1

är det någon som vet hur mycket man måste korta framvagn om man ska flytta upp den ca50mm och tubba hjulhusen och dörrarna? jag vill nämligen inte korta mer än absolut nödvändigt.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

2

Tänk på att du måste få plats med alla vajrar och kabelhärvan , jag tror att 40mm är mer lagom i såna fall.
Ska du bara flytta upp framvagnen 40-50mm är det inte ett måste att tubba hjulhusen men vill du få lite bättre stuk är det bara att kapa ICQ/ab
Jag har inget riktigt svar på hur mycket du ska korta, det beror på vilka fälgar du ska köra med samt hur mycket du ska sänka.
Lägger upp en bild på min buss så har du iaf något att utgå ifrån.
Framvagnen är kortad 95mm och fälgarna är 5,5 tum breda med et12.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202012/16950C50-57F5-4402-82D6-32B8E77D333C-621-0000007468F79A3B.jpg

3

Et 12 mm e väl lite jämfört med original fälgar.. E dom ca 45?  men som den gode franke. det e bra med fälgarna först, sen ställa på plats i hjulhuset och sen mäta mäta mäta.. Det tråkiga e om man har flera olika med olika et.. ICQ/ad och beslutsångest..men spacerplattor kan ju användas i nödfall..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

jag har en kortad framvagn 60mm och likadana fälgar som du ET12, kan du se om det finns något utrymme kvar för den kombon? eller är det jätte tight fastän din är kortad 95mm

Franke skrev:

Tänk på att du måste få plats med alla vajrar och kabelhärvan , jag tror att 40mm är mer lagom i såna fall.
Ska du bara flytta upp framvagnen 40-50mm är det inte ett måste att tubba hjulhusen men vill du få lite bättre stuk är det bara att kapa ICQ/ab
Jag har inget riktigt svar på hur mycket du ska korta, det beror på vilka fälgar du ska köra med samt hur mycket du ska sänka.
Lägger upp en bild på min buss så har du iaf något att utgå ifrån.
Framvagnen är kortad 95mm och fälgarna är 5,5 tum breda med et12.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202012/16950C50-57F5-4402-82D6-32B8E77D333C-621-0000007468F79A3B.jpg

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

5 Senaste redigerad av Franke (2012-12-04 13:56:19)

hjoggböle skrev:

jag har en kortad framvagn 60mm och likadana fälgar som du ET12, kan du se om det finns något utrymme kvar för den kombon? eller är det jätte tight fastän din är kortad 95mm

På min buss är det riktigt tajt och jag hade gärna velat ha in hjulen minst 10mm per sida för att det ska gå att svänga fullt med dom fälgarna som sitter på nu.

Ska du köra med bara 60mm kortning lär du satsa på andra fälgar med högre et eller sänka mindre. Det är vad jag tror iaf, men det är svårt att säga exakt vad som funkar utan att testa själv.
Vill du få några extra mm kortning kan du skippa gummitätningarna mellan bärarmar och torsionsrör och sätta dig o-ringar istället.
Jag kör med original men funderar på att sätta din oringar istället om jag inte får in hjulen tillräckligt  med andra fälgar och customhubbar.

6

Franke skrev:
hjoggböle skrev:

jag har en kortad framvagn 60mm och likadana fälgar som du ET12, kan du se om det finns något utrymme kvar för den kombon? eller är det jätte tight fastän din är kortad 95mm

På min buss är det riktigt tajt och jag hade gärna velat ha in hjulen minst 10mm per sida för att det ska gå att svänga fullt med dom fälgarna som sitter på nu.

Ska du köra med bara 60mm kortning lär du satsa på andra fälgar med högre et eller sänka mindre. Det är vad jag tror iaf, men det är svårt att säga exakt vad som funkar utan att testa själv.
Vill du få några extra mm på kortning kan du skippa gummitätningarna mellan bärarmar och torsionsrör och sätta dig o-ringar istället.
Jag kör med original men funderar på att sätta din oringar istället om jag inte får in hjulen lite mer med andra fälgar och customhubbar.

Där är inte gods nog att fräsa/svarva av 10mm på navet på fälgarna? Få upp ET lite.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|