1

Håller på med min framvagn men saknar nån bra guide, har frågat runt och kollat lite, men kommer inte till nått riktigt svar vad som är bäst.
Ska man korta i ändarna eller vid sidan av sänkningssatsen? För/nackdelar med båda?
Personligen skulle jag vilja kapa ändarna för att slippa kapa rören och behöva svetsa ihop dom igen....
Ska köra med droppade spindlar så är det bäst att ha sänkningsatsen i högsta läget där orignalskruven sitter? Bussen ska väl få tubbade hjulhus men inte riktigt en franke/sänke sänkning...

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

2 Senaste redigerad av Franke (2012-12-01 22:11:35)

Jag lägger alltid skarvarna bredvid sänksatserna för att jag vill slippa svarva nya yttre lagerlägen och flytta på dom inre bussningarna.
Jag har sett att jänkarna brukar slå i plastbussningar men jag föredrar originallösningen plus att man sparar in kostnaden för bussningarna.

3 Senaste redigerad av Franke (2012-12-02 08:51:46)

Angående sänksatserna så hade jag monterat dom så att låsbultarna går att vrida lite mer än rakt bakåt ,(vid maxsänkning) ev lite högre men det beror på hur sänksatserna ser ut.
Jag tror att framvagnen hamnar för nära marken för att det ska fungera med mer sänkning. Är du osäker så kan du göra spåret för sänksatserna längre och sedan svetsa fast dom när framvagnen sitter på plats i bussen.

4

Ok men du har aldrig haft problem med att lagran inte går att få i igen efter svetsning? Hur sätter du sänksatsen somjag beskrev tidigare, högsta läget där skruvarna sitter orginal?

Söker efter typ2 pickup, buss eller bubbla...

SunCityAircoolers

5 Senaste redigerad av Franke (2012-12-01 23:59:40)

Jag får alltid justera dom yttre lagerlägena efter svetsning men det slår sig olika mycket beroende på kortning. Svetsar man lite i taget och låter det svalna där i mellan slår det sig mindre. Min svets är dock lite klen så det blir snyggare svetsar med varmare bitar.

På dom tidiga framvagnarna med bakelitbussningar är det ganska enkelt att få till då man kan putsa ur bussningarna direkt. Men på dom med nållager tar det lite längre tid då man lär putsa ur rören istället.
En mätsticka är ett bra hjälpmedel när man ska slipa in hålet men jag använder även ett skrotat nållager och ett don som jag sedan knackar till den sista orundheten med.