1

Är det helt hjärndött att shimsa ett axialspel på 0.25 mm med att byta ut de tre 0.32 mm shimsen mot tre st. 0.38 mm shims eller ska jag istället se motorn som hopplöst död och få den arborrad? Motorn i fråga är en 1500 som gått 8000 mil sen 1965 och huserar i VWHK:s klubbuss.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Om axialglappet ökat (ifrån 0,07 - 0,12mm) så beror det på att ramlagret glappar i blocket.
Provar du isåfall att sätta i tjockare shims, så låser du svänghjulet mot ramlagret....

Been there.

3 Senaste redigerad av nisslars (2012-12-07 11:44:00)

Om jag shimsar så jag hamnar på 0.12mm, är det fortfarande samma risk att svänghjulet låser?

Motorn renoverades av Stickan Nordlund för 7-8 år sedan. Vad som gjordes då vet jag tyvärr inte, men jag utgår från att den blev korrekt renoverad och justerad. Har i och för sig blivit lite skeptisk när jag ser att det sitter en blandning av 42 och 44 Hk delar i motorn.

Blocket är originalblocket och det ska vara kvar i bussen så om det inte går att justera spelet nu så måste alltså blocket bearbetas?

Problemet är då att VWHK inte är ekonomiskt oberoende utan måste vända på slantarna för att hålla liv i bussen, men det får vi i så fall lösa på något sätt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

4

Ett litet tips
Gör rent runt lagret  pressa veven mot dig kolla om lagret rörsig
tryck veven från lagret tyck på laget med ett hammarskaft (trä) om det rörsig lite så är det bara att riva o arborra
Ofta har bussmotorer gått varma och blocket har mjuknat och därför är lagerlägena uppslagna 
8000 mil är långt på en bussmotor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Motorn har gått varm vid många tillfällen eftersom den har varit bestyckad med felaktiga motorplåtar, flänsar saknas på cylindrarna och den körts av blåbär. Jag får kolla om lagret rör sig och sen gå vidare därifrån.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

6

Jag tror inte att det är ett värmerelaterat problem.Vevhuset blev nog inte arborrat och axialfräst vid renoveringen..

7

Nu har jag kollat med mätklocka mot lagret och rört axeln (gummiklubba+skruvmejsel) fram och tillbaka. Lagret rör inte på sig utan mätaren stannar på 0. Mätklockan ligger mot lagret vilket jag har kollat tio gånger. Axeln rör däremot på sig vilket bör vara normalt. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

8

nisslars skrev:

Nu har jag kollat med mätklocka mot lagret och rört axeln (gummiklubba+skruvmejsel) fram och tillbaka. Lagret rör inte på sig utan mätaren stannar på 0. Mätklockan ligger mot lagret vilket jag har kollat tio gånger. Axeln rör däremot på sig vilket bör vara normalt. ICQ/ab

Ok, om du är 100 på att inte lagret rör sig så lägger du bara i tjockare schims...

9

Jag har kollat ännu en gång och lagret rör inte på sig. Jag har knackat på lagret med en träbit, satt mot mätklockan och sen knackat på remskivan från andra hållet med gummiklubba. Axeln rör sig, men mätklockan och lagret rör sig inte.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

10

nisslars skrev:

Jag har kollat ännu en gång och lagret rör inte på sig. Jag har knackat på lagret med en träbit, satt mot mätklockan och sen knackat på remskivan från andra hållet med gummiklubba. Axeln rör sig, men mätklockan och lagret rör sig inte.

Då kan du byta till tjockare schims.Problemet är väl att det inte finns tjockare schims än 0,34-0,36 mm.

11

Om spelet ligger på 0,25 och motorn går bra ser då inte jag någon anledning att renovera den.
Man kan ju däremot kolla med en oljetrycksmätare så att inte trycket är för dåligt vid kall resp.varm motor och därigenom få en indikation om att motorn kanske kan tuffa på ett tag till eller inte innan den behöver renoveras. ICQ/ab
Det går ju även att mäta radial-spelet på vevaxeln...

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

12

stickan skrev:

Då kan du byta till tjockare schims.Problemet är väl att det inte finns tjockare schims än 0,34-0,36 mm.

Paruzzi har 0.38, eller rättare sagt ska ha enligt katalog och websida.
Ska jag eftersträva 0.07 eller lägga mig mellan 0.07-0.12?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

13

0,10-0,12 så blir det bra (jag skulle inte lägga spelet på 0,07 jag tror inte stickan skulle göra det)
Ps på räsermotorena kan man gå upp till 0,15
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

0,10-0,12 så blir det bra (jag skulle inte lägga spelet på 0,07 jag tror inte stickan skulle göra det)
Ps på räsermotorena kan man gå upp till 0,15
//// Micke

Håller med Micke här. Jag vet vad som händer när det är för tight... Default/hmm

15

Tack för all hjälp och goda råd med axialspelet.
Nu till nästa problem.
Efter att ha kontrollerat den tänkta donatormotorn som är en 1500 motor och jämfört med bussmotorn upptäckte jag att det inte alls sitter 1500 cylindrar i bussmotorn. Det sitter 1600 cylindrar.
Tre av fyra cylindrar har en trasig fläns så jag tänkre byta alla cylindrar och hade då tänkt använda cylindrarna från donatormotorn, men när jag kikat i en av de cylindrarna ser jag frätmärken efter kolvringarna. Jag tror inte det försvinner med honing och att borra dessa och skaffa andra kolvar vet jag inte om det är värt.
Det får bli att skaffa ny eller bättre begagnad cylindersats.
Då blir ju frågan, 1500 eller 1600 cylindrar?
Klarar en 28 PICT-1 av 1600 cylindrar?
Toppar har jag både till 1500 och 1600 och dessa måste renoveras hursomhelst, men om jag måste gå upp i förgasarstorlek (30-31 PICT) passar väl inte anslutningsröret till luftrenaren?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

16

Sätt på en 1600 cyl/kolv-sats och en 30PICT förgasare...Passa dej för 31PICT.

17

Är det smidda Mahle som gäller eller finns det andra alternativ?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

18

nisslars skrev:

Är det smidda Mahle som gäller eller finns det andra alternativ?

Bara en vanlig std cyl/kolv-sats duger gott!

19

stickan skrev:

Bara en vanlig std cyl/kolv-sats duger gott!

Precis vad jag ville höra.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73