1

Hur mycket av luften % som fläckten blåser går åt till att kyla kylaren i ett doghouse fläktkåpa?

2

En jävla bra fråga

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Tanken va att om det försvinner 35% ut genom kylaren på ett DH. Skulle man då ha en mindre renskriva som ger 35% mindre luft och inte använda DH eller kylare i fläktkåpan skulle cylindrarna då få all kylning den behöver + att han får tillbaka några Hk.

4

jag har haft ett flertal motorer på 70-85hk där jag använt det gamla fläkthuset utan problem. Åker man 350 mil i tyskland och belgien i 30+ graders värme utan problem och jag kan fortfarande ta i oljestickan vid tankning så tror jag att kylningen funkar. Det stora problemet med att ha kylaren inne i fläkthuset är att det geggar igen när man åker dammiga grusvägar eller suger in löv o dyl i kylaren. Håller man kylaren ren och inte har kylluft som läcker iväg i värmeutblåsen så är det min åsikt att det funkar skitbra med en enkel kylare i fläkthuset. jag är dock ingen förespråkare för powepulleys då det ger hästar på bekostnad av mer värme. Dom motorer som jag rivit där treans avgasventil har skurit har i stort sett haft hela kylaren täckt i jord och löv+att cyllarn knappt syns pga damm+olja. En ren motor kyler väldigt bra med originalkylaren. Har kompisar i California som åker med kylaren i fläktkåpan på på motorer på över 150hk. Dom använder den tidiga kylaren från Porsche 356.

5

Passar alla kylare rakt av på alla block?  ICQ/ad 346 kylare på ett AS41 block tex?

6

Powerpullys är i första hand framtagen för att man ska kunna varva utan att luften "stallar" i fläkten, att den ger effekt är bara en biprodukt som utnyttjas.
Jag är oxå förespråkare för att ha originalkylaren i kåpan men vill gärna ha doghousekylaren.

Om jag fattat rätt, och det händer ibland, så är 356-kylaren i aluminium och VW's i stål och har M6-skruv?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Allt passar om man har tålamod och mycket maskiner och verktyg. Det finns ett otal övergångsgummin för att sätta olika kylare på olika block. Det är bara fantasin som begränsar. Vet inte säkert om Porsches kylare är i alu men det går nästan lika bra med en VW om man tar bort compostgallret som sitter på inloppssidan. Alla kylare i kåpan har m6 skruv men också det går att ändra på (borr).

8

Faktiskt har jag en kylare för inne i kåpan med M8 pinnskruv... men den kanske är avsett för nyare block?
Enda adaptergummina som finns är väl "de gröna" som har typ gamla på ena sidan och nyare på andra.

Men visst är det väl ett "problem" att luftströmmen genom oljeylaren strömmar vidare ned på 3:ans cyl ?
Med doghouse så går ju den varma luften ned framför motorn, och den ökade luftmängden avhjälptes med lite bredare fläkt .