Började idag på att försöka justera in sidodörrarna. Blev till att lossa b stolpen för att få till glipan perfekt på både förardörr o sidodörren. Tur att man ej helsvetsat. Nu till det som min lilla hjärna ej lyckades lösa. Springorna runt bägge sidodörrarna är ganska lika men främre sidodörren är för låg i framkant men om man förflyttar b stolpen så blir det bra upptill men då tar dörrarna i varandra nertill.
HJÄRNSLÄPP har jag nu drabbas av. Vem på detta forum kan detta bäst? Jag behöver råd/hjälp.
Massage av gångjärn??
Började idag på att försöka justera in sidodörrarna. Blev till att lossa b stolpen för att få till glipan perfekt på både förardörr o sidodörren. Tur att man ej helsvetsat. Nu till det som min lilla hjärna ej lyckades lösa. Springorna runt bägge sidodörrarna är ganska lika men främre sidodörren är för låg i framkant men om man förflyttar b stolpen så blir det bra upptill men då tar dörrarna i varandra nertill.
HJÄRNSLÄPP har jag nu drabbas av. Vem på detta forum kan detta bäst? Jag behöver råd/hjälp.
Du måste mäta kryssmåttet så att det stämmer. Mät från gångjärn till gångjärn snett över öppningen på samma ställe på gångjärnen. Har du inte samma mått så blir det som du beskriver. Har du exakt samma mått så är det något med dörrarna.
lappstockholmarn skrev:Började idag på att försöka justera in sidodörrarna. Blev till att lossa b stolpen för att få till glipan perfekt på både förardörr o sidodörren. Tur att man ej helsvetsat. Nu till det som min lilla hjärna ej lyckades lösa. Springorna runt bägge sidodörrarna är ganska lika men främre sidodörren är för låg i framkant men om man förflyttar b stolpen så blir det bra upptill men då tar dörrarna i varandra nertill.
HJÄRNSLÄPP har jag nu drabbas av. Vem på detta forum kan detta bäst? Jag behöver råd/hjälp.Du måste mäta kryssmåttet så att det stämmer. Mät från gångjärn till gångjärn snett över öppningen på samma ställe på gångjärnen. Har du inte samma mått så blir det som du beskriver. Har du exakt samma mått så är det något med dörrarna.
Vad har du för mått? och var exakt har du isåfall mätat
nizekustoms skrev:lappstockholmarn skrev:Började idag på att försöka justera in sidodörrarna. Blev till att lossa b stolpen för att få till glipan perfekt på både förardörr o sidodörren. Tur att man ej helsvetsat. Nu till det som min lilla hjärna ej lyckades lösa. Springorna runt bägge sidodörrarna är ganska lika men främre sidodörren är för låg i framkant men om man förflyttar b stolpen så blir det bra upptill men då tar dörrarna i varandra nertill.
HJÄRNSLÄPP har jag nu drabbas av. Vem på detta forum kan detta bäst? Jag behöver råd/hjälp.Du måste mäta kryssmåttet så att det stämmer. Mät från gångjärn till gångjärn snett över öppningen på samma ställe på gångjärnen. Har du inte samma mått så blir det som du beskriver. Har du exakt samma mått så är det något med dörrarna.
Vad har du för mått? och var exakt har du isåfall mätat
Kolla mitt inlägg 757 i min tråd över Dahlströms Grävmaskiner 54:an. Flik 4:a. Där räknar jag ut rätt kryssmått. De fyra små rektanglarna utanför den stora kvadraten är gångjärnen. Sedan ser du nog var jag tagit måtten.
TACK Nizekustoms o Demian för tipsen. Har nu kommit in från ett kvällspass. Var hemma från jobbet 21:00 , drog en snabb fika o ut i garaget. Nu känns det som att jag får vara nöjd.
Kvällens resultat blev enligt bilden.

Va Anders! var du vaken den där tiden? Du brukar väl kliva upp strax före tuppen
Känns som om det är slutspurten på gång,ska bli kul att följa! 
Va Anders! var du vaken den där tiden? Du brukar väl kliva upp strax före tuppen
![]()
Känns som om det är slutspurten på gång,ska bli kul att följa!
Är fortfarande vaken!
Sitter o planerar nästa drag 
Har på förmiddan rensat 2 h-dörrar. Jäklar vad skrot det var stoppat i bd orginaldörren. Inte undra på att den rostat.

Den vita dörren blir donatordörr. Inhandlat efter ett tips från södra sveriges största samlare. Tack Tomas! Har markerat upp var snittet skall sättas men den operationen får vänta nån dag.

Som bilden visar var orginaldörren duktigt slut i nedre regionen.
Fick förra veckan hem en laddning porsche fälgar
. Pulverlackade o klara för montering.
Kanske dom skulle passa på bd,n

Nice, fälgarna passar säkert på någon av mina bussar med
annars så behöver jag handtag och låsmekanism på högra dörren på 56:an om du får någon över från donatordörren... 
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Fick förra veckan hem en laddning porsche fälgar
. Pulverlackade o klara för montering.
Kanske dom skulle passa på bd,n
Har du blivit fälgblind?
eller är det där de ökända Lapplandsporsche fälgarna som man aldrig har sett ,bara hört talas om?
Fint blir det i alla fall 
Ja, nu såg ju dörröppningen bra ut.
Färdig?? 
Tyvärr, inte färdig. Har kommit mycket annat mellan. Då man går in och se vad man lyckas göra på denna bil under dessa år blir man mörkrädd. Men om man istället tänker på allt annat man gjort så börjar man faktiskt förstå att det inte är konstigt.
Har börjat en ny period på denna buss och hoppas att inget annat dyker upp innan plåt arbetet är klart.
skulle vara trevligt om vi kunde få följa ett ryck i denna tråden!! hoppas orken infinner sig!
66 2013-01-10 09:13:32 Senaste redigerad av lappstockholmarn (2013-01-10 09:14:06)
Har gjort ett ryck med förardörren och skarvat den klart

Snyggt jobbat Anders! Ös på med bilder, ser superbra ut!
Är det hela nederkanten av dörren som bytts ut, eller är det bara "skinnet"? 
Är det hela nederkanten av dörren som bytts ut, eller är det bara "skinnet"?
Det är hela nederkanten.
OK! Visst var det en nyare dörr du använt dig av?
Upp med lite fler bilder också, inspiration! 
OK! Visst var det en nyare dörr du använt dig av?
Upp med lite fler bilder också, inspiration!
Nyare dörr var det. Är mer för att jobba istället för att fota, skall försöka åstadkomma mer bilder.
Du är ju kraftigt på gång ju!! Härligt att se 
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
73 2013-01-14 11:35:08 Senaste redigerad av lappstockholmarn (2013-01-14 11:37:41)

Vänstra nedre framvagnsinfästning var lite sunkig, så jag öppnade upp och byte dom dåliga bitarna.
Gjorde även "boxning" av den biten. Lite otänkt att ha öppet in mot "muttrarna". Var en liten jord samling där nere så inte undra på att den var sunkig.
Men nu är det helt å fint igen :-) Bra jobbat!
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
trevligt... har exakt samma reparation på min lista...väldigt snart...ser bra ut !! och visst är det tokigt med öppen boxning även om det är väldigt "inklätt" med "hasplåten" , givetvis kommet det in skit men knappast ut... man kanske kas göra ett dräneringshål där i lägsta punkten.. många bd:s hade varit bättre där om...