1

I värsta fall måste jag byta startmotor bussning, men hur?
Måste motorn ur?
Då jag ej startat motorn efter en helrenovering snurrar motorn lätt och ledigt, men när tändstiften monteras går det TRÖGT.
Nu är väl kompressionen hög pga oljan som ligger i cylindrarna, tänkte bogsera igång bilen och se om den går lättare på starten efteråt.

stenis
orust

2

OK, ser att det finns en tråd om detta men vad jag önskar veta är om det är möjligt att byta bussningen med motorn i bilen,,,,,,,,

stenis
orust

3

Ja det går men det är lite bökigt.

4

Det funkar att dra i en gängtapp i bussningen och använda den att dra ut bussningen med!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Kommer man åt med motorn i bilen?

stenis
orust

Hella skrev:

Det funkar att dra i en gängtapp i bussningen och använda den att dra ut bussningen med!

6

Jodå, ta ur startmotorn bara så kommer Du åt därifrån! Antingen drar Du i gängtappen en bit och sedan drar Du i gängtappen så Du får med bussningen ut, eller så drar Du i gängtappen tills den tar i motorblocket och sedan fortsätter Du dra i tappen så kommer bussningen krypa ur (det blir dock en del repor och skavskador på motorblocket där gängtappen gått emot).

Lycka till!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

7

Eller så knackar du in den gamla "backelit" bussningen så den ramlar ner i växelådsutrymmer vid svänghjulet och i med den nya av mässing.

8

Det där låter som slammer och skrap varianten folkamannen.
Går det inte med gängtappern får det bli så.

stenis
orust

folkamannen skrev:

Eller så knackar du in den gamla "backelit" bussningen så den ramlar ner i växelådsutrymmer vid svänghjulet och i med den nya av mässing.

9

Nej då flisorna lägger sig ju i botten på lådan, har gjort - vet ICQ/ad
men då tänkte jag inte på att att använda en "gresapeck" men nu mer byter jag alltid när motorn är ur ICQ/ad

10

Dum som man är gjorde inte jag det, jaja får väl åla under och se vad som händer.
Är ju inte lika vig som i ungdomens dagar.  Default/hmm