det fjädrar för att sänka dom så kan man väl bara kapa dom eller köpa sänknings fjädrar? eller är jag helt ute och cycklar?
Det är framvagnen jag pratar om 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 68-75 » Sänkning fram utan 71.a
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tänkte bara kolla om jag har rätt
på min 71.a så finns det fjädrar för att sänka dom så kan man väl bara kapa dom eller köpa sänknings fjädrar? eller är jag helt ute och cycklar?
Det är framvagnen jag pratar om 
Har du fjädrar på din 71:a?
Har du fjädrar på din 71:a?

Japp, ska det inte vara så?
Jag var hyfsat osäker på att det skulle vara så tills jag hittade den här länken
Enbart kapa fjädrarna är en dålig idé, genomslagsgummit kommer ligga emot och du kommer inte kunna köra över ett barr utan att det känns som man slår i en trottoar. Istället ska du korta fjäderbenen eller köpa färdiga ställbara. Går att sänka ca 10cm och fortfarande ha en bil som går att köra. http://www.classicvw.se/fjaderben-juste … cts_id/457
Okej niklasg då vet jag
tackar
Jag bygger om orginalben till coilovers om det kan tänkas vara intressant för dig. då kan du droppa den i marken om du vill. kolla min projekttråd så ser du hur de blir. /Emanuel
Annars gör man det själv: http://www.vwmaffian.org/tips_n_trix/mcpherson/
Detta funkar på 1302/03 71-73.
jo men med stefans version utan coilovergänga så kan du aldrig sänka så lågt och inte bestämma hårdhet på fjäder i samma utsräckning. att bygga egna coilovers är ju inte direkt någon hemlighet heller. i min projekttråd visar jag precis hur de går till. men stefans version fungerar såklart alldeles utmärkt den också om man nöjer sig med den sänkningen.
Tackar för alla svar
Jag hör av mig till dig Oboymannen när jag får lite pengar i bil kassan 
Du är välkommen 
Jag sänker 10 cm med den varianten och det är inga problem med fjädern då man använder original. Justebar blir den inte men det behövs inte om man gör rätt från början. 
Det har fungerat bra på alla bilar jag gjort det på sedan 80-talet. Att Stefan skriver att det bara går att sänka 5 cm beror på att han inte lyssnade ordentligt när jag beskrev tillvägagångssättet för honom. 
En annan nackdel med att använda orginalfjädrar är ju att de är ganska breda vilket lämnar lite utrymme åt bredare fälgar 
Man måste ju kunna kränga på 7" fälgar iaf! 
Om man har den fetishen så får man mer problem än fjädrarna, speciellt när man ska åka lågt.
Med en sänkning på 10 cm så får man stora problem med att däcken tar i skärmarna även med originalfälgar så då får man ta till lite andra metoder än smalare fjädrar.
Det beror väl på vad man har för et på fälgen och om man har stretch på däcken. jag har 215 fram på mina 7,5" fälgar. de går om man bara rullar skärmen. och mycke mer än den sänkning jag kör bör man inte göra för bärarmarna vrider sönder bussningarna pga krängningshämmaren. jag har flippat min krängningshämmare och då vrider den inte bärarmen. sänker man mer än så blir de bara onödiga problem. men som ja sagt tidigare så gör man ju som man vill men jag som många andra vill ju kunna ha lite bredare fälgar o däck fram och då är det ju som sagt kört med orginal fjäder. alla föredrar vi olika swerker och på de bilar jag byggt coilisar så har de fungerat alldeles utmärkt även om ja inte byggt dem sen 80 talet.
Ja man får ju se till att ha maximal camber-vinkel också, det hjälper ganska mycket 
Om man har den fetishen så får man mer problem än fjädrarna, speciellt när man ska åka lågt.
Med en sänkning på 10 cm så får man stora problem med att däcken tar i skärmarna även med originalfälgar så då får man ta till lite andra metoder än smalare fjädrar.
haha, aah antar det, räcker igentligen med att man har go stretch o schysst fitment 
Hm detta fungerar ju uppenbarligen? 
+1 <3
![]()
Hm detta fungerar ju uppenbarligen?
Jag kan garantera att detta inte fungerar om du ska ha något som kan kallas för fjädring och INTE vill att det ska ta i.
Min bil är nog sänkt runt 13-14 cm och jag har inga problem att några bussningar vrids sönder. Jag bockade om krängaren så fungerar det.
Ett annat problem brukar vara att den utstickande delen av kulbulten tar i fäljen när man svänger så det måste oxå åtgärdas.
Jag har oxå byggt justerbara ben* men det var för att få plats inåt inte utåt. Jag ville ha det så körbart som möjligt och ville ha klassiska fäljar och inte några discohjul så då finsn inte så många valmöjligheter.
* Det är coilover när det är McPherson. 
ok garatena kan du inte för min är minst lika låg och jag har gott om fjädring o den tar inte i!?
Jag kör på 140punds fjädrar och de är näst intill för mjuka för min smak. körde 60 mil i somras utan att tycka att det var jobbigt på något sätt.
Vill man köra fort i kurvorna så vill man ju ändå inte ha för mjukt.
Jag tror alla som kör/ vill köra lågt redan har insett att det blir hårt. Det handlar ju inte om att man MÅSTE ha den ena eller den andra varianten.
Det handlar om att alternativ finns beroende på vad man är ute efter.
Följdfråga på detta......
Ok men om man köper justerbara fjäderben, kortare stötdämpare och en uppsättning fräsha fjädrar (som man i värsta fall kan ta ett varv på) från Dalhems, Classic VW eller annan webnasare,
1 hur lågt kan man gå då??
2 är det kostnadsefektivt i jämförelse med om man skulle låta någon av dom som "byggt eget" snida till ett set??
3 vad säger Bilprovning om köpebitar versus "eget byggt"??
4 är det lättare att justera upp inför Besiktning med köpebitar eller "eget byggt"??
5 krängningshämmaren borde man väl kunna låta ligga kvar i garaget om man bara ska åka "rakt fram kortare sträckor" och på så sätt lösa problemet med bussningarna och även spara vikt?
Undrar bara och hoppas på bra svar........
PS. Efter att ha läst allt ovan ska jag nog lägga till att jag har en 74'a 1303......
DP says: Planerar att åka 3" brett med 135-70-15" så det lär finnas utrymme under skärmarna....
krängningshämmaren jobbar dubbelt som bärarm i framvagnen på 1302 och 1303 så utan den blir det svårt att köra.....
att bilprovningen skulle ha något att säga till om handlar väl mest om de är ordentligt byggda grejor eller ej. kassa svetsar och oseriöst arbete gnälls nog mer på än själva ombyggnationen.
fininställning på de med gängor på går ju att få på ett annat sätt än de justerbara fjäderben med fasta lägen.
riseabove in da house:
krängningshämmaren jobbar dubbelt som bärarm i framvagnen på 1302 och 1303
Där ser man, detta är den första "Fat Chick" som jag skruvat på, om man inte frågar, lär man sig inte. Vill man gå lågt så bör man väl även byta krängningshämmaren till en för sänkt front eller är det onödigt om det bara går att "vända" den?
Har åkt med coilovers på bilar tidigare och visst är det funkis att kunna ställa in mer exakt men dom med fasta lägen har väl typ hög-mellan-låg lägen och om man åker låg 99% och hög till Bilprovning så borde dom ju vara funkis eller?
DP asks: Nåå vad säger ni andra 2 som har hyllat era versioner?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 68-75 » Sänkning fram utan 71.a
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.