1

Stötfångarna ska sandblästras och målas och jag behöver lite delar.
Undrar om det är värt att laga den rostiga eller det är bättre att köpa nytt.
Flera delar är hos lackfirman och ska sandblästras så det kostar inget extra.
Den rostiga kommer dock förmodligen flyga i tusen bitar om den sandblästras.
Tips? Var köper man det? Någon på listan som har en till övers?.

PS: Kan någon säga om den rostiga är hö eller vä?

Post's attachments

stötfångarplåt1.jpg, 146.39 kb, 1039 x 389
stötfångarplåt1.jpg 146.39 kb, 174 downloads since 2012-11-24 

stötfångarplåt2.jpg, 130.83 kb, 1040 x 389
stötfångarplåt2.jpg 130.83 kb, 207 downloads since 2012-11-24 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Dessa plåtar sitter mellan stötfångaren och karossen skruvade på stötfångaren, en på varje ytterända, höger resp. vänster.
På den yttre runda kanten sitter en gummipackning längs hela kanten, den var nog OG och torr som fnöske. Men den satt kvar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Jag har två sådana plåtar som jag kanske kan sälja.

[

4

Fint. Kan inte du PM'a mig skick och pris.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

PS. Bay o split skiljer. Picis o buss skiljer...o sen skiljer kofångartypen på tidig o sen split...så det finns ju några variabler att räkna med.

Den rostiga är en höger.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

Tack, 25hpman.

Allt tyder på att det är värt att svetsa den gamla rostiga delen och återanvända. Delarna kommer att vara sandblästrade, grundade och fina.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Vad jag vet är det 5 olika modeller;
1, buss 53-58
2, pickup 54-58
3, pickup och buss 59-67
4, pickup och buss 68-71
5, pickup och buss 1972

Jag ska jämföra mina med bilderna.

[

8

Jag tycker inte att det är lönt att laga upp delarna, om de hade varit fina, så visst putsa till och montera, men ser det ut sådär kan man lika gärna åka utan tills man eventuellt springer på ngn i bra skick. Men allt beror ju på hur originalnördig man är.  ICQ/ad

Jag måste säga att jag i ärlighetens namn inte förstår vad de är till för, de verkar bara vara en vattensamlare. Jag åker både med och utan och märker ingen skillnad i funktion.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Jag har fått det förklarat att delen är till för att undgå att insidan av stötfångaren agerar GB-glass-skopa
när lera kastas upp från bakhjulen.

I början tyckte jag det tillhörde avdelningen fria fantasier men med tanke
på att de tyska ingenjörerna lämnar ingenting åt slumpen så bör det stämma.

Nu har jag en del andra delar som ska sandblästras, grundas och målas svart
så det får jag gjort gratis så att säga, sedan ska jag fundera om jag lagar den.

Jag fick rådet att måla den svart fast OG är samma färg som stötfångaren.
Och det var ingen rookie som gav rådet.

BTW: undersidan av 21w bussen blev underbar: sandblästrad, grundad och målad!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│