1

Ja resan börjar 2009 när jag fick köpa min grannes bil som brukade stå utanför lägenhetshuset där jag bor och som jag gått och suktat efter ett bra tag.
Vid inköpet såg den ut så här:

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/edf2cc79.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/add2487a.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/5457d332.jpg

Åkte så ett tag

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/163a944b.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/4ce08d21.jpg

Breddade ett par fälgar på jobbet och sänkte mer:

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/3f89b0f7.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/2a1a1325.jpg

Dröjde inte länge innan framvagnen kortades 4"

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/7394eebe.jpg

Sedan gjorde jag en "uppfräschning" med syfte att sälja den:

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/22234d48.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/a9d5704a.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/6647c90b.jpg

Men det blev aldrig av utan den blev ståendes och jag fann inspiration igen

Och här är den nu:

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/7870d77f.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/a7a0fda2.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/f7ea6769.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/f02f67ac.jpg

Lite närmare inspektion

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/a1e7dbe8.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/4e383c23.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/f7e33904.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/ed106be4.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/4b414ecd.jpg

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/e3cedc84.jpg

Notera att den "snygga" lagningen av reservhjulsbaljan har resulterat i att mellanplåten har tappat sin "V-form"
http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/ec1f49ed.jpg

Ja som synes är det en hel del gamla lagningar som verkar ha gått snabbt.
Alla lagningar måste göras om!

Det positiva är iaf att det sitter en AB 1300 dp i den som kommer att få sig en skaplig omgång av trimmpiskan.

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/dcc350c2.jpg

Så planen med detta projekt är att bygga en busbil inspirerad av "ortodox Cal look"

Etapp1

Laga plattan.
Bygga ny framvagn.
Skivor fram.
Tvåkrets.
Fuchs. (eller?)
Och om det finns tid, bygga en ordentlig växellåda.

Etapp2

Laga och rikta karossen + dörrar, skärmar och luckor.
Bygga motor, siktar på ca 100-120hk.

Det är projektet i stora drag.

Just nu händer inte allt för mycket mer än demontering och samlande av delar.

Köpte dropsplindlar monterade med nya bussningar och kingpin, avsedda för skivor av HenrikL här på forumet.

http://i1267.photobucket.com/albums/jj545/Alphonz89/d9dae361.jpg

Volkmasters Sweden

2

coolt, och bra du behöll bilen.

3

Tja då ser vi fram mot fortsättnigen ICQ/ag
Bara planera inte för stora delmål. Det tar ju som bekant alltid längre än man tror varje moment.
Kommer du att demontera plattan från karossen vid rep. Värmekanalen h fram i karossen ser ju ganska så hmm... I behov av lagning.. E ju betydligt mycket enklare om man har grejerna isär. Vid rostlagning,  i allafall om det skall bli bra, är det ju inte så snabbt ihop piskat. Bara tänk igenom hur, och vad du skall göra, och i vilken ordning så blir det säkert jättebra.

Besserwisserläge frånkopplat.  ICQ/ad

Ser fram mot fler bilder på framgången. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Nej det är klart jag inte kunde Mogge ICQ/ab Luftkylt är ju som AIDS, roligt att skaffa, omöjligt att bli av med

michaelth skrev:

Tja då ser vi fram mot fortsättnigen ICQ/ag
Bara planera inte för stora delmål. Det tar ju som bekant alltid längre än man tror varje moment.
Kommer du att demontera plattan från karossen vid rep. Värmekanalen h fram i karossen ser ju ganska så hmm... I behov av lagning.. E ju betydligt mycket enklare om man har grejerna isär. Vid rostlagning,  i allafall om det skall bli bra, är det ju inte så snabbt ihop piskat. Bara tänk igenom hur, och vad du skall göra, och i vilken ordning så blir det säkert jättebra.

Besserwisserläge frånkopplat.  ICQ/ad

Ser fram mot fler bilder på framgången. ICQ/ag

Jadå, karossen delas från plattan, annars tar det längre tid.
Ja och plåt finns det i mängder både ekonomiplåt och vanlig karosseriplåt.
Jag är utbildad till bilplåtis och jobbar på en fin industriplåtverkstad med en chef som renoverar gamla Hudson cabbar.
Så jag samlar på mig de plåtbitar jag behöver och tar en hel helg i verkstaden.
Det är väl tanken vad gäller rostlagningen av plattan.

Btw är detta inte mitt första projekt ICQ/ad

Volkmasters Sweden

5

Gött mannen! Kommer bli grymt ICQ/ab

6

Aha! Tompas gamla rock´n roll bubbla  ICQ/ab

Tompa är Fiddes gamla vapendragare. Tyvärr har han flyttat från Gävle, så nu ser man honom inte så ofta.

Få se om Tompa eller Fidde hittar tråden, så får du säkert en liten bakgrundshistoria om bilen.

7

Härligt att vw nerven vaknat till liv igen! Behövs fler rullande bilar i Gävle Default/smile

8

Demian skrev:

Aha! Tompas gamla rock´n roll bubbla  ICQ/ab

Tompa är Fiddes gamla vapendragare. Tyvärr har han flyttat från Gävle, så nu ser man honom inte så ofta.

Få se om Tompa eller Fidde hittar tråden, så får du säkert en liten bakgrundshistoria om bilen.

Yes, köpte den av honom ICQ/ab ja det skulle vara roligt med lite historia

Volkmasters Sweden

9

MrIcka skrev:

Härligt att vw nerven vaknat till liv igen! Behövs fler rullande bilar i Gävle Default/smile

Hehe, den försvann aldrig. den hara bara mognat ICQ/ad håller med om att det behövs fler balla vw:s på vägarna häromkring!

Volkmasters Sweden

10

Skall du ha kvar us stötisarna?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

11

Bra där Erik, dags för mig å hitta en ny åxå, å fort som fan Default/smile

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

12

Bergau skrev:

Skall du ha kvar us stötisarna?

De är sålda

Volkmasters Sweden

13

JJizzle skrev:

Bra där Erik, dags för mig å hitta en ny åxå, å fort som fan Default/smile

Det tycker jag verkligen jimmy! ICQ/ab

Volkmasters Sweden

14

Alphonz skrev:
JJizzle skrev:

Bra där Erik, dags för mig å hitta en ny åxå, å fort som fan Default/smile

Det tycker jag verkligen jimmy! ICQ/ab

De tycker vi alla!

15

Trevligt att du gör en tråd om bilen, har inte åkt så mycket i den faktiskt, Tompa fick med den när han
köpte en massa Vw prylar av en Hot Rod byggare från våra trakter. Då saknade bilen skärmar och
motor som T monterade senare och besiktade in den. Den har faktiskt varit ner till Bug Run och
vänt också.

1300 AB motorn kommer från min första folkvagn, en 70:a som jag fick av en släkting när man
fyllde 15 år. Minns när Mormor skulle åka med ner till sjön på en åktur, hon trodde nog att det
skulle bli en lugn åktur, så blev det inte, fullt ställ hela tiden på åkrarna. Hon skrek rakt ut
med sin smällfeta Norwich terrier i knät. Både hunden och Mormor såg lite tveksam ut när
dom skulle åka med i 242:an när man hade fått körkort.

Inte mycket men lite bakgrund om objektet, ska bli intressant att följa ditt projekt.

16

Kul med lite historia Fidde, det tackar jag för! ICQ/ab

Inte mycket har hänt förutom att jag bygger en rullbar snurrställning till plattan.

Volkmasters Sweden

17

Dåligt med uppdatering i denna tråd.
Bättre sent än aldrig.

Demontering
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0607.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0613.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0615.jpg

Bort med motor och låda och upp med plattan i snurrställning
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0711.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0712.jpg

Byggde mig en jigg för bygget av framvagns stommen
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0751.jpg

Sömlösa rör
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0752.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0765.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0766.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0770.jpg

Gavlar tillverkade i 8mm 355 plåt (bättre kvalitet än vanlig svart)
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0810.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0910.jpg

Justeringen återanvänds från den gamla stommen
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0796.jpg

Alla delar är snart klara för att TIG:as ihop
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0854.jpg

Rengöring av lådan, som omslöts av ca 2 kg skit! ICQ/ae
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0934.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_0937.jpg


Kommer skicka plattan på blästring snart

Thats basicly it for now.

Volkmasters Sweden

18

Grymt jobbat! Hade också tänkt fråga om usa-fångarna men såg att de var sålda.

Så där borde jag göra med min växellåda också.. den är väldigt skitig.. Men det blir inte i dagsläget iaf.. btw, du tog bort boxermotorn under va? så inte all skit ramlar ner på/i den.

Vad är syftet, förutom att den är snygg, med att tillverka en egen framvagn?

19

Fränt med egen framvagn ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Rejäl gaspedal.  ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

21

MrPete skrev:

Grymt jobbat! Hade också tänkt fråga om usa-fångarna men såg att de var sålda.

Så där borde jag göra med min växellåda också.. den är väldigt skitig.. Men det blir inte i dagsläget iaf.. btw, du tog bort boxermotorn under va? så inte all skit ramlar ner på/i den.

Vad är syftet, förutom att den är snygg, med att tillverka en egen framvagn?


Tackar! Hehe ja om inte annat så sparar man vikt på att göra rent allt ICQ/ad
Jag täckte över motorn så det är ingen fara med den.

Syftet med att bygga en egen framvagn är... för att jag kan (tror jag iaf  ICQ/ad )

allt material till den är lite gobitar jag samlat ur skrotlådan på jobbet med just tanken att nån gång bygga en framvagn.

Planen är att bygga ihop en ganska skottsäker låda till den med lång fyra men, efter lite efterforskning i ämnet så verkar det vara bättre att använda sig av ett 65-68 case än min orginal låda.

Volkmasters Sweden

22 Senaste redigerad av Alphonz (2012-12-01 19:35:44)

byggsatsen ICQ/ad
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1051.jpg

började med att svetsa på justeringen samt värme rikta rören efter.
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1074.jpg

Det mesta ihop punktat
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1075.jpg

http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1076.jpg

SÅ! äntligen ihop TIG:ad!
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1077.jpg
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1081.jpg
http://i890.photobucket.com/albums/ac110/alfonz1/IMG_1082.jpg

Volkmasters Sweden

23

Snygg framvagn !!

24

Riktigt nice. Äre för längd på den?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

25

Tackar!
Den är 4" kortare än original. Hmm tror det var ca 760 mm.

Volkmasters Sweden