401

Det är plattans nummer ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

402

Michos Miche skrev:

Verskräckliche Bengtgekrankheit Default/lol Jag ska faktiskt erkänna att av de bilar jag skrotat ner har jag sparat alla Kamax-skruvar som gått och alla korrekta smådetaljer som clips och sådant... Bra att ha vid återmontering ICQ/ab Så det är klart att man kan drabbas av Bengtsjukan redan vid tidig ålder i livet ICQ/ab

Förstår helt vad du menar, skönt att få ett namn på det....  Default/lol

Blir jäkligt bra det du gör!

403

Skumt med individuellt nummer på plattan! ICQ/ab car_l, jag har ditt bygge som förebild när det gäller underredet. ICQ/ab

Dagens kneg:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03502.jpg

Före

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03491.jpg

Före

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03510.jpg

Två timmar och mycket slit senare ICQ/ab Riktigt grovt utskuret med stora toleranser för att inte riskera att kapa för mycket. Båda bakdelarna ska ju bort.

Här är min plan:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03501.jpg

Man ser tydligt att plåten emellan har släppt på flera ställen. Och då är planen att svetsa i båda golvhalvorna med mellanplåten kvar emellan dem. Jag lurar lite på hur det ska gå till, men tror jag har kommit på ungefär hur. Det inkluderar lite förstärkningsrör mellan främre och bakre torpedfästen så att jag inte vrider hela tunneln så att den blir ramsne. Det får inte hända! Jag kommer att säkra noga innan jag börjar kapa ur större stycken.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03505.jpg

Jag börjar med att spara de bitar som är fina. Som tur var är plåten hela och fin runt pedalstället. Då slipper man mäta in och göra nya fästen. Jag tänker inte kapa i tunneln, utan har bara ritat så för att se bättre.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03506.jpg

VB

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03508.jpg

Höger bak är mycket sämre. Här tänker jag laga de hål jag ringat in innan det är dags att kapa ur.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03507.jpg

Här blir det att kapa ur hela. Men jag tänker återanvända friska profiler för att återskapa original, eftersom 67 ser annorlunda ut. Det kommer ju att ligga mattor över, men ändå...

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03509.jpg

Fyra nya stolskenor skulle behövas. Vet någon vart man kan få tag i det någonstans? Tre går nog att rädda om man bryr sig, men det på bilden är riktigt ruttet.

Alles für heute ICQ/ab

404 Senaste redigerad av Bengt H (2012-11-28 21:15:39)

Michos Miche skrev:

Skumt med individuellt nummer på plattan!

Nej det är inte så konstigt, chassinumret är själva bilens identitet, sen har alla större delar sitt eget nummer, kaross, plattan, framvagnen (står stämplat på en av dom böjda armarna till genomslagsgummit, numret togs bort i slutet av 50 talet), växellådan o motorn. Kör hårt, gillar din diagnos ICQ/ag

405

Michos Miche skrev:

car_l, jag har ditt bygge som förebild när det gäller underredet. ICQ/ab

Trevligt   ICQ/af

406

I veckan har det inte funnit så mycket tid som jag önskar för framsteg. Men en del har hänt. Jag har påbörjat lagningar runt plattans bakre delar.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03517.jpg

Locket på undersidan lossnade utan problem, och det som har hänt här är att tankröret har avlägsnats helt och ca 4 kg gammalt bös har tömts ur.

Nu är jag lite för fantasilös och trött för att skriva något mer, så det får bli allt för idag. ICQ/ab

407 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-02 22:06:10)

Idag var det dags för "the big cut":

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03521.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03522.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03524.jpg

Begagnade splitpans någon?

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03523.jpg

Skapligt frätta. Blev att kitta igen groparna

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03525.jpg

Är vi framme i Hessisch snart? ICQ/ag

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03526.jpg

Varför detta fackverk? Jo för att det inkluderar min plan att tunneln ska hålla samma form efter jag har kapat av flikarna som platthalvorna och täcklocket är punktsvetsade i. Jag tänker behålla flikarna från Gustafs golv och på så sätt helsvetsa tunneln utifrån. Då sitter lock och golv redan inpassade.

Jag var sugen som fasen att svetsa i golvet redan ikväll, men den planen grusades när det visade sig att 8 mm kopparröret jag skulle ha till bränsleledning var 2 dm för kort ICQ/ac Som tur är ska morsan förbi Borlänge på tisdag, så jag får vänta tills dess. Då kan jag passa in golv och sådant så länge, så det är ingen fara på taket. Kan passa på att dra igenom kopplingswire på en gång. ICQ/ab

408

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC035262.jpg

Bortskalning och nerslipning av 67:ans tunnel

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC035272.jpg

En del urkapning och inpassning kvar. Men först nu ser jag att det verkligen kommer att gå ICQ/ag

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03528.jpg

Bara provlagt.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03529.jpg

Bakändan kräver en del massage och inpassning innan det blir bra. Men det fixar jag ICQ/ab

Min leverans från Biltema imorgon är hotad. Är inte alls sugen på att slänga bort två timmar viktig garagetid på att handla två artiklar. Hoppas det går att lura på någon att åka in en sväng.

409

Vilket härligt tempo du har! Bra jobbat Michos.
Måste få lite gjort jag med snart.

Typ2 Eh bay 1973

410

Ja ungdomen den kan! Och det e ju trefligt, ICQ/ag  inte bara låsta vid datorn... Som en annan.. ICQ/ad blir säkerligen bra detta!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

411

Ja här går det undan som vanligt,blir bra det där... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

412

Jobbar stenhårt för att hinna till Hessisch, så tempo behövs ICQ/ab

th: Jag jobbar som säljare bakom fyra datorskärmar 8 timmar om dagen, så att bygga bil är bara avkoppling för mig ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03531.jpg

Dåligt med progress idag. Var rätt trött och tankspridd, gick in till garageägaren och körde lite bilsimulator ett tag.
Men ah, skar lite snitt i golvet och bar in karossen igen nu när jag fått tag i vantskruv. Imorrn ska jag ner till skrotfirman och se om det finns några lämpliga rör att bygga karosseririktning av.

Skönt med lite omväxling, det är rätt tråkigt att jobba med bara chassiet. Imorgon får jag rör så jag kan dra en ny bränsleledning och så är trösklar och kanaler är beställda från up north ICQ/ab Hoppas att de dyker upp lagom tills plattan är lagad så pass att det går att provmontera ihop dem. ICQ/ab Annars riktade jag ut kofångarfästena fram i baljan så att de hamnade rätt. Blev även någon liten svetsloppa.

Även små framsteg är givande i det långa loppet ICQ/ab

413

Michos Miche skrev:

Även små framsteg är givande i det långa loppet ICQ/ab


`En timme om dagen är bra för magen` eller hur det nu var ...  ICQ/ag

You´ll never know...

414

Givetvis är det så ICQ/ag

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03532.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03533.jpg

För första gången på förmodligen bra många år har min split en förardörr som öppnar och stänger fint! ICQ/ab

Värre är det med passagerardörren som kommer att kräva mycket mer jobb än vad jag trott för att fungera. Dels är karossen krokig och halvfjösig utan kanaler, dels är dörren väldigt böjd och krokig efter att någon vandaliserat bilen. Öppningsvinkeln på dörren är ju över 100 grader. Gångjärnen sitter inte fast till 100% inne i dörren där de är nitade.

Det ska vi nog kunna fixa mer mera vantskruv, rikt och svets. ICQ/ab

415 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-14 22:45:59)

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03537.jpg

"Neutralläge för gångjärnen på passagerardörren

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03538.jpg

Precis som vid sänkning två splines kan några grader fel ge enorma effekter. Så här mycket öppen är dörren i gångjärnens neutralläge, som när det är riktigt ska vara som ett U.
Jag lyckades knacka tillbaks gångjärnen så pass att dörren går att stänga utan domkraft och starka krafter. Snett som fasen fortfarande.

Vänster är det bättre med. Riktigt hygglig passform och så går dörren att stänga utan större bekymmer ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03543.jpg

Provade en ovalstötis för att kolla passformen i baljan. Pöööörfekt! ICQ/ag Förklädet sitter rakt och passar riktigt bra, så nu är det bara att svetsa och kitta ihop det hela ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03547.jpg

L-profiler och vantskruv. Tjejen i kassan på järnboa tittar lite snett på mig när jag kommer och handlar vantskruv varje dag Default/lol

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03539.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/DSC03540.jpg

Monterat och klart! Lägger ingen tid på finish inne i tunneln. Känns rätt onödigt. Lägger däremot tid på att allt ska fungera och bli bra utfört.

Alles für heute ICQ/ab

416

Lägger ingen tid på finish

Lägger däremot tid på att allt ska fungera och bli bra utfört.

En mycket bra policy i mina ögon.. go man go!! ICQ/ag


Hoppas du inte tar illa upp att jag kvotar bara delar.. men det var det som kändes rätt.
/ Michael snart i ett garage nära mej. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

417

Vantskruven var en bra idée, den fetsnor jag Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

418 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-09 21:52:19)

Vantskruven var Mackans idé ICQ/ab

Golvhalvorna har idag tagit plats på 50-plattan ICQ/ag

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110462.jpg

Innan inpassning

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110475.jpg

Efter inpassning. Nu är det bara några timmar att kapa och svetsa ihop allt som jag vill ha det. ICQ/ab Nu ligger allt överlapp, men det ska givetvis inte vara så. Bara för att få bra passform på det hela innan jag kapar.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110474.jpg

Främre delen av golvet på passagerarsidan ska bytas mot korrekt utseende

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110473.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110476.jpg

Lika här ska den tredje profilen förlängas så den stämmer med de andra. Jag överväger faktiskt att INTE skicka underredet till blästring som jag tidigare tänkt. Känns som att bieffekterna blir större än förtjänsten med fin finish. Jag är lite halvskraj att blästringen ska slå en massa småhål i originalplåten från 1950 och skada alla kanaler för vajrar och liknande med sand.
Jag är beredd att lägga en vecka på att slipa för hand och ändå få till det riktigt skapligt, och sedan penselmåla det hela med 2k färg. Det kommer ändå att bli slitet och jävligt efter att man använder bilen. Dessutom blir det billigare, då kan jag lägga mer pengar på en bra drivlina istället. Och denna ska inte bli någon termosbil, så egentligen är det bara att dunka ihop den så gott det går och ha kul! ICQ/ab Har den hållt i 62 år och säkert 40 av dem i skogen tror jag nog att den klarar sig lika länge om jag är riktigt noggrann när jag slipar och målar. Sedan kommer den ju inte direkt att rulla i saltslask.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110477.jpg

Och så lite bilder runt ikring ICQ/ab

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110471.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110469.jpg

Dammsugaren ICQ/ad

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110478.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110479.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110480.jpg

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110483.jpg

Ovalemblem på en äkta splithuv. Någon som har korrekt emblem till salu? ICQ/ab

419

Blir skitbra det där.
Vet inte vad du tänkt men rör inte gallret utan låt det vara som det är...!!  ICQ/af

Michos Miche skrev:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110480.jpg

420

Evil grinning robot face  ICQ/ag

Michos Miche skrev:

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110480.jpg

421

Ahha, jo mackan är ju smart Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

422 Senaste redigerad av Michos Miche (2012-12-10 22:28:29)

Gallret får vara. Arg robot ICQ/ag

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110487.jpg

Av någon anledning ser det ut som den runda pressningen längst till höger i bild diffar en centimeter i svängen, men så är det inte. Trolleri med ljus och skuggor som det verkar.

http://i111.photobucket.com/albums/n125/michz_2006/P1110488.jpg

Ser ut som skiiiiiit faennn Ronny! Lyckades få ihop både höger och vänster bak så att de passar ihop med alla pressningar och svängar. Nu ska typ mer än hälften bytas för att det som sitter ser ut som crap. ICQ/ab Men grunden att tillverka nytt efter finns ju nu. ICQ/ab

423

Tänkte just med dom spaltmåtten behövs en bit alu eller koppar.. iofs vet du kanske det redan.. men om man håller (spänner mot, då det blir varmt satan)på undersidan av gliporna, så kan man svetsa till dom,mao man får stöd av alu eller koppar plåten, som inte fastnar nämvärt.. och slipper att bygga upp fula berg.. men låt inte mig störa du verkar ha full koll!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

424

Bra tips! Visste faktiskt inte det. Jag tänkte inte svetsa igen de grova spaltmått som är, utan det ska i ny frisk plåt runt om. Tips är alltid guld värda ICQ/ag

425

Okey det funkar bra när man har hål, osv som man vill lägga till.. ser fram mot nästa uppdatering!! ICQ/ag / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(